هوش مصنوعی

معاملات شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی زیر ذره‌بین کمیسیون تجارت فدرال

دنیای اقتصاد : رگولاتور تجارت ایالات متحده آمریکا از آغاز روند تحقیقات و بررسی روند سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی مولد، خبر داده است. کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با ارسال فرمانی به پنج شرکت بزرگ تکنولوژی، یعنی آلفابت، آمازون، آنتروپیک (Anthropic)، مایکروسافت و اوپن ای‌آی، آنها را ملزم به ارائه اطلاعاتی درباره این موضوع کرده بود. این تحقیقات بر موضوع نفوذ و حقوق غول‌های تکنولوژی در جریان سرمایه‌گذاری‌های‌شان در شرکت‌های نوپای هوش مصنوعی متمرکز است و اینکه آیا این معاملات به جریان رقابت در این بازار آسیب زده یا خیر.\

لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال در این مورد گفته است: «مطالعات ما به روند سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های شرکت‌های بزرگ نوری می‌تاباند تا مشخص شود که این اقدامات مغایر ماهیت نوآوری نبوده و رقابت عادلانه را تضعیف نکرده باشند.» سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا هم مشغول انجام تحقیقات مشابهی در این زمینه است.

این تحقیقات نشان از نخستین اقدام جدی از سوی این نهاد برای بررسی شرکت‌های هوش مصنوعی و بهره‌برداری آنها از همکاری‌ها و مشارکت‌هایی دارد که دسترسی و تاثیرگذاری آنها روی این صنعت را که به سرعت در حال رشد است، گسترش می‌دهند. رابطه طولانی‌مدت مایکروسافت با اوپن ای‌آی، بیش از هر چیز به خاطر مشارکت‌های آنها معروف است. گوگل و آمازون اخیرا معاملات چند میلیارد دلاری با آنتروپیک انجام داده‌اند که یک استارت‌آپ سانفرانسیسکویی دیگر فعال در زمینه هوش مصنوعی است که توسط یکی از مدیران سابق شرکت اوپن ای‌آی راه‌اندازی شد.

ریما آلیلی، معاون گروه حقوق رقابت مایکروسافت، در این زمینه می‌گوید: «دولت آمریکا رهبری هوش مصنوعی در جهان را به دست گرفته است، چون شرکت‌های آمریکایی مهمی در این حوزه با یکدیگر مشغول همکاری هستند. همکاری میان شرکت‌های مستقلی مانند مایکروسافت و اوپن ای‌آی و همچنین بسیاری از شرکت‌های دیگر، رقابت را ترویج کرده و به روند رشد این تکنولوژی سرعت می‌بخشد. ما با نگاهی به جلو مشغول ارائه اطلاعات مورد نیاز کمیسیون تجارت فدرال هستیم تا کمک کنیم که مطالعاتشان تکمیل شوند.» این شرکت در گذشته اعلام کرده بود که اوپن ای‌آی، یک شرکت وابسته و زیرمجموعه تحت کنترل مایکروسافت نیست. این در حالی است که مایکروسافت بعد از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در اوپن‌ای‌آی، بزرگ‌ترین سهامدار آن به حساب می‌آید. همچنین مایکروسافت یک عضو ناظر و بدون حق رای در هیات‌مدیره اوپن ای‌آی دارد.

دو شرکت آمازون و آنتروپیک تا حالا اظهارنظری در مورد این تحقیقات نکرده‌اند. آمازون و گوگل و اوپن ای‌آی به درخواست اظهارنظر فوری در این زمینه پاسخ نداده‌اند. لینا خان که محقق و متخصص قوانین ضدانحصارطلبی است، از مدت‌ها پیش درباره بازنگری قوانین ضد انحصارطلبی صحبت می‌کرد و از زمان انتصابش به عنوان رئیس کمیسیون تجارت فدرال در سال ۲۰۲۱، همیشه تهدیدی جدی برای غول‌های بزرگ تکنولوژی محسوب می‌شده است. در واقع انتخاب «لینا خان» به عنوان رئیس کمیسیون تجارت فدرال نوعی اعلام جنگ به شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بود. او یکی از اعضای کمیسیون ضدانحصارطلبی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا بود و اتفاقا انتصاب او مورد حمایت قوی هر دو حزب حاکم در آمریکا قرار گرفت. خان که در میان متفکران و فعالان ضدانحصارطلبی طرفداران زیادی دارد، پیش‌تر به دلیل کمک به تهیه گزارشی شناخته می‌شد که در آن به سوءاستفاده شرکت‌هایی مانند آمازون، اپل، فیس‌بوک و آلفابت – شرکت مادر گوگل- از موقعیت و نفوذشان در بازارها به‌شدت انتقاد کرده بود. او روز پنج‌شنبه و در جریان یک نشست هم‌اندیشی درباره هوش مصنوعی گفت: «ما مشغول تحقیق و بررسی این موضوع هستیم که آیا این معاملات به شرکت‌های بزرگ امکان اعمال نفوذ بی‌رویه یا کسب دسترسی ممتاز به روش‌هایی را می‌دهد که به وسیله آنها جریان رقابت عادلانه را مختل یا تضعیف کنند.»

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا