گوناگون

پردازنده ۲۴هسته‌ای نسل سیزدهم اینتل رونمایی شد

اینتل در خلال رویداد CES ۲۰۲۳ از نسل سیزدهم پردازنده‌های خود برای لپ‌تاپ‌ها با حداکثر ۲۴ هسته پردازشی رونمایی کرد.  

پردازنده‌ای که Core i9-13980HX نام دارد و هنر مهندسان این شرکت را به رخ رقبا کشید. این تراشه به ۲۴ هسته مجهز شده که از ۸ هسته پرفورمنس و ۱۶ هسته افیشنت بهره می‌برد و می‌تواند بوست اسپیدی تا ۵.۶ گیگاهرتز را پشتیبانی کند.  

این محصول، ادامه راهی است که مدل‌های HX که در سال گذشته میلادی معرفی شدند، در آن قدم گذاشته‌اند. چیپ‌هایی که با هدف ارائه توان پردازشی بالاتر در لپ‌تاپ‌ها طراحی و تولید شده‌اند.  

اینتل مدعی شده پردازنده Core i۹ در مدیریت کارهای تک رشته‌ای -Single-threaded- تا ۱۱ درصد سریع‌تر از پردازنده قدرتمند 12900HK است که در سال گذشته معرفی شد. همچنین عملکرد این چیپست در کارهای چند رشته‌ای نیز بنابر اعلام این شرکت، حدود ۴۹ درصد سریع‌تر شده است.  

این عضو جدید نسل سیزده‌می‌خانواده HX اینتل، یک سروگردن بالاتر از پردازنده Core i5-13450HX است که از ۱۰ هسته با فرکانس ۴.۵ گیگاهرتزی بهره می‌برد. در واقع، مدل‌های سری HX برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که بیشتر به دنبال کارایی و عملکرد هستند تا طول عمر باتری لپ‌تاپ.

اینتل همچنین اعلام کرد که برخی از نسخه‌های این پردازنده نسل سیزده‌می‌به شتاب‌دهنده هوش مصنوعی VPU یا همان واحد پردازش بصری مجهز خواهند بود که می‌تواند در اجرای بهتر برخی کارهای همچون مات کردن پس‌زمینه در حین برقراری تماس‌های ویدیویی موثر باشد. نبود این قابلیت در سرفیس پرو ۹، یکی از نقطه ضعف‌های این محصول به شمار می‌رود که انتظار می‌رود در نسل جدید این دستگاه، شاهد بکارگیری این فناوری باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا