ایرانصنعت هواییعلمیفضا

پرتاب ناموفق ماهواره‌های ناهید و پارس ۱ صحت ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با رد اخبار مربوط به پرواز ناموفق ماهواره‌های ناهید و پارس ۱ گفت: خبرهای خوبی درباره پرتاب ماهواره‌ها داریم که به زودی به گوش مردم خواهد رسید.

محمدجواد آذری جهرمی در این خصوص گفت: ماهواره‌های وزارت ارتباطات (ناهید و پارس) اکنون در سازمان فضایی قرار دارند. من نیز صبح خبری دیدم مبنی بر این‌که ۱۰ روز قبل ماهواره‌ای پرتاب شده است.

وزیر ارتباطات افزود: موضوع اول این بود که ما ماهواره‌ای با دقت تصویربرداری یک متر بسازیم. الان مجموعه دانشگاهی به شدت مشغول انجام این کار هستند و قراردادهای مورد نیاز منعقد شده است. به صورت ماهانه کنترل پروژه را انجام می‌دهم و گزارش‌های مربوطه را بررسی می‌کنم. تحقیقات ساخت این ماهواره به طور جدی در حال پیشرفت است و در آینده نزدیک وارد مرحله ساخت خواهد شد و ما ماهواره سنجشی یک متری ساخت جمهوری اسلامی ایران را تولید خواهیم کرد.

پرتابگر مدار ۳۶ هزار کیلومتری تا ۱ سال آینده

وی تاکید کرد: نکته بعدی دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری مدار ژئو است. تحقیقات برای تولید ماهواره‌بری که بتواند ماهواره ایران را در مدار ۳۶ هزار کیلومتری قرار بدهد توسط وزارت دفاع در حال انجام است. مدتی قبل من و وزیر دفاع بازدید میدانی از موتور این ماهواره‌بر داشتیم و تست عملیاتی آن‌را مشاهده کردیم که تست کاملا موفقیت‌آمیز بود. فکر می‌کنم با آزمایش‌هایی که وزارت دفاع انجام می‌دهد کمتر از یک سال آینده پرتابگر مدار ۳۶ هزار کیلومتری را در کشور خواهیم داشت.

جهرمی افزود: اعزام موجود زنده به فضا مورد دیگری است که برای دستیابی به آن قرارداد ما با پژوهشگاه هوافضا منعقد شده است. قراردادهای مربوط به طراحی و تولید کپسول زیستی و پرتاب زیرمداری منعقد شده و کار در حال انجام است. بنابراین اگر بقیه علاقمند هستند که بدانند برنامه فضایی ایران به چه صورت است باید بگویم ما هر لحظه و هر ساعت در حال تست کردن هستیم و یک لحظه و یک ثانیه را نیز از دست نمی‌دهیم و کار با جدیت دنبال می‌شود.

سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی رایگان خواهند بود

او درباره سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی که قرار است برای آموزش مجازی بین دانش‌آموزان توزیع و بسته‌های اینترنت روی آن فعال شود گفت: اپراتورهای تلفن همراه در آغاز شیوع کرونا تصمیم داشتند سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی را توزیع کنند. ما به دلیل مسائل تجاری با این کار مخالفت کردیم. پس از آن شورای عالی فضای مجازی سندی در خصوص سیم‌کارت‌های مخصوص کودکان ارائه داد و در آن تاکید شده که این اتفاق رخ دهد.

وی تصریح کرد: سیم‌کارت‌هایی که قرار است واگذار شود، رایگان است و تجارتی برای هیچ‌کس ایجاد نخواهد کرد. آموزش مجازی به صورت رایگان انجام خواهد شد همان‌طور که تا الان بسته‌های اینترنت رایگان به دانشجویان، معلمان، دانش‌آموزان و اساتید اختصاص دادیم، سیم‌کارت هم به شکل رایگان توزیع خواهد شد.

جهرمی گفت: در خصوص آموزش مجازی دانشگاه‌ها ابتدا سامانه‌های دانشگاه‌ها را رایگان کردیم اما شکایت‌های زیادی داشتیم. بعد از آن بسته را به سیم‌کارت دانشجویان تخصیص دادیم که از این کار خیلی راضی‌تر بودند. اکنون نیز ماجرا این است که شاد را رایگان نگه داریم یا بسته‌های رایگان را به دانش‌آموزان تحویل دهند. نکته مهم این است که بسیار از مدارس از پلتفرم‌هایی غیر از شاد استفاده می‌کنند و سیستم‌های آموزشی خود را با استفاده از بستر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی کرده‌اند. بسته پیشنهادی ما این است که ضمن استمرار رایگان بودن شبکه دانش‌آموزی شاد، اگر مدارس از پلتفرم‌های دیگر نیز استفاده کنند، رایگان باشد.

جهرمی درباره اینترنت ملی که این روزها بسیار درباره آن صحبت می‌شود، گفت: اینترنت ملی یک واژه جعلی است و کسانی که آن را به کار می‌برند دنبال خیانت کردن در کشور است. اگر اینترنت نباشد نمی‌توانیم هیچ سرویسی ارائه دهیم. عده‌ای در کشور دنبال این مسئله هستند اما آدم‌های اثر گذار نیستند. نظام حکمرانی کشور سندهایی دارد که بر اساس آن‌ها توسعه انجام می‌شود، بنابراین به این واژه‌های جعلی و بی‌مبنا نباید توجه کرد.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا