تکنولوژی

پردازنده گرافیکی جدید از ARM

شرکت ARM در کامپیوتکس 2016 که امروز درحال برگزاری است، محصول جدیدی را به مجموعه پردازنده‌های گرافیکی سری Mali اضافه کرد. پردازنده گرافیکی جدید Mali G71 محصول جدید ARM برپایه طراحی سطح بالایی است که از توان کافی به‌منظور استفاده در گوشی‌های همراه و یا حتی لپ‌تاپ‌ها بهره می‌برد. بد نیست بدانید در سال 2011 میلادی، 50 میلیون تراشه بهره‌مند از پردازنده گرافیکی Mali به فروش رسید که این رقم در سال 2015 میلادی به 750 میلیون افزایش یافت. نکته جالب توجه اینکه 75 درصد از تلویزیون‌ها، 50 درصد از تبلت‌ها و 40 درصد از گوشی‌های هوشمند در بازار از تراشه‌های ARM استفاده می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، در بازار گوشی‌های هوشمند، کوالکام و اپل سهم بالایی از بازار را به طراحی‌های خود اختصاص داده‌اند.

در بطن این بروزرسانی سخت‌افزاری، معماری جدیدی به نام Bifrost نهفته است که برمبنای خبرهای منتشر شده از سوی ARM، بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهبود عملکرد (20 درصد افزایش عملکرد به ازای هر وات مصرفی و 40 درصد افزایش عملکرد به ازای هر میلی‌متر مربع مساحت تراشه) را به همراه خواهد داشت و در عین حال تبادل داخلی اطلاعات میان CPU و GPU نیز با بهبود 20 درصدی پهنای باند روبرو شده است. علاوه بر موارد یادشده، پشتیبانی از Vulkan API به عنوان رابط برنامه‌نویسی قدرتمند موجود در بازار نیز (در مقایسه با Mali T880) به مراتب پتانسیل بهبود کارایی این تراشه را افزایش خواهد داد.

 ARM معتقد است با این ترکیب جدید، کامپایلرها نیز شرایط بهتری به‌منظور بهینه‌سازی داده‌ها خواهند داشت. قابلیت‌ Index-driven Vertex Shading نیز به جلوگیری از محاسبات زائد کمک خواهد کرد و در نهایت شاهد قابلیت Wire Light Pipeline خواهیم بود که هنوز توضیحات کاملی از عملکرد آن منتشر نشده است.

اگرچه باید منتظر ماند تا در اواخر سال جاری میلادی و یا اوایل سال 2017 میلادی عملکرد این محصول جدید ARM را به طور رسمی مشاهده کنیم اما ARM تضمین کرده که Mali G71 عملکردی در حد پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده در رایانه‌های شخصی نظیر مدل GeForce 940M را به همراه کاهش توان مصرفی به نمایش خواهد گذاشت.

اطلاعات منتشر شده از سوی ARM همچنین حکایت از آن دارد که G71 با هدف بهبود عملکرد در حوزه تکنولوژی واقعیت مجازی، طراحی و تولید شده است. این محصول از نرخ تازه‌سازی صفحه‌نمایش تا مقدار 120 هرتز پشتیبانی می‌کند و تاخیر خط لوله گرافیکی 4 میلی‌ثانیه‌ای را به همراه خواهد داشت. با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید برنامه‌های ویژه دستگاه‌های همراه که برپایه واقعیت مجازی عرضه خواهند شد چگونه از این تاخیر کم در G71 بهره خواهند برد.

در نهایت به این نکته نیز اشاره کنیم که G71 از صفحه‌نمایش‌های 4K و Antialiasing تا 4 برابر سریع‌تر از نسخه‌های معمولی بهره می‌برد که این امر راهکاری ویژه برای صاف کردن پیکسل‌های قابل مشاهده در جهت جلوگیری از نمایش پیکسل پیکسلی تصاویر است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا