هوش مصنوعی

دموی جدید از هوش مصنوعی «جمنای» گوگل، ساختگی از آب درآمد

مدل جدید گوگل-Gemini- که با تکنولوژی هوش مصنوعی مولد طراحی شده، به تازگی معرفی شده است. ویدیوی دموی جدیدی نیز دیروز از این ابزار گوگل منتشر شده که تعدادی از قابلیت‌های Gemini را معرفی می‌کند مثل درک چندین زبان و و قابلیت تشخیص از روی تصویر. این ویدیو بیش از یک میلیون بازدید داشت و به سرعت وایرال شد.

اما خیلی زود مشخص می‌شود که قسمت‌های مهمی از این ویدیو در واقع دستکاری شده و ساختگی است. در این ویدیو می‌بینیم که جمنای دستوراتی را انجام می‌دهد مانند نمایش طرحی از یک اردک، تشخیص اشیا، انجام بازی و غیره. اما در قسمت‌هایی از این ویدیو گویا تاخیر یا مکث جمنای، با ادیت حذف شده است. پخش این خبر باعث شد که نگرانی‌هایی بابت اعتماد کاربران به تکنولوژی و شفافیت گوگل در مورد این ابزار ایجاد شود.

مشکلی که در این ویدیو وجود دارد این است که تنها قسمت‌هایی از انجام این تست را می‌بینیم و پاسخ‌های جمنای به صورت تصویر ثابت بوده که همراه آن جمله‌ای برای توضیح وجود دارد. این مدل نمایش، باعث شده بسیاری شبهاتی درمورد قابلیت پاسخ‌دهی در لحظه، سرعت و دقت ابزار جدید گوگل ایجاد شود. در این ویدیو به نظر می‌آید که نتایج از قبل طراحی شد و شاهد پاسخ گویی فی البداهه و لحظه‌ای جمنای نیستیم که باعث می‌شود کاربران در مورد قابلیت‌های ادعا شده این مدل هوش مصنوعی تردید کنند.

بسیاری از کاربران حالا شک کرده‌اند که قابلیت‌های ادعایی جمنای به اندازه‌ای که در این ویدیو نشان داده می‌شود خوب نیست و یا اینکه این ویدیو با سناریوی به خصوصی صرفا برای نمایش، مهندسی شده است.

در طراحی یک دموی معرفی، ارائه اطلاعات شفاف و واضح، یک اصل مهم و حیاتی محسوب شده و باعث می‌شود که اعتماد کاربران به ابزار معرفی شده و قابلیت‌هایش تضمین شود.

حالا نگرانی‌هایی در مورد شفافیت و اصالت دموی گوگل از مدل هوش مصنوعی جمنای، زیر سوال رفته است. زمانیکه قرار است قابلیت‌های یک مدل هوش مصنوعی را معرفی شود، شفافیت در ارتباط رکن اصلی ایجاد اعتماد با کاربران و مخاطبان است. صنعت هوش مصنوعی یک ترند بسیار پرطرفدار است که شرکت‌های بزرگ زیادی در آن با یکدیگر رقابت می‌کنند. در چنین شرایطی، از دست دادن اعتماد کاربران، آخرین چیزی است که یک شرکت-به خصوص شرکت بزرگی مانند گوگل بخواهد اتفاق بیفتد.

منبع:techcrunch

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا