اسپیس ایکسایلان ماسک

۲۰ رویداد مهم اسپیس ایکس به بهانه ۲۰ سالگی این شرکت

اسپیس ایکس به تازگی وارد سومین دهه از فعالیت خود شده است. شرکتی که ۱۴ مارس ۲۰۰۲ قدم به عرصه وجود گذاشت و در طی دو دهه از عمر خود تحت رهبری ایلان ماسک، توانست تاثیرات شگرفی را در صنعت هوافضا برجای بگذارد.

به لطف تلاش‌های مهندسان این شرکت، موشک‌های چندبار مصرف تولید و این چرخه وارد شد و محققان توانستند موشک‌های بیشتری را با صرف هزینه‌ای کمتر به فضا بفرستند و گام‌های بلندتری را در این حوزه بردارند.

حتی آمریکا نیز توانست برای اولین بار، از وابستگی به کشور روسیه رها شود و فضانوردان خود را از خاک کشور خود به مدار بفرستند. اسپیس ایکس اخیرا نیز مرحله جدیدی از پروژه گردشگری فضایی خود را آغاز کرده و طرح سکونت در سیاره مریخ را به واقعیت نزدیک‌تر کرده است. حال به مناسبت پشت سر گذاشتن ۲۰ سال از عمر این شرکت، نگاهی خواهیم داشت به ۲۰ نمونه از مهم‌ترین و به‌یاد ماندنی‌ترین لحظات این شرکت در این دو دهه.

سفر فالکون۱ به مدار در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸

موشک ۲۱ متری فالکون ۱ اسپیس ایکس در سه پرتاب نخست خود به ترتیب در مارس ۲۰۰۶، مارس ۲۰۰۷ و آگوست ۲۰۰۸ شکست خورد. اما چهارمین تلاش این شرکت به بار نشست و فالکون ۹ روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸ توانست با موفقیت محموله مدنظر را به نقطه مدنظر برساند.

اسپیس ایکس
معرفی فاکون ۹ در ۴ ژوئن ۲۰۱۰

پس از ماموریت موفقیت‌آمیز در سپتامبر ۲۰۰۸، فالکون ۱ تنها یک بار دیگر به فضا پرتاب شد. اسپیس ایکس، مدل بزرگ‌تری از این موشک را تحت عنوان فالکون ۹ در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۱۰ معرفی کرد.

اسپیس ایکس

پرتاب کپسول دراگون در ۸ دسامبر ۲۰۱۰

دومین ماموریت فالکون ۹، ارسال کپسول دراگون به مدار بود که در قالب برنامه آزمایشی COTS ناسا صورت گرفت. این کپسول حدود سه ساعت دور زمین چرخید و سپس در اقیانوس آرام، حدود ۸۰۰ کیلومتری سواحل باخا کالیفرنیا فرود آمد.

اسپیس ایکس

رسیدن کپسول دراگون به ایستگاه بین المللی فضایی در ۲۲ مه ۲۰۱۲

در آزمایشی دیگر از برنامه COTS ناسا، کپسول دراگون با کمک موشک فالکون ۹ به ایستگاه بین المللی فضایی رسید. این اتفاق نقطه عطف بزرگی برای اسپیس ایکس و ناسا بود. دراگون حدود یک هفته بر فراز زمین ماند و در ۳۱ مه در اقیانوس آرام فرود آمد.

اسپیس ایکس

پرتاب نسخه ارتقایافته فالکون ۹ در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۳

پنج پرتاب نخست فالکون ۹ با نسخه اولیه این موشک که تحت عنوان ورژن۱ شناخته می‌شد، صورت گرفت. اما اسپیس ایکس در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳، نسخه بزرگ‌تر و قوی‌تری از فاکون ۹ را با نام ورژن ۱.۱ معرفی و با موفقیت به مدار پرتاب کرد.

اسپیس ایکس

اولین پرتاب به فضای بین سیاره‌ای در ۱۱ فوریه ۲۰۱۵

در این روز، موشک فاکون ۹، رصدخانه Deep Space Climate را به مداری که در فاصله ۱.۲۴ میلیون کیلومتری زمین قرار داشت، منتقل کرد. برای درک بهتر این فاصله، باید گفت که بیش از سه برابر فاصله زمین تا ماه است. این برای اولین بود که اسپیس ایکس، قدم به اعماق فضا می‌گذاشت.

اسپیس ایکس

اولین فرود موفقیت‌آمیز موشک فاکون ۹ در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵

نسخه جدید و قدرتمند موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس که تحت عنوان Full Trust شناخته می‌شد، در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ معرفی شد و ۱۱ ماهواره مخابراتی را به فضا فرستاد. اما در دل این ماموریت بود که موشک فاکون ۹ توانست اولین فرود موفقیت‌آمیز خود را تجربه کند. این فرود طبق برنامه‌ریزی اسپیس ایکس در استگاه نیروی هوایی کیپ ناوارل ایالت فلوریدا اتفاق افتاد.

اسپیس ایکس

اولین فرود فالکون ۹ روی شناور رباتیک در ۸ آوریل ۲۰۱۶

یکی دیگر از موفقیت‌های برجسته اسپیس ایکس، فرود موشک فاکون ۹ روی شناوری مستقر در اقیانوس آرام بود. این موشک قبل از فرود، محموله‌ای را به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل کرده بود.

اسپیس ایکس

اولین پرتاب با بوستر استفاده‌شده در ۳۰ مارس ۲۰۰۷

اسپیس ایکس در ۳۰ مارس ۲۰۱۷، ماهواره SES-10 را با موشک فالکون ۹ دومرحله‌ای به مدار زمین فرستاد که اهمیت کار در استفاده مجدد از مرحله اول موشک بود.

اسپیس ایکس

اولین پرتاب برای ارتش امریکا در ۱ مه ۲۰۱۷

اسپیس ایکس در این تاریخ و با استفاده از موشک فالکون ۹، ماهواره NROL-76 متعلق به وزارت دفاع آمریکا را به فضا فرستاد.

اسپیس ایکس

رونمایی از موشک فالکون Heavy در ۶ فوریه ۲۰۱۸

این موشک قدرتمند در فوریه ۲۰۱۸ با قابلیت حمل محموله‌های بزرگ به فضا معرفی شد. این موشک از سه بوستر تشکیل شده که دو بوستر در طرفین و یک بوستر نیز در قسمت میانی به موشک متصل شده است.

اسپیس ایکس

پرتاب تلسکوپ فضایی TESS ناسا در ۱۸ آوریل ۲۰۱۸

فالکون ۹ در آوریل ۲۰۱۸، تلسکوپ فضایی Transitioning Exoplanet Survey یا به اختصار TESS را به فضا فرستاد. این اولین ماموریت اسپیس ایکس در پرتاب تلسکوپی برای شناسایی سیارات فراخورشیدی و کشف حیات در خارج از جو زمین به شمار می‌رفت.

اسپیس ایکس

بازگشت موفقیت‌آمیز سه بوستر فالکون Heavy

دومین پرتاب Falcon Heavy که در یازدهم آوریل ۲۰۱۹ انجام شد، اولین پرواز عملیاتی این موشک بود که ماهواره مخابراتی Arabsat-6A را به مدار فرستاد. در جریان این پرتاب، هر سه بوستر موشک با موفقیت به زمین بازگشتند.

اسپیس ایکس

اولین پرواز موشک استارهاپر در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۹

یکی از پروژه‌های اسپیس ایکس، ارسال انسان به ماه، مریخ و دیگر سیارات به واسطه موشک‌های چندبار مصرف خود است که در قالب برنامه استارشیپ دنبال می‌شود. موشک این شرکت برای این ماموریت نیز استارهاپر نام داشت که در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۹، توانست حدود ۲۰ متر از سطح زمین بلند شود.

اسپیس ایکس

اعزام فضانوردان برای اولین بار در ۳۰ مه ۲۰۲۰

پس از بازنشستگی شاتل فضایی ناسا در ژوئیه ۲۰۱۱، آمریکا تقریبا ۹ سال قادر به اعزام فضانورد به فضا نبود و به ناچار می‌بایست از سفینه‌های سایوز روسیه برای این منظور بهره می‌برد. اما در ۳۰ مه ۲۰۲۰، این وابستگی قطع شد و اسپیس ایکس توانست فضانوردان امریکایی را با کپسول کرو دراگون به فضا بفرستد.

اسپیس ایکس

ثبت اولین ماموریت عملیاتی برای ناسا در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰

اولین مورد از پروازهایی مبتنی بر قرارداد اسپیس ایکس با ناسا، در قالب ماموریت Crew-1 در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ صورت گرفت. ماموریتی که در آن، ویکور گلاور، مایک‌هاپکینز و سوییچی نوگوچی، فضانوردان ناسا برای اقامتی شش ماهه به ایستگاه فضایی ارسال شدند.

اسپیس ایکس

ماموریت Transporter-1 و پرتاب ۱۴۳ ماهواره در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۱

موشک فالکون ۹ توانست در قالب این ماموریت، ۱۴۳ ماهواره کوچک متعلق به شرکت‌ها و نهادهای مختلف به فضا پرتاب کند. این اتفاق، دستاوردی بزرگ و رکوردی جدید برای اسپیس ایکس به شمار می‌رفت.

اسپیس ایکس

فرود استارشیپ پس از پرواز ارتفاع ۱۰ کیلومتری در ۵ مه ۲۰۲۱

اسپیس ایکس در ۵ می۲۰۲۱، استارشیپ SN15 را با موفقیت به ارتفاع ۱۰ کیلومتری زمین فرستاد و این پرواز با فرودی موفقیت‌آمیز همراه بود. این اتفاق، موفقیتی بزرگی برای برنامه استارشیپ که این روزها برای پرواز آزمایشی مداری آماده می‌شود، به شمار می‌رفت.

اسپیس ایکس

پرواز مرحله اول موشک فالکون ۹ برای دهمین بار در ۹ مه ۲۰۲۱

تنها چهار روز پس از موفقیت استارشیپ SN15، اسپیس ایکس توانست دستاوردی دیگر را در استفاده مجدد از یک موشک ثبت کند. در این اتفاق، مرحله اول موشک فالکون ۹ توانست برای دهمین بار به پرواز درآید و ۶۰ ماهواره استارلینک را به مدار بفرستد.

اسپیس ایکس

اعزام چهار شهروند به مدار در ماموریت Inspiration4 در سپتامبر ۲۰۲۱

اسپیس ایکس بار دیگر تاریخ‌سازی کرد و در سپتامبر ۲۰۲۱ و در دل ماموریت Inspiration4، برای اولین بار چهار سرنشین از شهروندان عادی را به مدار زمین فرستاد. در این سفر جرد ایزاکمن، میلیاردر معروف به همراه سه شهروند دیگر حضور داشتند.

اسپیس ایکس

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا