تکنولوژی

سهام اولیه شرکت ARM در بورس نیویورک عرضه شد

بزرگترین عرضه اولیه از سال ۲۰۲۱ تا کنون.

فردای اقتصاد – شرکت تراشه سازی Arm بزرگترین عرضه اولیه سهام از سال ۲۰۲۱ تا کنون را در بورس نیویورک ثبت کرد.

ارزش سهام شرکت Arm که مقر آن در بریتانیاست در نخستین روز عرضه  را ۲۵ درصد بالاتر از قیمت اولیه به پایان رساند و ارزش این شرکت به ۶۵ میلیارد دلار رسید.

شرکت آرم (Arm) در حالی به خشکسالی عرضه اولیه سهام در بورس نیویورک پایان داد که بسیاری از آمریکایی‌ها حتی نام این شرکت را نشنیده‌اند اما این شرکت در صنعت تکنولوژی بسیار شناخته شده است.

شرکتهایی چون اپل، سامسونگ، انویدیا و گوگل برای تولید تراشه به تکنولوژی و دیزاین تراشه‌های Arm وابسته‌اند و محصولات آن به طرز گسترده‌ای در تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، بازی‌های ویدیویی، تلویزیون و GPS مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وابستگی شرکتهای بزرگ به Arm آنقدر زیاد است که شرکتهایی چون اپل، گوگل، انویدیا، AMD ، سامسونگ و TSMC  تمایل خود را به سرمایه‌گذاری مستقیم در آن نشان داده‌اند.

شرکت آرم اجزای هسته نیمه‌هادی‌ها را طراحی می‌کند و با تخصیص یک کد اساسی، به نوعی تعیین کننده مجوز ارتباط بین نرم‌افزارها و تراشه‌هاست. ارزش محصول ارایه شده توسط شرکت آرم ۶۰۰ میلیون دلار درآمد در هر فصل است.

برنده بزرگ پشت Arm

صاحب شرکت آرم، غول سرمایه‌گذاری ژاپنی سافت‌بانک است که آرم را در سال ۲۰۱۶  ۳۲ میلیارد دلار از سهام آن را خرید. شرکت سافت‌بانک هم اکنون ۹۰ درصد سهام Arm را در اختیار دارد.

سافت‌بانک یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاران استارتاپی در جهان است و در شرکت‌های بزرگی از جمله علی بابا و  اوبر هم سرمایه‌گذاری کرده است.

شرکت Arm تا اینجا یکی از بزرگترین برگ برنده‌های سافت‌بانک بوده است. ماسایوشی سان بنیانگذار سافت‌بانک که بعد از کرونا شرکتش تا حد زیادی دچار مشکلات مالی شده بود تلاش کرده که تکنولوژی Arm را به جریان هوش مصنوعی این روزها گره بزند.

سافت بانک بعد از افزایش فشارها به شرکتهای خارجی و استارتاپ‌ها در چین بخش عمده سهام خود در علی بابا را فروخته است.

آینده روشن برای Arm

آرم قصد دارد یک شیفت بزرگ در مسیر کسب و کار خود ایجاد کند و آن کاهش ساخت تراشه برای بازار راکد گوشی است. آرم همچنین قصد دارد روی مشتریانی متمرکز شود که تراشه‌هایی برای مراکز داده با تمرکز بر هوش مصنوعی می‌سازند و می‌خواهد از این طریق سهم خود را از جهش جهانی هوش مصنوعی افزایش دهد.

آرم این استدلال را دارد که محصولاتش برای مراکز داده که مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کنند مناسب‌تر از گوشی‌های هوشمند است.

یکی از بزرگترین برندگان انفجار هوش مصنوعی در جهان شرکت تراشه‌سازی انویدیا است که تراشه‌های مخصوص دیتاسنترها را تولید می‌کند که برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت جی پی تی ضروری است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا