تکنولوژی

۱۰ شرکتی که سال آینده به بورس می‌روند

به آن‌ها می‌گویند تک شاخ . شرکت‌های خصوصی که ارزش آنها به ۱ میلیارد دلار می‌رسد و حالا تعداد آن‌ها رو به افزایش است. بی سبب نیست شرکت‌هایی که به این سطح از ارزش می‌رسند دوست دارند سهام خود را عمومی کنند و به بازار بورس بیایند. شرکت علی‌بابا یکی از موفق‌ترین آنها بود که زمانی که بورس وارد شد ۲۵ میلیارد دلار به ارزش سهام خود افزود. 

حالا شرکت Pitchbook که یک شرکت تحقیقاتی در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر است لیست ۱۰ شرکت آمریکایی که طی سال آینده به بورس قدم خواهند گذاشت را منتشر کرده است. 

بسیاری از استارتاپ‌ها بعد از سری C سرمایه‌گذاری یا ۲۰۰ میلیون دلار افزایش سرمایه به اصطلاح IPO می‌شوند و بر اساس تحقیقات این شرکت دو صنعت آی تی و پزشکی محبوب‌ترین تجارت‌هایی هستند که طی ده سال گذشته به بورس پا گذاشته‌اند. 

در ادامه لیست ۱۰ شرکتی که سال آینده به بورس قدم می‌گذارند را می‌بینید: 

 

۱- Uber

سال تاسیس: ۲۰۰۹

افزایش سرمایه : ۵.۹ میلیارد دلار 

ارزش کل :۴۲.۸ میلیارد دلار 

شرکت Uber هم اکنون دومین شرکت محبوب و مورد علاقه شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک پذیر (VC) در جهان است که هم اکنون در ۵۷ شرکت جهان فعال است. این شرکت هم اکنون قصد دارد با ۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری چینی ها و ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دیگر ارزش خود را به ۵۰ میلیارد دلار برساند. 

 

۲-  Pintrest

سال تاسیس : ۲۰۱۰ 

افزایش سرمایه : ۱.۳ میلیارد دلار 

ارزش کل : ۱۱ میلیارد دلار 

سرویس پین‌ترست هم اکنون ۷۰ میلیون کاربر از سراسر جهان دارد و سری G سرمایه‌گذاری خود را در ماه می امسال انجام داد. سال گذشته زیلبرمن مدیرعامل این شرکت گفت که ما الان روی ورود به بورس تمرکز نکردیم چون فکر میکنیم هنوز برای ما زود است. 

 

۳-  Cloudera

سال تاسیس: ۲۰۰۸ 

افزایش سرمایه : ۱ میلیارد دلار 

ارزش کل : ۴.۱ میلیارد دلار 

این شرکت که در سیلیکون ولی قرار دارد روی نرم‌افزار  Apache Hadoop کار می‌کند که برای تحلیل داده برای فروشگاه‌ها و شرکتهای تجاری کاربرد دارد. سال گذشته شرکت اینتل ۱۸ درصد از سهام این شرکت را به ارزش ۷۴۰ میلیون دلار خرید. Hortonworks رقیب این شرکت در ماه دسامبر گذشته به بورس قدم گذاشت. 

تام رایلی مدیرعامل این شرکت  در ماه فوریه  گذشته گفته بود : به دلیل سایز و بزرگ شدن ماهم کنون در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم در بورس موفق باشیم. ما هم اکنون آنقدر (‌از نظر مالی)‌ وضعیت مناسبی داریم که نیازی به ورود به بورس برای تامین سرمایه رشد نداریم . 

 

۴-  Moderna Therapeutics

سال تاسیس: ۲۰۱۰ 

افزایش سرمایه : ۸۶۳ میلیون دلار 

ارزش : ۳ میلیارد دلار 

این شرکت فعال در زمینه بیوتکنولوژی روی RNA و توسعه داروهایی در زمینه آنکولوژی و درمان بیماری‌های نادر کار می‌کند. این شرکت در ژانویه گذشته بزرگترین افزایش سرمایه در صنعت بیوتکنولوژی به میزان ۴۵۰ میلیون دلار ( در یک راند سرمایه‌گذاری) را داشت. این شرکت مانند یک شرکت داروسازی عادی نیست بلکه قصد دارد داروهایی تولید کند که از سلول خود افراد بیمار ساخته می‌شوند و سریع‌تر قابلیت تست دارند و قیمت ارزان‌ترین برای خرید برخوردارند. 

 

۵-  DocuSign

سال تاسیس : ۲۰۰۳ 

افزایش سرمایه : ۵۲۷ میلیون دلر 

ارزش : ۳ میلیارد دلار 

این شرکت هم اکنون ۵۰ میلیون کاربر از بیش از ۱۸۸ کشور جهان دارد و در این لیست پیرترین شرکت به حساب می‌آید. هم اکنون در زمینه‌های مختلفی از جمله املاک، بیمه، فروش ، مالی و … فعال است. هر چند سالهاست بحث ورود به بورس این شرکت وجود دارد اما در ماه می این شرکت اعلام کرد که ورود به بورس را تا افزایش جدید ۲۳۳ میلیون دلاری سرمایه به تاخیر انداخته است. 

 

۶-  Domo

سال تاسیس : ۲۰۱۰ 

افزایش سرمایه : ۴۵۸ میلیون دلار 

ارزش کل : ۲ میلیارد دلار 

شرکت نرم‌افزاری دومو یک پلت فرم مدیریت است که تمام اطلاعات شرکت را به صورت ساده و به لحظه در اختیار قرار می‌دهد. در ماه آوریل گذشته این شرکت ۲۰۰ میلیون دلار افزایش سرمایه را اعلام کرد و جاش جیمز مدیرعامل آن گفت که تا پایان امسال این شرکت به بورس خواهد رفت. در سال گذشته این شرکت بروس فلت را به عنوان مدیرمالی خود برگزید که گفته می‌شود چندین شرکت را تاکنون به بورس فرستاده است. 

 

۷- Prosper Marketplace

سال تاسیس : ۲۰۰۵ 

افزایش سرمایه : ۳۶۰ میلیون دلار 

ارزش کل: ۱.۹ میلیارد دلار 

یک شرکت ارایه دهنده پلت فرم وام  که ۲ میلیون عضو دارد و کاربران از طریق آن می‌توانند وام‌هایی بین ۲ هزار تا ۳۵ هزار دلار از دیگر کاربران بگیرند. برخی بانک‌ها از جمله Credit Suisse ، JPMorgan Chase و SunTrust چیزی در حدود ۱۶۵ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بزرگترین رقیب این شرکت یعنی Lending Club سال گذشته به بورس رفت. 

 

۸-  App Nexus

سال تاسیس : ۲۰۰۷ 

افزایش سرمایه: ۳۱۳ میلیون دلار 

ارزش کل : ۱.۶ میلیارد دلار 

یک پلت‌فرم آگهی آنلاین که در ماه مارس گذشته رقیبش Yieldex را به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار خرید. 

 

۹ – Automattic

سال تاسیس: ۲۰۰۵ 

افزایش سرمایه : ۲۰۵ میلیون دلار 

ارزش کل : ۱.۲ میلیارد دلار 

این شرکت به عنوان کمپانی مادر سرویس مشهور بلاگ WordPress شناخته می‌شود که در ماه گذشته ۱۶۰ میلیون دلار افزایش سرمایه داشت که این نخستین سرمایه‌گذاری در آن از ۲۰۰۸ تا کنون بوده است. هر چند خیلی دیر این سرمایه گذاری انجام گرفت اما مت مولنوگ مدیرعامل آن به وال استریت ژورنال گفته که ما هم اکنون با رقیق کردن سهام این شرکت را به جایگاه جدیدی می‌‌بریم و برای رفتن به جایگاه جدیدتر نیاز به حضور در بورس داریم. 

 

۱۰ –  Oportun

سال تاسیس : ۲۰۰۵ 

افزایش سرمایه : ۲۸۳ میلیون دلار 

ارزش کل : ۸۷۳ میلیون دلار 

 

یک شرکت ارایه دهنده وام است که هم اکنون با شرکت های Goldman Sachs و مورگان استنلی برای حضور در بورس در حال مذاکره است. 

 

 

 

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا