تکنولوژی

هوش مصنوعی سیاست‌های سنتی اپل را تغییر می‌دهد

در کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان شرکت اپل که شب گذشته در سن‌فرانسیسکو برگزار شد، Craig Federighi مدیر اجرایی این شرکت مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید را به‌منظور استفاده در سیستم‌عامل‌ ویژه دستگاه‌های الکترونیکی همراه و همچنین رایانه‌های رومیزی این شرکت معرفی کرد. نکته قابل توجه اینکه قابلیت‌های یادشده، برپایه هوش مصنوعی و یا ترکیبی از توانایی‌های محاسباتی و الگوریتم‌های نرم‌افزاری پیش روی کاربران قرار خواهند گرفت. 

این مشخصه‌های جدید می‌توانند با پیش‌بینی اهداف و رفتار کاربران، به هوشمند‌سازی هر چه بیشتر دستگاه‌های الکترونیکی کمک کنند و این در حالی است که بر مبنای این تکنولوژی‌های جدید، اپل دریچه‌های تازه‌ای را در خصوص استفاده از پلتفرم ارسال پیام (iMessage)، برنامه نقشه و همچنین دستیار مجازی Siri پیش روی توسعه‌دهندگان طرف ثالث قرار داده است. سیاستی که در مقابل دیدگاه‌های پیشین مسئولان این شرکت مبنی بر کنترل دقیق و بسته اکوسیستم‌ها قرار می‌گیرد. 

استفاده از هوش مصنوعی و ادغام هرچه بیشتر سرویس‌های جانبی در برنامه‌های اپل، خستگی و سردرگمی کم‌تر کاربرانی را به همراه خواهد داشت که در حال حاضر مجموعه بی‌شماری از نرم‌افزارهای همراه، دستگاه‌های الکترونیکی و البته اطلاعات مختلف پیش روی آن‌ها قرار گرفته است. در نهایت، هوش مصنوعی در پشت پرده باعث خواهد شد تا سازماندهی و مدیریت مجموعه تصاویر و محتویات چندرسانه‌ای روی گوشی‌های هوشمند و ارتباط در قالب بهره‌گیری از سرویس‌های آنلاین و جابجایی و انتقال فعالیت‌های کاربران از دستگاهی به دستگاه دیگر به‌مراتب ساده‌تر شود. در نظر داشته باشید که اتخاذ این سیاست جدید توسط مسئولان اپل در حالی به مرحله اجرا رسیده که مجموعه‌ای نه‌چندان محدود از استارت‌آپ‌های سیلیکون ولی و حتی رقبای مطرح این شرکت، عرضه محصولات پیشرفته برپایه هوش مصنوعی را از مدت‌ها پیش در دستور کار خود قرار داده‌اند. 

در حال حاضر، اپل با اسکن عکس‌های شما و بهره‌گیری از سیستم تشخیص چهره می‌تواند مدیریت بهتر تصاویر را امکان‌پذیر سازد. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک سال‌هاست که از چنین سیستمی بهره می‌برند. با این وجود، درنظر داشته باشید که اتخاذ این رویکرد جدید چندان ساده هم نبوده و در پشت پرده بررسی تصاویر، 11 میلیارد محاسبه به ازای پردازش هر عکس قرار گرفته است.

استفاده از هوش مصنوعی در اپل تا حدودی از قابلیتهای کورتانای مایکروسافت تاثیر گرفته است

استفاده از هوش مصنوعی در دیگر محصولات و سرویس‌های شرکت اپل، تا حدودی از قابلیت‌های کورتانای مایکروسافت تاثیر گرفته است. با این تفاسیر، Siri دستیار هوشمند صوتی این شرکت با ورود به بازار رایانه‌های رومیزی امکان مکالمه با رایانه‌های مک را نیز دقیقا به همان روشی که در گوشی‌های همراه شاهد بودیم امکان‌پذیر خواهد ساخت. 

این در حالی است که بنابر اعلام گوگل، در حال حاضر چیزی در حدود 20 درصد از درخواست‌های کاربران از طریق فرامین صوتی در تعامل با دستگاه‌های الکترونیکی قرار می‌گیرد. 

با این تفاسیر، علاوه بر همگام‌سازی بیشتر تجربه کاربر در استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مختلف در اکوسیستم اپل، هوشمندسازی نیز به نحوی انجام خواهد که به عنوان نمونه در صورتی که دو طرف مکالمه در حال صحبت به‌منظور تنظیم قرارملاقات هستند، آیکون تقویم به‌طور خودکار پیش روی آن‌ها قرار گیرد. 

در زمینه محصولات نرم‌افزاری نیز اپل دست توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری طرف ثالث را به‌منظور ادغام هرچه بیشتر سرویس‌های خود با نرم‌افزارها و سرویس‌های اکوسیستم این شرکت باز کرده است. به این ترتیب، کاربران می‌توانند بدون اجبار برای استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، از خدمات سرویس‌هایی مانند اوبر یا Lyft که در نرم‌افزار پیام‌رسان اپل ادغام شده‌ بهره ببرند. علاوه بر این، امکان استفاده از سرویس‌های یادشده با بهره‌گیری از Siri نیز فراهم شده است. 

اگرچه رقبای اپل خیلی پیش‌تر از این‌ها استفاده از هوش مصنوعی را به عنوان مزیت رقابتی در دستور کار قرار داده‌ بودند اما تاخیر اپل در عرضه سرویس‌های جدید می‌تواند عاملی برای استفاده هرچه بهتر از این تکنولوژی و البته اجتناب از اشتباهات سایر رقبا باشد. 

به عنوان نمونه، سال گذشته شرکت گوگل سرویس ویژه‌ای را برای کمک به کاربران در جهت سازماندهی هر چه بهتر تصاویر معرفی کرد اما این نرم‌افزار پس از آنکه به اشتباه، آمریکایی‌-آفریقایی‌ها را به عنوان گوریل شناسایی کرد از چشم کاربران افتاد. 

از جمله دیگر راهکارهای جدید عرضه شده توسط اپل می‌توان به استفاده از اپل‌واچ به‌منظور جلوگیری از نیاز برای وارد کردن چندین و چندباره گذرواژه در استفاده از سرویس‌های مختلف اشاره کرد. امکان استفاده از سیستم پرداخت این شرکت یعنی Apple Pay در وب‌سایت‌های فعال حوزه تجارت الکترونیک نیز سیاست تازه اپل در دنیای فروش آنلاین خواهد بود. 

در گذشته اپل در زمینه حریم خصوصی کاربران، حد و مرزهایی خاص را وضع کرده بود اما معرفی‌های شب گذشته، از تغییر سیاست کوپرتینویی‌ها در این زمینه حکایت دارد. در این راستا، Craig Federighi مدیر ارشد شرکت اپل اعلام کرده در عرضه قابلیت‌های جدید، از نظرات محقق سرشناس حوزه حریم خصوصی اطلاعات یعنی Aaron Roth استفاده شده است. در حال حاضر اگرچه سرویس‌های شرکت اپل رفتارهای کاربران را به‌منظور پیشنهاد گزینه‌های مورد نیاز بررسی و تحلیل می‌کنند اما در نهایت با اضافه کردن اطلاعات غلط به این فرایند (در قالب آنچه نویز ریاضیاتی نامیده می‌شود) هویت افراد مخدوش شده تا از دسترسی نفوذگران و یا حتی کارمندان اپل به این اطلاعات جلوگیری شود. 

بازکردن درهای پلتفرم اپل به سوی توسعه‌دهندگان طرف ثالث نیز اگرچه در نگاه اول تغییر سیاستی آشکار در میان مدیران این شرکت به حساب می‌آید اما با توجه به نیاز سیری ناپذیر هوش مصنوعی به دریافت اطلاعات گسترده از طرف‌های ثالث در جهت بهبود خدمات و سرویس‌های ارائه شده در یک پلتفرم خاص، این شرکت راهی به جز تن‌دادن به این سیاست‌های جدید نداشته است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. نظرات کاربران در مورد لپ تاپ Mi Notebook Pro 15.6 شیائومی - Core i5-8250U MX150 8GB 256GB Mi Notebook Pro 15.6 شیائومی - Core i5-8250U MX150 8GB 256GB گفت:

    نمایندگی رسمی تعمیرات موبایل شیائومی

    Xiaomi Civi؛ دستگاه مرموز شیائومی در آستانه‌ی رونمایی

    قیمت گوشی ردمی K50 گیمینگ شیائومی | Xiaomi Redmi K50 Gaming

    قیمت ساعت هوشمند هایلو LS02 شیائومی – Xiaomi Haylou LS02

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا