تکنولوژی

جزییاتی از رایانه کوانتومی ناسا و گوگل

جعبه سیاهی که در قلب بخش سوپررایانه‌های پیشرفته ناسا در سیلیکون ولی قرار گرفته، در ابعادی کوچک‌تر از سوپررایانه‌های معمولی خودنمایی می‌کند. جعبه‌ای که قرار است در آینده، محاسبات رایانه‌ای را دگرگون سازد و ساختاری جدید در این زمینه ایجاد کند. 

این جعبه یک رایانه کوانتومی به نام D-Wave 2X است که یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌ها در میان رایانه‌های تولیدی برپایه ماشین‌های کوانتومی به شمار می‌آید. رایانه کوانتومی که می‌تواند مسائل و سوالات پیچیده را در عرض چند ثانیه حل کند حال آنکه این زمان برای رایانه‌های معمولی ممکن است سال‌ها به‌طول بینجامد.

رایانه‌های کوانتومی اساسا دستورالعمل‌هایی متفاوت از رایانه‌های امروزی دارند. در رایانه‌های امروزی هر بیت می‌تواند مقدار صفر یا یک را به خود اختصاص دهد اما در رایانه‌های کوانتومی، هر بیت می‌تواند همزمان صفر و یک را دریافت کند. با این تفاسیر به عنوان مثال سه بیت می‌توانند هشت مقدار (2 به توان 3) متفاوت را دریافت کنند. از دیدگاه تئوری این مسئله بدان معناست که محاسبات می‌توانند با سرعت‌هایی به مراتب بیشتر انجام پذیرند. 

اگرچه تحقیقات بر روی تولید چنین رایانه‌هایی هنوز در مراحل اولیه قراردارد و عرضه نسخه‌های تجاری ممکن است چند دهه به‌طول انجامد اما تیمی از مهندسین گوگل و ناسا در طرحی مشترک از یک رایانه با عنوان D-Wave استفاده کرده‌اند که موفق شده سوال ورودی به دستگاه را با سرعتی 100 میلیون بار بیشتر از یک رایانه معمولی مجهز به پردازنده تک هسته‌ای پاسخ دهد. 

هارت‌مات نِوِن، مسئول تیم مهندسی گوگل در این خصوص می‌گوید:

” آنچه که یک رایانه کوانتومی D-Wave در یک ثانیه انجام می‌دهد در رایانه‌های معمولی با پردازنده تک هسته‌ای به ده هزارسال زمان نیاز دارد.”

اگرچه بهره‌گیری از این رایانه گامی تاثیرگذار در پیشرفت این تکنولوژی به شمار می‌آید اما بدنیست بدانید که رایانه یادشده به نحوی طراحی شده تا تنها برای حل این سوال، بهینه‌سازی و آزمایش شود.

راپباک بیسواس، مسئول تحقیقات تکنولوژیک در ناسا می‌گوید:

” ناسا ماموریت‌های مختلفی دارد که در بازه زمانی کوتاه نمی‌توان از رایانه‌های معمولی برای پردازش داده‌های آن‌ها استفاده کرد اما رایانه‌های کوانتومی این شانس را به ما خواهند داد تا بتوانیم در مدت زمانی کوتاه این مشکلات را مرتفع و داده‌های مربوطه را مدیریت کنیم.”

نتیجه این آزمایش اهمیت ویژه‌ای هم برای D-Wave Systems، استارت‌آپ ونکووری که این رایانه را تولید کرده به همراه خواهد داشت اما بدنیست بدانید که این رایانه، سومین نمونه تولیدی توسط این شرکت به شمار می‌آید. یک نمونه از رایانه تولیدی توسط این استارت‌آپ در آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس قرارگرفته و نمونه دیگر نیز در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا