تکنولوژی

محبوبیت روزافزون ستاپ‌باکس‌ها ‌

نام نویسنده: عاقله ترابی

 با پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد نوآوری‌های جدیدی در این حوزه هستیم که با قابلیت‌های جذابشان چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند. یکی از مواردی که اخیرا وارد این عرصه شده و در حال رشد و گسترش چشمگیر است گیرنده‌های دیجیتالی یا همان ستاپ‌باکس‌ها (STB: Set top box) هستند. این دستگاه‌ها به تلویزیون وصل می‌شوند و با اتصال به اینترنت سیگنال‌های منبع خارجی را دریافت و از طریق تلویزیون یا دیگر دستگاه‌های نمایشی پخش می‌کنند. درواقع شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید موبایل یا لپ‌تاپ خود را از طریق تلویزیون مشاهده کنید و این امر باعث شده این دستگاه‌ها از تلویزیون‌های هوشمند محبوب‌تر باشند. این دستگاه‌ها هنگام پیدایش رقیبی سرسخت برای تلویزیون‌های هوشمند می‌شدند ولی حالا دیگر حتی به‌عنوان رقیب هم نیستند و درواقع از آنها در محبوبیت جلو زده‌اند. با این دستگاه‌ها تلویزیون فقط نقش یک نمایشگر را ایفا می‌کند و درواقع کار اصلی برای پخش محتوا را این ستاپ‌باکس‌ها انجام می‌دهند. باتوجه به اهمیت این دستگاه‌ها در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم که در رقابت سختی با یکدیگر به سر می‌برند.

 

پخش‌کننده روکو

شاید اسم روکو (Roku) را نشنیده باشید، اما این دستگاه از نظر ارزش در برابر پول پرداختی رتبه یک را دارد. همچنین حتی اگر قیمت 50 دلاری آن را هم کنار بگذاریم باز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای مثال روکو از تمام دستگاه‌ها اپلیکیشن‌های بیشتری دارد، جست‌وجوی قوی‌تری دارد و همچنین تنظیمات فراوانی دارد که از همه بیشتر است.  یکی از تفاوت‌هایی که روکو با مدل قدیمی خود دارد، حذف کردن پورت شبکه است. این دستگاه جدید فقط با وای‌فای کار می‌کند اما اگر شما کنار تلویزیون خود کابل شبکه دارید و وای‌فای شما در منزل به خوبی کار نمی‌کند شاید بهتر باشد به مدل قدیمی روکو که 70 دلار قیمت داشت فکر کنید. اگر هم به سرویس‌های آمازون علاقه دارید خبر خوب اینکه این سرویس‌ها به همان خوبی تلویزیون آمازون در روکو هم کار می‌کنند. یک نکته خوب دیگر اینکه این دستگاه یک ریموت بسیار خوب هم دارد که نیازی نیست برای کار با دستگاه به دنبال گوشی اندرویدی یا آی‌فون خود بگردید. یک ویژگی خوب دیگر این دستگاه این است که می‌توانید هدفون را به موبایل خود وصل کنید و دستگاه را در حالت خصوصی(Private) قرار دهید تا صدا از هدفون برای شما پخش شود.

 

اپل تی‌وی

در اواخر سال 2006 کمپانی محبوب اپل دست به معرفی محصولی جدید و انقلابی زد که توجه بسیاری از دوستداران تکنولوژی را به خود جلب کرد. اپل تی‌وی در آن سال ظهور کرد و باعث شد دیگر کمپانی‌ها به فکر تولید دستگاه گیرنده دیجیتال بیفتند. اپل‌تی‌وی هم به نوبه خود در نسخه‌های جدید به قابلیت‌های جالب توجهی دست پیدا کرد. طبق معمول دیگر دیوایس‌های اپل این دستگاه هم انحصاری است و فقط با ابزارهای خود شرکت اپل ارتباط برقرار می‌کند. اپل‌تی‌وی شما را به آسانی به سیستم آی‌تیونز وصل می‌کند و حالا دیگر شما هرچه در آی‌تیونز دارید در تلویزیون خانگی‌تان هم دارید. اپل تی‌وی در ۲نوع ۴۰گیگابایتی و ۱۶۰ گیگابایتی ارائه می‌شود. استفاده از پردازنده اینتل یکی دیگر از ویژگی‌های این دستگاه است. این دستگاه در واقع یک مبدل کوچک است که پس از وصل‌شدن به اینترنت، همه فیلم‌ها، برنامه‌های ورزشی، موسیقی و سایر برنامه‌های مورد علاقه‌تان را در تلویزیون‌ با کیفیت بالا نشان می‌دهد. پشت این مبدل کوچک تمام اتصالات قرار دارد که شامل درگاه HDMI، درگاه صدای اپتیکال، درگاه Micro-USB، ورودی برق و اینترنت می‌شود. اپل تی‌وی یک دستگاه ریموت‌کنترل هم دارد که با ظاهری شکیل و جذاب حس خوبی به کاربر القا می‌کند. یک نکته منفی قابل ذکر برای این دستگاه قیمت بالای آن در مقایسه با سایر رقباست.

 

گوگل کروم‌کست

شاید حضور کروم‌کست در جایگاه سوم کمی عجیب باشد، اما اشتباهی نشده است. ممکن است این دستگاه پخش‌کننده امکانات مدل‌های پایین‌تر خود را نداشته باشد اما نمی‌توان از قیمت 35 دلاری آن چشم پوشی کرد. این دستگاه ارزان قیمت می‌تواند برای شما اسپاتیفای، نت‌فلیکس، یوتیوب، پاندورا یا اچ‌بی‌او را نیز پخش کند. علاوه بر این شما می‌توانید کامپیوتر ویندوزی، مک، موبایل‌های اندرویدی، تبلت یا حتی آی‌فون را نیز به این دستگاه متصل کنید. اندازه کوچک این دستگاه باعث شده به سادگی پشت تلویزیون شما وصل شود یا به راحتی آن را همراه خود به مسافرت ببرید. همچنین ورژن جدید این دستگاه از وای‌فای 5 گیگاهرتزی هم پشتیبانی می‌کند. از ایرادهایی که به این دستگاه وارد است، نداشتن ریموت است و این یعنی شما همیشه نیاز دارید از موبایل خود به‌عنوان کنترل استفاده کنید. این دستگاه شاید ارزان‌ترین راه برای اتصال موبایل شما به تلویزیون و پخش‌کننده یوتیوب و اسپاتیفای باشد. این دستگاه کوچک معمولا پشت تلویزیون است و اصلا دیده نمی‌شود. روی بدنه دستگاه و کنار سوکت کابل اچ‌دی‌ام‌آی آن، آهن‌ربایی طراحی شده است که می‌توانید دستگاه را به کابل بچسبانید و پشت تلویزیون شما مرتب باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این دستگاه این است که می‌تواند صفحه مرورگر کروم شما را با نصب یک افزونه روی تلویزیون نمایش دهد.

 

تلویزیون آمازون

اگر شما هم ویدئوهای آمازون را دوست دارید، این دستگاه بهترین گزینه است. این دستگاه با فرمان‌های صوتی بسیار خوب کار می‌کند و کیفیت 4K را هم پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید از سرویس‌‌های معروف نت‌فلیکس یا سرویس‌های خود آمازون استفاده کنید. اگر هم در خانه فرزندی دارید که به سن مجاز نرسیده است، می‌توانید با این دستگاه دسترسی او را به محتواهای نامناسب مانند فیلم‌های خشن یا ترسناک محدود کنید. یکی از ایرادهایی که به این دستگاه وارد است، جست‌وجوی نا عادلانه است، یعنی حتی اگر اپلیکیشن‌های دیگر را نصب کرده باشید و دنبال یک موضوع خاص باشید، جست‌و‌جوگر آمازون پیشنهادهایی که در اپلیکیشن خودش وجود دارد را به شما نشان می‌دهد و بقیه را مخفی می‌کند. اگر برنامه‌ها و سرویس آمازون را دنبال می‌کنید تنها دو دستگاه هستند که اپلیکیشن آمازون را به‌صورت کامل و بدون نقص پشتیبانی می‌کنند. یکی تلویزیون خود آمازون و دیگری هم روکو است. این دستگاه 100 دلاری نسبت به نسل قبلی خود پردازنده‌ای 75 درصد قوی‌تر دارد. آمازون یک دستیار صوتی به نام الکسا هم دارد که اولین بار از آن در اسپیکر اکو خود استفاده کرد. حالا هم شما می‌توانید اسپیکر اکو را به تلویزیون آمازون متصل کنید و زمانی که با دستیار صوتی خود صحبت می‌کنید، می‌تواند از طریق اسپیکر به شما پاسخ دهد. برخلاف تلویزیون اپل، زمانی که از سیری چیزی می‌پرسید به شما هیچ جوابی نمی‌دهد.

 

انویدیا شیلد

یکی از بهترین‌ دستگاه‌های پخش انویدیا شیلد (Nvidia Shield) است. این گجت 200 دلاری از سخت‌افزار بسیار با کیفیتی بهره‌مند است. همچنین امکانات خوبی برای بازی و سرگرمی دارد. دسته‌بازی این دستگاه نیز قابلیت جست‌وجوی صوتی دارد که به خوبی هم کار می‌کند. همچنین می‌توانید برنامه‌های نت‌فلیکس و یوتیوب را به‌صورت 4K ببینید. یکی از قابلیت‌‌های مهم این دستگاه داشتن دسته‌های بازی است که آن را به نوعی پلی‌استیشن تبدیل کرده است. دسته راحت این کنسول یک صفحه نمایش لمسی هم دارد که می‌توانید برخی اطلاعات را در آن ببینید یا حتی بعضی از اپلیکیشن‌های اندروید را نیز در آن نصب کنید. اگر این ست‌تاپ‌باکس‌ها را فقط از نظر زیبایی بررسی کنیم، بدون شک انویدیا شیلد همه را شکست خواهد داد. این دستگاه باریک با اشکال هندسی زیبایی که روی بدنه دارد بی‌شک از سایر دستگاه‌ها زیباتر است. حالت پیش‌فرض این دستگاه قرار گرفتن روی میز به‌صورت افقی است اما اگر حاضر باشید 30 دلار بیشتر پرداخت کنید می‌توانید یک استند شکیل هم بخرید تا دستگاه را در حالت عمودی نگه‌دارد. این دستگاه یک ریموت ساده هم دارد که می‌توانید تمام کارها را با آن انجام دهید. اگر هم خواستید می‌توانید اپلیکیشن این دستگاه را روی موبایل یا تبلت اندرویدی خود نصب کنید و از آنها به‌جای ریموت استفاده کنید که برای تایپ کردن هم کار شما را راحت‌تر می‌کنند.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا