دیجی‌کالا

داستان محبوبیت یک برند

چرا خیلی‌ها دوست دارند در کسب و کارهایی مثل دیجی‌کالا به کار مشغول شوند؟

برندهای ایرانی در حوزه تکنولوژی با وجود همه موانع، تهدیدها و تحدیدها در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارند. اخیرا ایران تلنت گزارشی با عنوان برند محبوب کارفرمایی تهیه و منتشر کرده که در آن محبوب‌ترین برندهای کارفرمایی ایران – که عموما در حوزه تکنولوژی هستند- بر اساس نتایج یک آمایش میدانی معرفی شده‌اند که به نظر می‌رسد اصالت این گزارش قابل اطمینان است. بر اساس نتایج این پژوهش، دیجی‌کالا محبوب‌ترین مقصد شغلی برای برای کارجویان است. بعد از دیجی‌کالا مپنا و اسنپ در رده‌های دوم تا سوم این رقابت ایستاده‌اند. 

در تحلیل این گزارش می‌توانیم بگوییم که وقتی می‌بینیم مجموعه‌ای انتخاب اول تعداد زیادی از کارجویان است، این مجموعه آنقدر عملکرد درستی داشته که  احتمالا انتخاب اول خیلی از مشتری‌ها نیز خواهد بود. کیفیت ارائه خدمات چه در داخل سازمان چه در بیرون آن است که اعتبار یک برند را تقویت می‌کند و تصویر بیرونی آن برند را درخور و خوب نشان می‌دهد. 

نکته‌ای که کسب و کارهای محبوبی مثل دیجی‌کالا نباید از آن غافل شوند، وقتی یک برند به عنوان مقصد ایده آل شغی کارجویان معرفی می‌شود، تقاضا به سمت این سازمان‌ها سرازیر می‌شود و این در حالی است که کارفرما برای انتخاب افراد با محدودیت مواجه‌ است. اگر تعداد افراد لایقی که برای یک پوزیشن شغلی درخواست می‌دهند و به خاطر محدودیت‌های ناگزیر، انتخاب و استخدام نمی‌شوند زیاد شود، نارضایتی علیه برند شکل می‌گیرد و ممکن است حتی از سوی رقبا مشکلاتی ایجاد شود که منجر به کاهش محبوبیت برند شود. استراتژی درست برای برندی مثل دیجی‌کالا که برای دو سال پیاپی به عنوان محبوب‎ترین مقصد شغلی انتخاب شده است قدردانی از این موقعیت به همراه توسعه آهسته و پیوسته سازمان است. البته من فکر می‌کنم مدیران هوشمند دیجی‌کالا حتما به شیوه درست راه رفتن روی لبه این تیغ آگاهند. 

ماجرا فقط دستمزد نیست 

یکی از عواملی که یک برند را برای کارجویان جذاب می‌کند، حقوق و مزایای منصفانه است. ممکن است این سوال در ذهن خیلی از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی کشور شکل بگیرد که آیا برای مثال دیجی‌کالا به خاطر پرداخت حقوق بالا دو سال پیاپی رتبه نخست را کسب می‌کند؟ من فکر می‌کنم جواب این سوال «خیر» است. خیلی از مجموعه‌های دیگر هم هستند که این جذابیت دستمزدی را دارند. دیجی‌کالا به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه تکنولوژی در کشور شناخته می‌شود و شرایطی را فراهم کرده که افراد در آن می‌توانند  ارتقا شغلی با توانمندی های خودشان تجربه کنند و امکان توسعه فردی برای آن ها فراهم است. لذت خودشکوفایی لذتی است که تجربه کردن آن آدم‌ها را راضی و خوشحال می‌کند. در چنین شرایطی، هم فرد می‌تواند فضای بهتری را برای کار تجربه کند هم سازمان با استفاده از افراد نخبه و توانمند در مسیر توسعه قرار می‌گیرد و این به نفع هر دو سر معادله است. جسور بودن و چابک بودن مدیران یک کسب و کار یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند جوانان با استعداد و انگیزه را جذب یک محیط کاری کند. من فکر می‌کنم دیجی‌کالا هم چنین ویژگی‌هایی را دارد. 

در نظر داشته باشیم خیلی از افرادی که جذب این سازمان می‌شوند احتمالا خودشان در آینده کارآفرین می‌شوند برای همین جذب محیط کاری  می شوند که به آن ها فرصت رشد بدهد و این فرآیند جذب، توسعه سازمان را هم روی ریل سرعت قرار می‌دهد. 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا