تکنولوژی

انقادها و اميدها در جشن تولد 30 سالگی مايکروسافت

بی بی سی – در اواسط دهه 1990 بيل گيتس، که می رفت تا به زودی ثروتمندترين مرد جهان شود، دست به کار نگارش يک رشته کتاب شد.

بينش و تجارب حاصل از 30 سال کار در تاسيس و توسعه مايکروسافت کمک کرد کتاب های او به فهرست های مختلف پرفروش ترين آثار راه يابد که از محبوبيت گسترده وی حکايت داشت.

هرچه باشد نويسنده اين کتاب ها مردی بود که در انقلاب تکنولوژی نقش مهمی داشت، قابليت بالقوه کامپيوترها را تشخيص داده بود و آنها را به ابزاری قابل استفاده برای اکثريت مردم بدل کرده بود.

اما امروز که مايکروسافت سی امين سال تولد خود را جشن می گيرد منتقدان کم لطف تر شده اند.

خط و نشان

بسياری از تعريف و تمجيدها جای خود را به ملامت ها داده است. مايکروسافت به زورگويی، سرکوب رقابت، رشد ناموزون و بدل شدن به موجودی بوروکراتيک، کاهل و غافل متهم می شود.

رقبا که برای عيبجويی از مايکروسافت و کوبيدن آن صف بسته اند، از مشکلاتی که اين پيشتاز صنعت نرم افزار با آنها روبروست قند در دل آب می کنند و خود را پديده بزرگ بعدی بازار معرفی می کنند.

استدلال اين گروه ساده است: چرا برای نرم افزارهای گران و درهمی مانند Office و Windows هزينه کنيم درحالی که می توانيم نمونه های ارزانتر يا رايگانی را که خواسته های مصرف کنده را بهتر برآورده می کند از جای ديگر تهيه کنيم.؟

پروژه های مجهز به کد قابل دسترسی (open source) – که توسط خيل عظيم داوطلبان و با پشتيبانی شرکت های بزرگ و کوچک مثل آی بی آم و “رد هت” توسعه داده می شود- درحال شل کردن قبضه مايکروسافت بر جهان تجارت است و باعث کاهش درآمد آن از فروش پروانه شده است.

پيشتاز اين گروه از رقبا، سيستم عامل لينکس (Linux) است که حمايت گروه متنوعی از کاربران از شورای شهر باواريا گرفته تا دفاتر دولتی در سائوپولو را به خود جلب کرده است.

در همين حال، مايکروسافت متهم است در توسعه تکنولوژی جستجوی اينترنتی کند عمل کرده و به تدريج اين کارزار را به گوگ می سپارد؛ به علاوه در زمينه محصولات موسيقی اينترنتی از “اپل” (Apple) و در زمينه سيستم محاوره اينترنتی (IM) از AOL عقب مانده است.

از سوی ديگر برنامه “اينترنت اکسپلورر” مايکروسافت با رقابت فزاينده يک مرورگر مجهز به کد قابل دسترسی به نام “موزيلا فايرفاکس” (Mozilla Firefox) روبروست. همچنين پرسش هايی درباره ايمنی محصولات اين شرکت که به راحتی قربانی حملات قفل شکن ها و ويروس ها می شود وجود دارد.

چند لايه

جورج کولونی، مدير عامل شرکت تحقيقاتی فارستر در مصاحبه ای با روزنامه “ساندی تايمز” بريتانيا گفت: “مايکروسافت همواره از وقوع چنين تغييرات بزرگی در عالم نرم افزار وحشت داشته است.”

وی گفت دستاوردهای شرکت هايی چون گوگل “به تدريج مايکروسافت را از رايانه های شخصی” بيرون می راند.

مايکروسافت پيشتر در اين هفته با اعلام تجديد سازمان نحوه اداره اين شرکت به طور غيرمستقيم اذعان کرد که لازم است شيوه های کاری اش را عوض کند.

براساس اين تغييرات از جمله آقای گيتس نقش مستقيم تری در فرآيند تصميم سازی ايفا خواهد کرد.

مايکروسافت استدلال می کند که بزرگی اين شرکت نه عيب بلکه يک حسن است و قصد دارد طيف وسيعی از محصولات تازه از جمله کنسول بازی های کامپيوتری به مشتريان عرضه کند.

آقای گيتس توضيح داد: “ما هميشه می خواستيم شرکتی باشيم ک از مزيت ابعاد بزرگ بهره مند است و شعار ما از ابتدا اين بود: ما يک شرکت تک محصولی نيستيم.”

تحليلگران موافقند و می گويند که ترميم تازه به مايکروسافت اجازه خواهد داد تصوير موجود از خود به عنوان “پدر بزرگ” برنامه های Office را اصلاح کند و بر منابع درآمدی خود بيافزايد.

مايکروسافت انتظار دارد در سال مالی جاری بيش از 44 ميليارد دلار فروش داشته باشد که فرصت و نقدينه لازم برای اصلاح امور را فراهم می کند.

تحليلگران می گويند که مايکروسافت هرگز يک مبتکر و نوآور بزرگ نبوده است اما در بازاريابی برای محصولاتش و حفظ موقعيت خود مهارت خارق العاده ای به نمايش گذاشته است.

آقای گيتس پيش بينی می کند: “در ده سال آينده ما به اندازه 30 سال گذشته پيشرفت خواهيم کرد.

اگر او درست بگويد، شرکتی که در آلباکرکی در ايالت نيومکزيکو با دو نفر شروع به کار کرد بعيد است به اين زودی ها از تخت سلطنت پايين بيايد.

نوشته های مشابه

‫35 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا