تکنولوژی

جشنواره استارتاپ‌های بانکی برگزار شد

روز دوشنبه چهارم آبان جشنواره استارتاپ‌های بانکی و پرداخت با حمایت فابا (مركز فرهنگ سازي و آموزش بانكداري الكترونيك) و مرکز نو آفرینی فردا در سالن همایش‌های شهرداری بوستان گفت‌وگو آغاز شد. این جشنواره که امروز به کار خود پایان می‌دهد در دو بخش اجرا شده است؛ یک بخش نمایشگاهی و یک بخش کنفرانس. در بخش کنفرانس از بین 34 استارتاپی که درخواست داده‌اند 16 استارتاپ انتخاب شدند. در بخش نمایشگاهی نیز همه استارتاپ‌ها یک غرفه مخصوص خود دارند که همه غرفه‌ها در یک فضای 150 متری در سالن همایش‌های شهرداری قرار گرفته‌اند.

ناصر غانم‌زاده، مسئول برگزاری این جشنواره درباره چگونگی انتخاب استارتاپ‌های برتر گفت: در بخش کنفرانس هر فرد 5 دقیقه زمان دارد که استارتاپ خود را توضیح بدهد و سپس 5 دقیقه هم زمان دارد تا به سوال‌های داورها پاسخ دهد. غانم‌زاده ادامه داد: در نهایت 3 تیم برتر از این بین انتخاب می‌شوند که جایزه تیم اول 7میلیون تومان، تیم دوم 5 میلیون تومان و تیم سوم 3 میلیون تومان است.

در ادامه به معرفی برخی از این استارتاپ‌ها می‌پردازیم.

 

میراث

این استارتاپ اولین شرکتی است که در زمینه بیگ‌دیتا برنامه نوشته است. الگریتم میراث به گونه‌ای نوشته شده که سرعت کوئری‌گرفتن را 10 برابر افزایش می‌دهد. نیاز نیست دیتاها در پایگاه داده مرتب شده باشند. برای مثال یک کوئری که در حالت عادی به 10 ساعت زمان نیاز دارد با این برنامه در 10 ثانیه انجام شده است.  پایه قردادهای این استارتاپ از 300 میلیون تومن شروع مي‌شود.

 

دونیت

این استارتاپ در واقع سایتی است که به دست افراد خیرخواه تامین مالی می‌شود. به گونه‌ای که این اشخاص هر مبلغی را که در توان دارند به حساب این سایت واریز می‌کنند. در نهایت پس از اینکه مبلغ قابل توجهی جمع شد در ابتدا سایت 7 درصد کمیسیون خود را برمیدارد  و مابقی را در کارهای خیرخواهانه مانند ساختن مدرسه در مناطق محروم هزینه می‌کند. در واقع به نوعی گلریزان قدیم است که نمونه مشهور آن سی‌و‌سه پل اصفهان است که به این روش هزینه ساخت آن فراهم شده است.

این استارتاپ که حدود یک سال است که از راه‌اندازی آن می‌گذرد تاکنون 20 هزار دلار پول جمع کرده است.

 

حامی جو

این استارتاپ که توسط سه خانم اداره می‌شود سیستمی برای حمایت از صاحبان ایده است. درواقع کمک می‌کند تا ایده هنرمندان دیده و برایش سرمایه جمع شود. این استارتاپ تاکنون 3 پروژه موفق داشته که حدود 75 میلیون درآمد به همراه داشته است.

 

پرداخت یکصدا

این استارتاپ راهکار پرداخت موبایلی است که توسط شرکت تجارت الکترونیک یک صدا راه‌اندازی شده است. روش کار به این گونه است که بدون نیاز به کارت بانکی و تنها با همراه داشتن تلفن همراه می‌توان از عابربانک پول دریافت کرد. به این ترتیب که متقاضی در ابتدا با مراجعه به بانک درخواست فعالسازی این سیستم را می‌دهد. سپس به عابربانک‌ها مراجعه می‌کند و بعد از تماس تلفنی با بانک خود یک صدا با سیستم opt  از بلندگوی موبایل پخش می‌شود. دستگاه عابربانک با شنیدن این صدا به فرد اعتماد می‌کند و اجازه دریافت وجه را به او می‌دهد. نکته جالب در این امر این است که برای این کار نیاز به داشتن تلفن هوشمند نیست.

 

بیت‌وام

این ایده برای اغلب ما روشی آشناست برای پس‌انداز‌کردن. به گونه‌ای که هر فرد 30 هزار تومان در ماه پول می‌گذارد و مجموع قسط های افراد جمع می‌شود و به مبلغ جالب توجهی میرسد. در نهایت هروقت شخصی از اعضای این گروه به پول نیاز داشت مبلغ لازم را از صندوق برمی‌دارد و به مرور با پرداخت‌های ماهانه‌اش بدهی خود را می‌دهد. البته بیت‌وام دو درصد از مبلغ هر وام را به عنوان کمیسیون می‌گیرد. این استارتاپ تاکنون 120 کاربر و یک میلیون تومان گردش مالی داشته است.

 

بخوانید : 

استارتاپ‌های بانکی و انقلاب در وام بانکی

تولد پدیده‌ای به نام فاین‌تک

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا