تکنولوژی

مایکروسافت و بوئینگ هوانوردی را متحول می‌کنند

دستیار هوشمند صوتی مایکروسافت(کورتانا) آسمانی صاف و آبی را برای همکاری بیشتر مایکروسافت و بوئینگ پدیدار خواهد کرد تا استفاده هوشمندانه‌تر از هوش مصنوعی و بزرگ‌داده‌ها امکان‌پذیر شود. به گزارش Techcrunch، مایکروسافت و بوئینگ از آغاز همکاری‌های جدیدی خبرداده‌اند که مدیریت بهتر راهکارهای‌ هوایی ارائه شده توسط بوئینگ را برپایه استفاده بهینه از اکوسیستم ابری Azure مایکروسافت، به شکلی ساده‌تر و هوشمندانه‌تر از قبل امکان‌پذیر خواهد ساخت. سخنگوی مایکروسافت در خصوص آغاز این همکاری‌های جدید اینچنین می‌گوید که تمرکز راهکارهای دیجیتالی مورد استفاده بوئینگ روی استفاده از سرویس‌های ابری Azure این امکان را برای این شرکت فراهم خواهد کرد تا تحلیل مجموعه وسیعی از داده‌های جمع‌آوری شده از منابع مختلف یا همان بزرگ‌داده‌ها را امکان‌پذیر سازد. بوئینگ می‌تواند از بسته هوشمند کورتانا در کمک به اپراتورهای خطوط هوایی، مدیریت بهتر فهرست‌های کاری، برنامه‌ریزی بهینه‌تر برای پروازها و خدمه پرواز و در نهایت، بهینه‌سازی ویژه زمان‌بندی‌هایی که در صورت سومدیریت می‌توانند به تاخیر در پرواز منجر شوند استفاده ویژه‌ای انجام دهد.

در این خصوص، توجه به دو نکته ضروری به‌نظر می‌رسد. اولین مورد اینکه، این همکاری همچنان در مراحل ابتدایی قراردارد و تمرکز دو شرکت روی استفاده از پتانسیل موجود، به‌منظور تسریع فعالیت‌های مختلف در صنعت هوایی است. نکته دوم آنکه باید توجه داشت این همکاری به معنای واگذاری هدایت پرواز به کورتانا نیست بلکه این پروژه از تحلیل‌های داده‌هایی که هر روزه در قالب اکوسیستم‌های اطلاعاتی فعلی بوئینگ پردازش می‌شوند به خروجی خواهد رسید که زمان و تلاش مورد نیاز در انجام فرایندهای تکراری را به حداقل ممکن خواهد رساند.

به عنوان نمونه، درنظر بگیرید که یک برنامه هوشمند و متمرکز که به‌طور کامل به تعمیر و نگهداری مورد نیاز هر هواپیما و زمان مناسب برای پیاده‌سازی آن واقف است، لیست کاملی از پرسنل در دسترس را در اختیار دارد و از برنامه‌های ورود و خروج محموله‌های مسافران به‌طور کامل مطلع است، تا چه حد می‌تواند بهره‌وری را در مقایسه با سیستم‌های انسانی فعلی افزایش دهد.

در طرف مقابل، افزایش استفاده از سیستم‌های به‌هم پیوسته‌ای که در بازارهای مختلف مانند صنایع هواپیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همین اندازه نگرانی‌های کاربران در خصوص احتمال نفوذ مجرمان سایبری و یا ایجاد تداخل در سیستم‌ها را افزایش خواهد داد. این در حالی است که مایکروسافت و بوئینگ نیز به خوبی از این امر آگاه بوده و هر دو شرکت در گفتگو با Techcrunch عنوان کرده‌اند امنیت، مولفه اصلی و کلیدی در طراحی سیستم‌های آن‌ها خواهد بود.

مطمئنا کاربران از سیستمی مدرن و طراحی شده برپایه استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی و بزرگ‌داده‌ها که به عنوان مثال می‌تواند آن‌ها را از رسیدن سروقت چمدان‌ها و کیف‌ها روی نوار گردان مطمئن سازد و یا اینکه حداقل، زمان انتظار را کاهش دهد استقبال خواهند کرد. با این وجود، باید منتظر ماند و دید نتیجه این همکاری چه نتیجه‌ای را درپی خواهد داشت. مایکروسافت در بیانیه رسمی خود اعلام کرده جزئیات بیشتری را از طرح همکاری خود با بوئینگ تا اواخر سال جاری میلادی به اطلاع عموم خواهد رساند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا