اسنپتپسی

اسنپ به رویه ضد رقابتی محکوم شد، اما مشمول پرداخت خسارت مادی نشد

رای جدید هیئت تجدید نظر شورای رقابت درباره شکایت تپسی منتشر شد.

آی‌تی‌ایران- اسنپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که در رای هیئت تجدید نظر شورای رقابت در پرونده شکایت تپسی، به ایجاد رویه ضد رقابتی محکوم شده، اما طبق این رای این شرکت مشمول پراخت خسارت مادی به تپسی نمی‌شود. به باور اسنپ این رای نشان می‌دهد ساز و کار اسنپ تاثیر مالی بر کسب‌وکار طرف دعوی نداشته و به دنبال ایجاد خسارت نبوده است.

صبح امروز (۲۴ مرداد)  تپسی با انتشار تصویر نامه‌ای روی کدال، اعلام کرد که هیئت تجدید نظر شورای رقابت، رویه ضد رقابتی اسنپ علیه این شرکت را تایید کرده است. براساس اطلاعات این نامه این رای امروز به شرکت تپسی ابلاغ شده است.

پس از انتشار این نامه هم، دقایقی پیش اسنپ با انتشار تصویری از رای هیئت تجدید نظر شورای رقابت در پرونده شکایت تپسی خبر داد که این مجموعه از پرداخت خسارت مادی به تپسی معاف شده است. اسنپ اعلام کرده که اقدامش هم براساس این رای تجدید نظر «تحقیقات بازار» بوده و ربطی به انجام عمل «ضد رقابتی» ندارد.

اواخر فروردین سال جاری بود که شورای رقابت از تعیین تکلیف پرونده میان دو شرکت تاکسی اینترنتی و محکومیت شرکت اسنپ به دلیل شکایت شرکت تپسی خبر داد. طبق این خبر اسنپ در سال ۹۸ اقدام به خرید هزار سیم‌کارت و ثبت‌نام به‌عنوان مسافر در سامانه تپسی کرده و به اطلاعات رانندگان تپسی دست پیدا کرده است. در نهایت تپسی با اطلاع از این اقدام اسنپ، در سال ۹۹ از این شرکت شکایت کرده و رأی شورای رقابت در راستای این پرونده است.

به دنبال این اتفاق این شورا در جلسه ۵۵۵ خود، با بررسی شکایت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس (تپسی) به استناد بند ۳ ماده ۶۱ رأی بر توقف رویه ضدرقابتی از سوی شرکت ایده‌گزین ارتباطات روماک دارنده (اسنپ) داد.

بر اساس شکایت تپسی در شورای رقابت هم، شرکت اسنپ به دلیل استفاده از مالکیت ۱۰۰۰ سیم‌کارت و ساخت حساب‌های کاربری به‌عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعات تماس حدود ۱۴۰۰۰ راننده شرکت تپسی، بر اساس ماده ۶۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ارتکاب رویه ضدرقابتی محکوم شد و باید جریمه پرداخت می‌کرد.

همان زمان و  بعد از انتشار خبر رأی شورای رقابت مبنی بر مشخص‌شدن رویه ضدرقابتی اسنپ علیه تپسی با خرید هزار سیم‌کارت و دریافت اطلاعات رانندگان تپسی و پیشنهاد کار به آنها، اسنپ این خبر را تکذیب و اعلام کرد که درخواست بررسی مجدد این رای را تقدیم شورای رقابت کرده است.

حالا بعد از گذشت تقریبا دوماه از این خبر تپسی می‌گوید هیئت تجدید نظر شورای رقابت رای ضدرقابتی اسنپ را تایید کرده و اسنپ هم با در اختیار گذاشتن بیانیه‌ای در اختیار رسانه‌ها تاکید می‌کند که درست است که بخشی از رای تجدید نظر همچنان بر رفتار ضد رقابتی اسنپ تایید دارد، اما در مقابل این شرکت مشمول پراخت خسارت مادی نمی‌شود.

اسنپ در این بیانیه گفته است: «از آنجایی که بخشی از رای تجدید نظر همچنان بر رفتار ضدرقابتی اسنپ تاکید دارد، ضمن احترام به رای شورای رقابت، این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که اعتراض خود را به این بخش از رای به دیوان عدالت اداری ببریم. با استناد به رای تجدید نظر و عدم تایید پرداخت خسارت، مبرهن است که سند سیم‌کارت‌های مذکور به نام شرکت اسنپ بوده و در تحقیقات بازار مورد استفاده قرار گرفته است. اقدامات شرکت اسنپ در مسیر تحقیقات بازار کاملاً با رویکرد علمی و حرفه‌ای انجام شده و برای اهل فن روشن است که مرزبندی شفافی بین تحقیقات بازار و عمل ضدرقابتی وجود دارد.»

اسنپ در این بیانیه تاکید کرده که اتهام مطروحه در رابطه با تلاش برای جذب کاربران راننده یک تاکسی اینترنتی دیگر در حالی متوجه اسنپ شده که هیچ‌یک از کاربران راننده استخدام رسمی هیچ‌کدام از تاکسی‌های اینترنتی نیستند و برای فعالیت در ناوگان تمامی شرکت‌ها حق انتخاب وجود دارد.

اسنپ در ادامه این بیانیه با اشاره به داشتن سهم بیشتر در بازار تاکسی اینترنتی نوشته است: «از آنجایی که این شرکت بیش از ۹۰درصد سهم از بازار تاکسی‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده، تقریبا همه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی عضو ناوگان این سامانه هستند و ادعای تلاش برای جذب رانندگان یک شرکت دیگر مستدل نیست. بلعکس این موضوع یکی از دغدغه‌های شرکت اسنپ در بازار رقابتی است که خوشبختانه شورای محترم رقابت تیزبینانه نسبت به این مهم حساسیت به خرج می‌دهد.»

در پایان این بیانیه اسنپ تاکید کرده که تمرکزش بر پایبندی به قوانین و هموار کردن موانع پیش رو برای تمام تاکسی‌های اینترنتی بوده و از حواشی بازدارنده دوری کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا