تکنولوژی

اسنپ‌درگون ۸۲۰ ، خونسرد و سریع

شرکت کوالکام رسما اعلام کرده در سال آتی میلادی گوشی‌ها و تبلت‌های مختلفی در قالب بیش از 60 طراحی مختلف سخت‌افزاری، امکان استفاده از تراشه جدید اسنپ‌دراگون 820 را خواهند داشت که یکی از آن‌ها احتمالا گلکسی S7 شرکت سامسونگ خواهد بود. 

اسنپ‌دراگون 820 در حالی به بازار عرضه خواهد شد که پرچمدار پیشین این شرکت یعنی اسنپ‌دراگون 810، یک سال تمام گوشی‌های هوشمند را در تب و گرما پیش روی مشتریان قرارداد. مشکلات این تراشه به حدی گسترده بود که تنها دو راه چاره را پیش روی شرکت‌های سازنده قرارداد. گزینه‌های موجود، یکی کاهش عملکرد و کارایی این تراشه به‌منظور جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد و دیگری استفاده از گزینه‌های جایگزین مانند اسنپ‌دارگون 805 یا اسنپ‌دراگون 801 بود. این امر یکی از دلایلی است که شاهد عرضه تعداد زیاد دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دارگون 810 (که حتی از قابلیت 64 بیتی پشتیبانی نمی‌کند) به بازار بودیم.

با تمامی این تفاسیر، تراشه جدید کوالکام برپایه هسته شخصی‌سازی شده Kryo، زیرمجموعه گرافیکی قدرتمند و نهایتا تولید شده بر پایه نسل دوم فرایندهای 14 نانومتری قصد دارد به تمامی مشکلات مربوط به گرم شدن بیش از حد، پایان دهد. این در حالی است که آزمایش‌هایی که به‌تازگی بر پایه پلتفرم مرجع 820 انجام شده‌اند، بدون ایجاد وقفه و در فرایندهای متوالی حکایت از آن دارند که گرم‌شدن دستگاه به‌ندرت و نمایش کارایی بالا به شدت، قابل مشاهده است. 

در قالب اسنپ‌دراگون 810 شاهد افت محسوس عملکرد میان اولین و دهمین فرایند آزمایشی مشابه بودیم که دلیل اصلی این امر، کاهش کارایی به‌منظور جلوگیری از گرم شدن بیش از حد تراشه است. کوالکام پس از بروز این مشکل، نسخه دومی از تراشه اسنپ‌دراگون را به‌منظور مدیریت بهتر بر گرمای تولیدی روانه بازار کرد اما اسنپ‌دراگون 820 شروعی دوباره برای این شرکت به حساب می‌آید.

علی‌رغم سرعت بالاتر، اسنپ‌دراگون 820 در مقایسه با 810 مصرف توان را تا 30 درصد کاهش داده که با توجه به بهره‌گیری از فرایند 14 نانومتری در ساخت، این امر طبیعی است. از سوی دیگر آنچه مشخص است بهره‌گیری از هسته شخصی‌سازی شده Kyro در مقایسه با هسته‌های Cortex-A57 موجود در اسنپ‌دراگون 810 یک پیشرفت محسوس به‌حساب می‌آیند. این در حالی است که این هسته‌ها احتمالا می‌توانند پیشرانه A9 شرکت اپل را نیز به چالش بکشند. بهره‌گیری از پردازشگر گرافیکی Adreno 530 نیز می‌تواند عملکرد گرافیکی دستگاه‌های مجهز به این تراشه را به‌مراتب افزایش دهد. نهایتا کنترلر حافظه 820 نیز امکان انتقال دوبرابری داده‌ها در مقایسه با نسخه‌های پیشین را فراهم می‌کند تا مقادیر بالای داده‌ها بتوانند به‌یک باره به زیر مجموعه گرافیکی و پردازش سیگنال تصویری سرازیر شوند و در عمل استفاده از بازی‌های با رزولوشن بالا و یا انتقال پخش یا ضبط ویدئوهای 4K آسان‌تر شود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا