تکنولوژی

ماموریت نخست وزیر هند در سیلیکون ولی

نام نویسنده: ندا لهردی

 یک اتفاق جالب که می‌تواند احساس قدرت و اعتماد به نفس زیادی به مهاجران هندی در کالیفرنیا بدهد؛ «نارندرا مودی» نخست وزیر هندوستان، اولین نخست وزیر این کشور است که در بیش از سی سال گذشته به سیلیکون ولی سفر کرده است.
صنعت تکنولوژی که در این منطقه توسعه یافته، تغییرات زیاد و قابل توجهی را در هندوستان ایجاد کرده است. حالا نارندرا مودی اینجاست تا مطمئن شود که این روند در دهه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت؛ البته با مزایا و توافقات بیشتری که مودی به عنوان تحفه با خودش به خانه می‌برد. در واقع نخست وزیر هندوستان با همین هدف در تعطیلات آخر هفته گذشته به کالیفرنیا و سیلیکون ولی رفته بود. 
دیدار مودی از سیلیکون ولی در روز یکشنبه گذشته مورد استقبال بیش از 20 هزار مهاجر هندی ساکن کالیفرنیا در استادیوم سن خوزه قرار گرفت. او درست در روزهایی به دره تکنولوژی رفته است که موفقیت هندی‌ها و آمریکایی- هندی‌ها  در سیلیکون ولی به سرعت رواج یافته و توجه جهان را به خودش جلب کرده است. 
 
ساتیا نادلا در سمت مدیر عاملی غول نرم‌افزاری جهان یعنی شرکت مایکروسافت، این روزها برای بسیاری جذاب و جالب توجه است. این در حالی است که «شانتانو ناراین» ده سال است که با قدرت سکان شرکت بزرگ Adobe را در اختیار دارد و به تازگی، ساندرا پیچای است که سرانجام توانست به عنوان مدیر عامل شرکت Google انتخاب شود.
 با این اوصاف است که هندی‌ها در کالیفرنیا می‌گویند ترکیبی از ذات هوشمند و روح رقابتی است که به آنها در راه موفقیت‌شان کمک کرده است.
 «محیط آرون» یکی از مدیران هندی فعال در شرکت‌های تکنولوژی سیلیکون ولی در این مورد می‌گوید: «اگر یکی از دوستان قدیمی دوران مدرسه‌ام یک شرکت را در سیلیکون ولی تاسیس و راه‌اندازی کند، من یک شرکت بهتر را تاسیس خواهم کرد.»
 
فرمانروایی هندی
نارندرا مودی با استقبال گسترده‌ای از سوی هموطنانش در کالیفرنیا مواجه شد. بر اساس نظرسنجی که اخیرا در آمریکا انجام شده است، 87 درصد از هندی‌های نظر مساعدی درباره نخست وزیر فعلی این کشور دارند.
 حتی بیرون از استادیوم سن خوزه هم شور و شوق زیادی برای استقبال از مودی وجود داشت، تا جایی که تظاهرات مخالفان حکومت مودی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. 
مخالفان مودی به بی‌توجهی استقبال کنندگان به گذشته او و آنچه آنها بی‌تفاوتی مودی در جلوگیری از کشتار مسلمانان در شورش‌های گجرات در سال 2002 می‌‌خواندند، معترض بودند. 
 
با این حال اما وقتی بحث به هندوستان دیجیتال می‌رسد، مودی در نظر دارد تا تعداد هندی‌های آنلاین را تا  یک میلیارد نفر افزایش دهد.  این همان چیزی است که بارها در رسانه‌های جمعی مطرح شده و حالا او را به سیلیکون ولی کشانده است. نامه‌ای که از سوی بیش از 100 آکادمی در سیلیکون ولی و در صدر آنها خود نارندرا مودی امضا شده است، نشان از این دغدغه دارد.  
استقبال از نخست وزیر هند در آمریکا به نظر واقعی می‌رسد و دیدگاه مثبت او درباره تکنولوژی و ارتباطات مدرن بسیاری از فعالان این حوزه در سیلیکون ولی را تحت تاثیر قرار داده است.  سن خوزه شهری است که در پایین سیلیکون ولی قرار دارد و در واقع جایی است که هندی‌ها در آنجا موفقیت‌‌ها و پیشرفت‌های زیادی به دست آورده‌اند.  حدود 26 درصد از شرکت‌های تکنولوژی که در این شهر هستند، توسط هندی‌ها یا هندی- آمریکایی‌ها تاسیس شده  یا اداره می‌شوند.  ماموریت نارندرا مودی برای آمدن به این شهر این است که بعضی از موفقیت‌ها و سرمایه‌های اینجا را با خود به هندوستان ببرد.
 
 
دیدار با بزرگان تکنولوژی
برای این کار او به کمک نیاز دارد. پیش از آنکه هندوستان خود را به عنوان یک بازیگر بزرگ در عرصه تکنولوژی ببیند، لازم است اصول آن را در اختیار داشته باشد. 
مودی در روزهای گذشته بدون کمترین زحمتی توانست توجه و علاقه سیلیکون ولی را با شعارهای تاثیرگذار، جلب کند.
 او گفت که کشورش به هر دو بزرگراه‌ها (highways) و اینترنت فیبری که آن را برای جذاب‌تر شدن با عبارت i-ways مطرح کرد، نیاز دارد تا به این وسیله تمام شهرها و روستاهای هندوستان به یکدیگر متصل شوند.
 
نارندرا مودی روز یکشنبه‌اش را با شخصی گذراند که می‌تواند به او کمک زیادی بکند؛ مارک زوکربرگ موسس شرکت Facebook. کاربران فیس بوک 40 هزار سوال داشتند که قرار بود زوکربرگ از مودی بپرسد، اما در این جلسه مودی تنها به سه سوال پاسخ داد.
 او درباره حضورش در شبکه‌های اجتماعی گفت و در واکنش به آخرین سوال زوکربرگ که درباره رابطه مودی با مادرش بود، احساساتی شد و حتی به گریه افتاد و زوکربرگ را در آغوش کشید. مودی اما صراحتا درباره قصدش از سفر به سیلیکون ولی صحبت نکرد. 
 
این دیدار اما برای هر دو طرف مفید بود. زوکربرگ که مشتاق است فرمانروایی فیس‌بوک را در سراسر جهان گسترش دهد، درباره چشم‌انداز اتصال یک میلیارد نفر هندی بیشتر به اینترنت صحبت کرد.
 مودی هم گفت که امیدوار است انگیزه‌های زوکربرگ تنها برای افزایش تعداد کاربران فیس‌بوک نباشد.  در واقع مودی به دنبال آن است که بازدیدش از سیلیکون ولی فرصتی برای وارد کردن فشار کوچکی به غول‌های تکنولوژی در جهت کمک به توسعه تکنولوژی در هندوستان باشد. 
 
زوکربرگ در این دیدار گفت: «در اوایل روند رشد فیس‌بوک که بسیاری به خرید این شرکت تمایل داشتند، من به دیدار استیو جابز رفتم و او پیشنهاد کرد که بهتر است برای دیدن یک معبد به هندوستان بروم که او در اوایل سیر تکامل اپل به آنجا رفته بود؛ درست در زمانی که با خودش فکر می‌کرد برای آینده‌اش چه می‌خواهد.  به این ترتیب من به هندوستان رفتم و یک ماه  در آنجا به گشت و گذار پرداختم. در آنجا دیدن شیوه ارتباط افراد با یکدیگر به من این احساس را القا کرد که اگر هر شخصی توانایی خوبی برای برقراری ارتباط داشت، جهان به جای بسیار بهتری تبدیل می‌شد.  این اتفاق باعث شد بیشتر به اهمیت کاری که می‌کنیم، پی ببرم و آن را همیشه به خاطر داشته باشم. هندوستان برای تاریخ شرکت ما اهمیت بسیار زیادی دارد. 
امروزه در این کشور میلیون‌ها نفر از مردم برای اولین بار آنلاین می‌شوند که این اتفاق به کمک پروژه Internet.org رخ داده است؛ پروژه‌ای که از طرف فیس‌بوک برای دسترسی رایگان همه افراد به اینترنت اجرا شد.»
 
 
همزمان با بازدید نخست وزیر هند از سیلیکون ولی، شرکت گوگل هم اعلام کرد که تصمیم دارد تا چند سال آینده دسترسی به اینترنت Wi-Fi رایگان را در 400 ایستگاه قطار در سرتاسر هندوستان فراهم کند. 
به این ترتیب گوگل با مشارکت شبکه راه‌آهن هندوستان تصمیم دارد تا پایان سال 2016 دسترسی 100 ایستگاه راه‌آهن در این کشور را به اینترنت فراهم بیاورد. این اتفاق برای هندوستانی که راه‌آهن در آن مهم‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل به حساب می‌آید و سومین شبکه حمل‌ونقل ریلی بزرگ جهان است، اهمیت زیادی خواهد داشت. 
«ساندرا پیچای» مدیر عامل گوگل در این زمینه در وبلاگ این شرکت نوشته است: «ما فکر می‌کنیم که این کار بخش مهمی از اقدامات ما برای ایجاد دسترسی بهتر و مفیدتر به اینترنت برای بیش از 300 میلیون هندی است که در حال حاضر آنلاین هستند و حدود یک میلیارد نفر از آنها که هنوز آنلاین نیستند.» 
در سال گذشته میلادی صد میلیون نفر در هندوستان برای اولین بار از اینترنت استفاده کرده‌اند و همچنان صدها میلیون نفر از هندی‌ها به اینترنت دسترسی ندارند.
 همین موضوع هندوستان را به یک فرصت بزرگ برای حضور شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در جهت توسعه سرویس‌هایشان، تبدیل کرده است. 
«ساتیا نادلا» مدیرعامل شرکت مایکروسافت اما برای نخست وزیر هندوستان یک میهمانی شام تدارک دیده بود. نادلا در این دیدار اعلام کرد که مایکروسافت می‌خواهد کمک کند تا 500 روستا در هندوستان به اینترنت دسترسی پیدا کنند.
 این اتفاق برای هندوستانی که حدود 70 درصد جمعیتش در نزدیک به 640 هزار روستا ساکن هستند، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. نادلا در این دیدار تاکید کرد که مهم‌ترین اقدام در جهت سرعت بخشیدن به رونق و توسعه تکنولوژی در هندوستان، فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم و ایجاد امنیت دیجیتال بهتر در این کشور است. 
مودی می‌خواهد هندوستان به تدریج از محل معاملات ارزان قیمت تکنولوژی و نیروی کار ارزان قیمت تغییر کرده و در مقابل به مکانی جالب برای آغاز یک تجارت بزرگ تکنولوژی تبدیل شود.
 یکی از مهاجران هندی که در بیرون استادیوم برای استقبال از مودی آمده بود و کودکانش ساری‌های پر زرق و برق هندی به تن داشتند، گفت که امیدوار است وقتی دخترانش بزرگ شدند به دنبال یک فضای کاری و تجاری حرفه‌ای دوباره به هندوستان بازگردند؛ همان‌طور که او به دنبال زندگی بهتر به آمریکا آمده است.
 
 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا