تکنولوژی

سهامدار بزرگ پاندورا : این شرکت را بفروشید!

 یکی از فعالان بخش سرمایه‌گذاری که چیزی در حدود 10 درصد از سهام Pandora را در اختیار دارد، مصر بر فروش این سرویس رادیوی اینترنتی است. 

Keith Meister، شریک مدیریتی Corvex Management در نامه‌ای که خطاب به هئیت مدیره پاندورا نوشته، با اشاره به ارزش 22.7 میلیون دلاری سهام خود که او را با در اختیار داشتن 9.9 درصد سهام به عنوان سهام‌دار اصلی این شرکت متمایز کرده، از نگرانی‌های خود در خصوص برنامه‌های تجاری نامطمئن و هزینه‌بر این شرکت خبر داده است. او در این نامه که نسخه‌ای از آن به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارسال شده اینچنین عنوان کرده است:

” اجازه دهید روراست باشیم. به اعتقاد ما، مسئولان پاندورا باید سریعا به دنبال ایجاد ارزش بالقوه برای سهامداران باشند. امری که از طریق انجام یک معامله فروش، میسر خواهد شد.”

Meister که پیش از این همکاری نزدیکی با فعال سرمایه‌گذاری یعنی Carl Icahn داشته از لفظ “سرشار از نا امیدی” برای تشریح عملکرد سهام پاندورا یاد می‌کند و معتقد است این شرکت نتوانسته یک محصول فوق‌العاده را به کسب و کاری فوق‌العاده تبدیل کند. 

او معتقد است پاندورا به جای فعالیت به صورت یک سرویس مستقل، در صورتی که به زیرمجموعه‌ای از یک سازمان بزرگ‌تر درآید، عملکرد و ارزشی بالاتر را ثبت خواهد کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایالت متحده آمریکا، مسئولان پاندورا در اوایل سال جاری نیز به دنبال بررسی شرایط در جهت فروش این شرکت بوده‌اند. 

تیم وسترگرن، موسس این شرکت که در ماه مارس در سمت مدیر اجرایی مشغول به کار شد نتوانسته اعتماد لازم را به چشم‌اندازهای بلندمدت پاندورا ایجاد کند. وسترگرن در راه‌اندازی سرویس رادیوی اینترنتی در سال 2000 کمک زیادی کرد و در سال‌های 2002 تا 2004 میلادی نیز به عنوان مدیر اجرایی این شرکت فعالیت کرد. 

Jim Feuille رئیس هیئت مدیره پاندورا در این خصوص می‌گوید:

” تیم، دیدگاهی ویژه در خصوص اینکه پاندورا چگونه می‌تواند باعث ایجاد تحول در بازار موسیقی شود دارد و در کنار این دیدگاه، توانایی زیادی هم در برقراری ارتباط با شنوندگان، سازندگان و کارکنان فعال در این بازار دارد.”

در سمت مقابل، ارزش سهام پاندورا با توسعه سرویس‌های رقیب مانند اپل موزیک و اسپاتیفای، بیش از پیش دستخوش تغییر شده است. مسئله‌ای که باعث شد پاندورا در سال 2015 میلادی گزارشی از ضرر 169.7 میلیون دلاری منتشر کند. 

بد نیست بدانید وسترگرن با سابقه‌ای که در قالب فعالیت 20 ساله به عنوان موسیقی‌دان و آهنگساز در بازار موسیقی دارد به اجرایی شدن پروژه “ژنوم موسیقی” که به پیشنهاد آهنگ‌های جدید به مشتریان برپایه سلیقه آن‌ها کمک می‌کند پرداخت. این سرویس با استقبال کاربران روبرو شد و در نهایت عرضه عمومی پاندورا در سال 2011 میلادی با بیش از 80 میلیون کاربر ثبت شده آغاز شد اما پاندورا از آن زمان تا کنون، گزارشی در خصوص سوددهی سرویس‌های خود منتشر نکرده است. در دوسال اخیر نیز ارزش سهام این شرکت با تشدید رقابت در این بازار، روندی نزولی به خود گرفته است. به این ترتیب، مسئولان شرکت از طرحی برای سرمایه‌گذاری عظیم برای شتاب‌دهی به سرویس‌ها و توسعه عملکرد در حوزه ارائه بلیط‌های رویدادها و حضور در بازارهای بین‌المللی خبر داده‌اند. در ماه فوریه اعلام شد طرح یادشده می‌تواند به درآمد سالیانه 4 میلیارد دلاری در مدت 5 سال منجر شود که در مقایسه با درآمد 1.2 میلیارد دلاری این شرکت در سال 2015 میلادی قرار می گیرد. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا