تکنولوژی

استارتاپ ویکند، از ایده تا موفقیت

نام نویسنده: محمد رضا بهنام رئوف

 

 اینجا پر از ایده است. وقتی وارد سالن همایش مرکز انصار مي‌شوی که قرار است اولین استارت آپ ویکند ویژه موبایل در آنجا برگزار شود جمعیتی بالغ بر صد جوان را مي‌بینی که هر کدام به آرامی نشسته‌اند و بالای سرهایشان ابرهایی از ایده‌هاي مختلف تشکیل شده است.

 در بین شرکت‌کنندگان استارت‌آپ ویکند فرقی نمي‌کند که دختر باشد یا پسر. متاهل یا مجرد و پیر یا جوان. هر فردی که در این مراسم شرکت کرده است برای خود صاحب یک ایده است که حالا به اینجا آمده تا ایده خود را عملی کند. البته در بین 110 نفری که در اولین دوره استارت‌آپ ویکند موبایل تهران شرکت کرده‌اند نزدیک به 70 ایده مطرح شد. ایده‌هایی که برخی از آنها جنبه کاربردی، برخی جنبه سرگرمی و برخی دیگر شاید اندکی جنبه تخیلی داشته باشند. 

یکی به دنبال ساخت برنامه‌اي بود که با آن بتواند دوستان و اطرافیانش را با خریدن کادوهای خاص سورپرایز کند. اسم ایده اش را هم سورپرایز گذاشته بود. یکی دیگر نی نی‌هاي تازه به دنیا آمده و مادرانشان را هدف گرفته بود و دوست داشت برنامه‌اي بنویسد که بتواند مادران و پدرانی را که تازه صاحب فرزند شده‌اند بیشتر در برآورده کردن نیازهای بهداشتی و سلامتی کودک خود کمک کند. خانمی به فکر ساخت برنامه‌اي بود که از شر جا گذاشتن و گم کردن کلید خانه توسط فرزند کوچکش راحت شود. ایده‌اي که البته هم نرم‌افزاری بود و هم سخت افزاری. دانشجويی به فکر ساخت برنامه‌ای کاربردی‌ افتاده بود که به نظرش شب‌هاي امتحان مي‌توانست به داد بسیاری از همکلاسی‌هاي شب امتحانی‌اش برسد. او مي‌خواست برنامه‌اي بسازد که همکلاسی‌هایش بتوانند به راحتی جزوه‌ها و نمونه سوالاتی را که دارند در اختیار دیگر دانشجویان قرار دهند تا استرس‌هاي شب امتحان به خاطر نداشتن سوال و جزوه کاهش یابد.

یکی به فکر کساد کردن کاسبی مخابراتی‌ها در هنگام سفرهای خارج از کشور کاربران موبایل افتاده بود. او مي‌خواست کاری کند که کاربران تلفن همراه در هنگام سفر از شر هزینه‌هاي سرسام‌آور رومینگ تلفن همراه راحت شوند. فرد دیگری دوست داشت برنامه‌اي عرضه کند که نام کتاب‌هايي که ممکن است افراد دوست داشته باشند مطالعه کنند به آنها پیشنهاد دهند. این فرآیند از بررسی کتاب‌هایی که قبلا افراد مطالعه کرده بودند و مقایسه آن با یک دیتا بیس کتابی مي‌توانست یک کتاب مشابه با علاقه‌مندی‌هاي مخاطبان را به آنها پیشنهاد کند. عده‌اي به فکر ارائه ایده‌هاي ترجمه‌اي بودند تا کاربران بتوانند متون مورد نظر خود را خیلی سریع و با کمترین هزینه ترجمه کنند. 

فرد دیگری به فکر کاسبی برای روزهای جمعه خود بود. او مي‌گفت مي‌خواهد برنامه‌اي بنویسد که افراد با توجه به توانمندی‌هایی که دارند بتوانند روزهای جمعه و تعطیل در همان محلی که زندگی مي‌کنند نیازهای تخصصی هم محلی‌هاي خود را برطرف کنند و با این راه پولی هم دربیاورند. خلاصه اینکه اینجا، یعنی محل برگزاری اولین دوره استارت‌آپ ویکند موبایل، مملو از ایده‌هایی بود که شاید البته برخی از آنها تکراری یا حتی نشدنی باشند، اما همه اهمیت و آینده تلفن‌هاي هوشمند را درک کرده بودند و مي‌خواستند به این وسیله گرهی از مشکلات پیش روی کاربران باز کنند و البته پول و درآمدی هم به جیب بزنند.

 

استارت‌آپ ویکند چیست؟

استارت‌آپ ویکند یک رویداد آموزشی، تجربی (Experiental Education) در سراسر دنیا است که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار مي‌شود. در این برنامه شرکت‌کنندگان پرانگیزه‌اي شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت‌آپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم مي‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌اي را اجرا کند. این برنامه جهانی تا به حال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا برگزار شده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. در استارت‌آپ ویکند ایده‌هاي زیادی مطرح مي‌شوند، اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است: اجرا، اجرا و فقط اجرا! این برنامه از ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز جمعه ادامه دارد.

در این برنامه شرکت‌کنندگان همگی در یک فضای مشترک قرار مي‌گیرند و با کمک مربیان که از میان کارآفرینان موفق انتخاب مي‌شوند ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل مي‌کنند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌هاي خود را به هیاتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و استادان دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه مي‌كنند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و… حمایت تجاری مي‌شود. این برنامه که تا الان 4 بار در تهران برگزار شده است، برای بار اول با محوریت موبایل و اپلیکیشن‌هاي تلفن‌هاي هوشمند هفته گذشته برگزار شد. حامیان مالی این رویداد را شرکت سونی، سایت بیپ تیونز، کافه بازار و کانون سرمایه‌گذاری سرآوا پارس تشکیل مي‌دادند. نکته جالب توجه در این دوره تکمیل ظرفیت ثبت نام در زمانی کوتاه تر نسبت به سایر دوره‌هاي داخلی بود که در نهایت با حضور ۱۱۰ شرکت کننده برگزار شد. 

 

کارآفرینانی که از تجربیات خود گفتند

ناظر جهانی این رویداد دنیل بارتل از کشور آلمان بود. دنیل بارتل نماینده جهانی استارت‌آپ ویکند است. او یکی از کارآفرینان و مشاوران جوان آلمان و از برگزارکنندگان استارت‌آپ ویکند اشتوتگارد است. او علاقه‌مند به طراحی تجاری، استارت‌آپ‌هاي ناب و اقتصاد مشارکتی است. بارتل همچنین در این دوره یکی از سخنرانان اصلی مراسم بود که سعی کرد در بخش‌هاي مختلف به ارائه تجربیات خود بپردازد. البته این مراسم سخنرانان دیگری هم داشت. امین رضا وهوشی، مدیرعامل شرکت رهنما از خاطرات، تجربیات و شکست‌هایی که در سال‌هاي اولیه فعالیتش کسب کرده بود برای شرکت‌کنندگان گفت و البته اندکی از رازهای موفقیت خود را نیز بازگو کرد. مانی قاسمی از وبلاگ نویسان حوزه فناوری اطلاعات نیز در این همایش از آنچه برای مخاطبان و کاربران حوزه برنامه‌هاي کاربردی اهمیت دارد برای شرکت‌کنندگان گفت و در نهایت نیز حسام آرمندهی از موسسان و مدیر کنونی کافه بازار به ارائه آمارها و ارقامی از بازار پیش روی برنامه‌هاي کاربردی تلفن همراه سخن گفت. 

 

در استارت‌آپ ویکند چه گذشت؟

تعداد کل شرکت‌کنندگان استارت آپ ویکند موبایل ۱۱۰ نفر بود که در قالب 10 تیم 11 نفره در این برنامه به رقابت با یکدیگر پرداختند. این 10 تیم را 10 مربی کارکشته که خود از کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات بودند هدایت کردند. 

اما از دیگر نکات جالب در این رویداد آمارهای مربوط به گروه‌هاي شرکت‌کننده است. بر همین اساس 49 نفر از شرکت‌کنندگان این رویداد از بین متخصصان کسب و کار، 45 نفر متخصصان برنامه نویسی و 16 نفر هم متخصص گرافیک و طراحی بودند که 12 نفر آنها را بانوان و 98 نفر دیگر را آقایان تشکیل مي‌دادند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان هم ۲۷/۵ سال بود که کم‌سن‌ترین شرکت‌کننده ۱۳ سال و مسن ترین شرکت کننده ۴۷ سال داشت. 

در روز اول این مراسم بعد از سخنرانی‌هاي ابتدایی نزدیک به 70 ایده از سوی شرکت کنندگان مطرح شد. هر شرکت‌کننده یک دقیقه زمان داشت تا ایده خود را مطرح کند. پس از طرح ایده ها، ایده‌ها با نام و اندکی جزئیات به همراه نام ایده پرداز روی دیوارهای سالن اجتماعات قرار گرفت تا شرکت‌کنندگان در برگه‌هایی که ابتدای مراسم دریافت کرده بوده سه ایده برتر از دیدگاه خود را نوشته و آن را در صندوق رای مي‌اندازند. پس از شمارش آرا، 10 ایده پرطرفدار معرفی مي‌شوند و بعد از آن صاحبان ایده روی مقواهای بزرگی که در اختیارشان قرار مي‌گیرد نام پروژه خود را مي‌نویسند و در میان جمع به یارکشی مي‌پردازند. در روز دوم و سوم که از پنجشنبه صبح تا جمعه ساعت 2 بعد از ظهر ادامه دارد شرکت کنندگان به تکمیل پروژه‌ها و ساخت ایده خود مي‌پردازند و بعد از آن به ارائه ایده خود به هیات داوران اقدام مي‌کنند. هر تیم پنج دقیقه زمان دارد تا ایده خود را به شکل کامل برای هیات داوران به نمایش گذاشته و در پایان به سوالات آنها پاسخ دهد تا در نهایت سه ایده برتر در این بخش از نظر هیات داوران انتخاب شوند. 

 

ملاک‌هاي داوری چیست؟

مدل کسب‌وکار به این معنا که آیا ایده مطرح شده پتانسیل پول درآوردن را دارد و استراتژی عرضه به بازار چیست؟ در کنار اینکه آیا تیم مشتریان بالقوه خود را پیدا کرده است؟ و همچنین فاکتورهایي از نظر اجرا و طراحی ایده از جمله فاکتورهایی است که هیات داوران با ارزیابی آنها تیم‌هاي برتر را انتخاب مي‌کنند. داوران این دوره را این افراد تشکیل داده بودند: سعید رحمانی، سرمایه‌گذار و کارآفرین، امين رضا وهوشی، مدیرعامل شرکت بییپ، نازنین دانشور، بنیانگذار تخفیفان، محسن ملایری، مدیرعامل خاورزمین و مجری استارت‌آپ ویکند، حسام آرمندهی، بنیانگذار بازار، ژاله مجيب، عضو هيات علمي گروه كارآفريني ونوآوري سازمان پژوهش‌هاي علمي وصنعتي ايران، پژمان دشتی‌نژاد، کارآفرین، یاشار بشیرزاده، مدیر اجرایی سیبچه و آیت حسینی، مشاور بازاریابی و برندینگ. در پایان این رویداد هم ایده کلید رتبه اول، ایده وس بوک رتبه دوم و ایده بوک فایندر رتبه سوم را کسب کردند که به هر کدام از آنها جوایزی از سوی مجری برنامه و حامیان مالی اعطا شد.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا