تکنولوژی

با محصولات ناموفق از مشهورترین برندهای دنیا آشنا شوید

جوآن اشنایدر و جولی هال، دو نویسنده کتابThe New Launch Plan (برنامه جدید برای عرضه) هستند معتقدند که در اولین سال عرضه یک محصول جدید توسط یک برند شناخته شده و بزرگ، تنها ۳ درصد شانس وجود دارد که آن محصول بیشتر از ۵۰ میلیون دلار سود کند.

به همین دلیل، بیشتر شرکت‌هایی که امروزه از شناخته شده‌ترین و بزرگ‌ترین نام‌ها در دنیا هستند، مانند نینتندو، نتفلیکس، مایکروسافت یا مک دونالد، همگی روزهای بد را نیز تجربه داشته اند.

در این مقاله به چند محصول شکست خورده از شناخته شده‌ترین برندهای کنونی دنیا نگاهی می‌اندازیم.

1957-  Ford Edsel

بیل گیتس، شکست خودرو Edsel را محبوب‌ترین کیس تحقیقاتی خود می‌داند. حتی نام Edsel  مترادف است با عبارت «شکست تبلیغاتی». شرکت فورد صدها میلیون دلار روی این خودرو سرمایه گذاری کرد، ماشینی که سال ۱۹۵۷ معرفی شد. اما آمریکایی‌ها اصلا از این خودرو استقبال نکردند.

این مدل در سال ۱۹۶۰ از بازار حذف شد.

1975- Sony Betamax

در دهه ۱۹۷۰ در خانه‌های مردم آمریکا، جنگی بین دستگاه‌های ویدیویی بتامکس و VHS اتفاق افتاد.

سونی یک اشتباه کرد: این شرکت، فروش بتامکس را در سال ۱۹۷۵ آغاز کرد، در حالیکه شرکت‌های رقیب، قبل از آن، بازار را پر از دستگاه‌های VHS کرده بودند. بتامکس فضای زیادی برای مانور نداشت و سونی عرضه آن را محدود کرد. محصولات VHS خیلی زود بتامکس را از دور رقابت بیرون کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که بتامکس از لحاظ تکنیکی برتر بود اما VHS تنها به یک دلیل این جنگ را برنده شد: در دسترس بودن.

1985- نوشابه New Coke

اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی، نوشابه کوک- Coke – در حال تسلیم بازار به پپسی بود. تبلیغات «چالش پپسی- Pepsi Challenge» که سر و صدای زیادی کرده بود، این محصول را در بازار جلو انداخت. شرکت کوکا کولا هم تصمیم گرفت محصولی بسازد که طعم مشابهی با پپسی داشت. این تصمیم درحالی گرفته شده بود که قبل از عرضه نوشابه نیو کوک به بازار در سال ۱۹۸۵، در عرضه آزمایشی توانست توجه بسیاری از آمریکایی‌ها را به خود جلب کند. اما این محصول بعد از عرضه اصلی، موفقیت زیادی در بازار به دست نیاورد و خط تولید آن خیلی زود توسط شرکت متوقف شد. شرکت کوکا کولا بعد از این شکست، نوشابه‌های خود را با طعم قبلی ولی تحت نام جدید Coca-Cola Classic عرضه کرد.

1989-1992– Pepsi A. M. و Crystal Pepsi

در سال ۱۹۸۹، شرکت پپسی محصول جدیدی معرفی کرد که ادعا کرد مخصوص صبحانه است و آن را Pepsi A.M. نام گذاشت. این محصول تنها یک سال در بازار بود.

در سال ۱۹۹۲، پپسی دوباره تلاش کرد و این بار نوشابه‌ای با شفافیت بیشتر به نام «Crystal Pepsi» معرفی کرد اما این محصول موفق نبود و در سال ۱۹۹۳ عرضه آن متوقف شد. پپسی یک بار در سال ۲۰۱۶  و  بار دیگر در سال  ۲۰۲۲ (برای سالگرد ۳۰ سالگی پپسی)، کریستال پپسی را  به صورت محدود به بازار وارد کرد.

1989- سیگارت‌های بدون دود  RJ Reynolds

در دهه ۱۹۸۰، کمپین‌های ضد سیگار زیادی گسترش یافت. شرکت سیگار سازی RJ Reynolds نیز برای خالی نبودن عریضه، سیگار‌های بدون دود جدید خود را معرفی کرد که ۳۲۵ میلیون دلار روی آن سرمایه گذاری کرده بود.

اما از این محصول استقبالی نشد و مردم تمایلی به خرید آن نداشتند. به همین دلیل تنها ۴ ماه بعد از عرضه، این محصول از بازار جمع شد.

1990- آب معدنی Coors Rocky Mountain Spring Water

Coors Rocky Mountain Spring Water، یک مدل آب معدنی بود که در سال ۱۹۹۰ عرضه شد ولی موفق نبود.

1993- اپل نیوتون

Newton یک مثال بارز از روزهای بد شرکت اپل است، روزهایی که این شرکت هنوز به یکی از بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل نشده بود.

طبق گفته فوربز، ایده محصول Newton PDA  به چند دلیل با شکست روبرو شد: قیمت آن از ۷۰۰ دلار شروع می‌شد، ۸ اینچ طول و ۴.۵ اینچ عرض داشت)برای کاربران آن سال‌ها بزرگ محسوب می‌شد. ) درست است که اپل روزی دنیای دستگاه‌های هوشمند را زیر و رو کرد اما Newton PDA در زمان خود نتوانست توجه مردم را به خود جلب کند.

1995- Microsoft Bob

Microsoft Bob نوعی رابط کاربری بود که برای ویندوز طراحی شده بود، پروژه‌ای که در آن سال توسط همسر کنونی بیل گیتس ملیندا، مدیریت شده بود. مایکروسافت یک سال بعد از عرضه این برنامه در سال ۱۹۹۵، آن را منسوخ اعلام کرد. چرا؟

گیتس بعدا توضیح داد: «متاسفانه این برنامه برای عملکرد بهتر، نیاز به سخت افزارهای قدرتمند کامپیوتری داشت که در آن زمان، چنین سخت افزارهایی در بازار وجود نداشت.»

1995- کنسول نینتندو  Virtual Boy

Nintendo’s Virtual Boy یک ایده بلند پروازانه بود که با تکنولوژی نوظهور و جدید واقعیت مجازی مرتبط بود. تکنولوژی واقعیت مجازی یا VR در آن زمان، پیشرفتی که امروزه شاهد آن هستیم را نداشت. به همین دلیل این دستگاه نتوانست آنطور که سازندگان آن ادعا می‌کردند، عمل کند و بازی‌ها با باگ‌ها و اشکالات فراوان و کیفیتی پایین تصویر لود می‌شد. فروش این دستگاه کمتر از یک میلیون دستگاه بود و در آخر به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ شرکت نینتندو تبدیل شد.

1996-  Arch Deluxe مک دونالد

مک دونالدز درسال ۱۹۹۶، محصول  Arch Deluxe را معرفی کرد که اصلا با استقبال مردم روبرو نشد. مک دونالدز ۱۰۰ میلیون دلار روی عرضه این محصول جدید سرمایه گذاری کرد که برای آن زمان مبلغ بسیار هنگفتی بود. با توجه به صرف این هزینه گزاف، Arch Deluxe یکی از گران‌ترین شکست‌ها در تاریخ محسوب می‌شود.

1999- ماست Cosmopolitan Yogurt

مجله Cosmopolitan در سال ۱۹۹۹ تصمیم گرفت نوعی ماست تحت برند خود عرضه کند. بازار نیز در آن زمان از محصول ماست، اشباع بود و خوانندگان مجله، ترجیح می‌دادند همان مجله محبوب خود را بخوانند. سرنوشت این محصول قطعا برایتان مشخص است: عدم استقبال و حذف.

2006 – HD-DVD

پروژه HD-DVD  که توسط شرکت توشیبا پشتیبانی مالی می‌شد، قرار بود به نسخه جایگزین با کیفیت‌تر DVD  تبدیل شود. این محصول در مارس ۲۰۰۶ معرفی شد.

اما عرضه محصولات با تکنولوژی جدید مانند بلو ری باعث شد که این پروژه با شکست روبرو شود.

2008-  Google Lively

بنا به دلایلی، گوگل گمان می‌کرد  که باید به نوعی با “Second Life” رقابت کند. “Second Life” را به خاطر دارید؟ یک دنیای مجازی که شبیه یک بازی بود ولی درواقع یک دنیای واقعیت مجازی بود که کاربر می‌توانست در آن ارتباطات اجتماعی را تجربه کند.

گوگل نیز تصمیم گرفت نسخه انحصاری خود را از “Second Life” درست کند و آن را  “Lively” نام گذاشت و در ماه جولای ۲۰۰۸ آن را عرضه کرد. زمانیکه اقتصاد جهانی با رکود مواجه شد، گوگل نیز از سرنوشت  “Lively” نا امید شد و در نوامبر ۲۰۰۸ پرونده این پروژه را برای همیشه بست.

2011- Microsoft Zune

در سال ۲۰۰۶، مایکروسافت Zune را معرفی کرد، محصولی مشابه آیپاد.

خیلی زود همه فهمیدند که Zune یک پروژه شکست خورده است زیرا قابلیت متفاوتی نسبت به آیپاد ارائه نمی‌کرد و تنها تفاوتی که با آیپاد داشت این بود که کاربر می‌توانست آهنگ به اشتراک بگذارد.

علاوه بر این، هنگام معرفی Zune، اپل تقریبا ۸۰ درصد بازار را در اختیار خود داشت و به همین دلیل Zune نتوانست جایگاه خوبی در بازار برای خود پیدا کند.

مایکروسافت ۵ سال بعد از زمان معرفی Zune، اعلام کرد که این دستگاه دیگر نسخه جدیدی نخواهد داشت.

2011- HP Touchpad

شرکت HP، تنها یک ماه بعد از معرفی تاچ پد و رابط کاربری اختصاصی خود، آنها را از بازار حذف کرد.

تبلتی که عرضه شده بود توان رقابت با آیپد را نداشت و تنها ۲۵ هزار دستگاه در طی ۴۹ روز به فروش رفته بود.

2013- فیس بوک هوم (Facebook Home)

با هوم، فیس بوک تلاش کرد تا تبدیل به هوم اسکرین دائمی گوشی‌های هوشمند کاربران شوند.

شکست، نتیجه نهایی این ایده بود. چرا؟

در دنیایی که مردم روز به روز با تکنولوژی‌های منحصر به فرد و جدید روبرو می‌شوند، چرا باید علاقه داشته باشند از سیستمی استفاده کنند که در آن کنترلی به روی ظاهر مهم‌ترین وسیله زندگی انسان امروزی یعنی گوشی هوشمندشان-نداشته باشند.

2014- گوشی Fire آمازون

گوشی Fire آمازون در سال ۲۰۱۴ معرفی و عرضه شد و در سال بعد خط تولید آن متوقف شد. این دستگاه اندرویدی در ابتدا به نظر می‌رسید که قابلیت رقابت در بازار شلوغ گوشی‌های موجود را دارد اما در واقع، با شکست روبرو شد. تنها قابلیت ویژه‌ای که این گوشی داشت، تکنولوژی اسکن سه بعدی صورت بود اما حتی این قابلیت هم نتوانست این دستگاه را در بین کاربران متمایز جلوه دهد.

آمازون ۱۳ ماه بعد از معرفی این دستگاه، خط تولید آن را تعطیل کرد و بعد از آن، برای همیشه از دنیای گوشی‌های تلفن همراه خداحافظی کرد.

2015- گوگل گلس

در ابتدا به نظر می‌رسید که عینک واقعیت افزوده (augmented reality) گوگل با موفقیت زیادی مواجه شود. اما بعد از اینکه کاربران، در دنیای واقعی از این عینک استفاده کردند، موج انتقادها از قیمت، عملکرد و طراحی این محصول به مرور زمان افزایش یافت.

به همین دلیل گوگل در ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد که تولید این عینک‌ها متوقف شده تا این شرکت درباره این پروژه بازنگری بیشتری انجام دهد.

2016- گلکسی نوت ۷ سامسونگ

واقعا در مورد گلکسی نوت ۷ فاجعه بار سامسونگ چه می‌توان گفت؟

نوت ۷، یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌هایی بود که سامسونگ طراحی کرده بود و کم کم مشخص شد که یک مشکل کوچک دارد! این دستگاه هر از چند گاهی یا خود به خود آتش گرفته و یا منفجر می‌شد. حتی اعلام شد که این گوشی باعث شده یک خودرو آتش گرفته و به خاکستر تبدیل شد. با انتشار این اخبار در دنیا، ورود این دستگاه به داخل هواپیماها ممنوع اعلام شد و ساسونگ نیز مجبور شد تمام مدل‌ها را از بازار و همینطور از دست کاربران جمع کند.

2019 – ایرو پاور اپل

اپل همیشه آرزو داشت صفحه شارژری تولید کند که سه دستگاه گوشی، ساعت و ایرپاد این شرکت را همزمان شارژ کند. اپل در سال ۲۰۱۷، همزمان با آیفون ۱۰، یک پد شارژر معرفی کرد اما این محصول هرگز عملا وارد بازار نشد زیرا مشخص شد مدیریت حرارت در این محصول به خوبی انجام نمی‌گیرد.

2023- هاور برد Jetson Rogue

در ماه مارس امسال، کمیسیون Consumer Product and Safety آمریکا، ۳۵ هزار هاور برد ۴۲ ولتی Jetson Rogue را جمع آوری کرد. دلیل این کار، دریافت چندین گزارش مبنی بر آتش گرفتن خود به خودی این دستگاه‌ها بوده است.  بر اساس گزارش CPSC، در حوادث مربوط به این هاور بردها، حتی ۲ نفر فوت کرده‌اند.

شرکت Jetson Electric Bikes که سازنده هاوربردهای Jetson Rogue ۴۲ ولتی است در بیانیه‌ای اعلام کرده: «پک‌های باتری لیتیوم-یونی در این اسکوترها، پتانسیل گرم شدن بیش از اندازه دارد و احتمال آتش گرفتن آنها بالاست.»

2023 – عینک هوشمند متا

در سپتامبر ۲۰۲۱، شرکت ری بن با مشارکت شرکت متا، یک عینک هوشمند معرفی کرد به نام Ray-Ban Stories.

در آن زمان، عینک معرفی شده کمی عجیب به نظر می‌رسید. این عینک به کاربران این امکان را می‌داد تا با استفاده از دوربین و میکروفون تعبیه شده و از طریق دستور صوتی، عکس و ویدیو بگیرند.

با این وجود، طی دو سال گذشته این عینک نتوانست آن چنان که باید، توجه مشتریان را جلب کند.

این عینک البته همچنان در بازار وجود دارد و شرکت متا تصمیم دارد نسل دوم این عینک را پاییز امسال عرضه کند.

منبع: businessinsider

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا