تکنولوژیلپ‌تاپ

همه چیز درباره پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل

اینتل یکی از بزرگترین نام‌ها در جهان کامپیوتر است و پردازنده‌های Intel Core این شرکت، برای سال‌ها مغز مرکزی لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای زیادی بوده‌اند. همین محبوبیت زیاد باعث شده تا عاشقان فناوری به نسل‌های جدید CPUهای این شرکت توجه ویژه‌ای بکنند. اینتل اخیرا پردازنده‌های Core Ultra را برای لپ تاپ‌ها عرضه کرد که با معماری Meteor Lake خود، اولین سری از پردازنده‌های Core Ultra هستند. با وجود اینکه این سری جدید از نظر ویژگی‌ها و فناوری شامل چیز نوآورانه‌ای نمی‌شود، اما Core Ultra قرار است به استانداردی در جهان کامپیوتر تا چند سال آینده تبدیل شود. با این اوصاف کارشناسان آی تی هوم مطلب زیر را جمع‌آوری کرده‌اند تا همه چیز درباره پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل را با شما به اشتراک بگذارند.

نگاهی به پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل Core و Core Ultra

سری

مدل‌ها

پلتفرم تاریخ عرضه

Intel Core K/KF

Intel Core i۹-۱۴۹۰۰K،  i9-14900KF;  i۷-۱۴۷۰۰K،  i7-14700KF;  i۵-۱۴۶۰۰K،  i5-14600KF

دسکتاپ

اکتبر 2023

Intel Core

Intel Core i۹-۱۴۹۰۰؛  i۷-۱۴۷۰۰؛ i۵-۱۴۶۰۰،  i۵-۱۴۵۰۰،  i۵-۱۴۴۰۰؛  i3-14100

دسکتاپ

ژانویه 2024

Intel Core T

Intel Core i۹-۱۴۹۰۰T؛ i۷-۱۴۷۰۰T؛ i۵-۱۴۶۰۰T، i۵-۱۴۵۰۰T،   i۵-۱۴۴۰۰T؛ i3-14100T

دسکتاپ

ژانویه 2024

Intel Core F

Intel Core i۹-۱۴۹۰۰F؛  i۷-۱۴۷۰۰F؛  i۵-۱۴۴۰۰F؛  i3-14100F

دسکتاپ

ژانویه 2024

Intel Core HX

Intel Core i9-14900HX; i7-14700HX, i7-14650HX; i5-14500HX,   i5-14450HX

لپ تاپ‌های رده‌بالا گیمینگ و تولید محتوا

ژانویه 2024

Intel Core Ultra (Meteor Lake)

Intel Core Ultra ۹ ۱۸۵H؛ Ultra ۷ ۱۶۵H، ۱۶۵U، ۱۶۴U، ۱۵۵U، ۱۵۵H؛ Ultra ۵ ۱۳۵U، ۱۳۵H، ۱۳۴U، ۱۲۵U، 125H

لپ تاپ‌های رده‌بالا باریک و سبک

ژانویه 2024

پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل برای لپ تاپ‌ها

پردازنده‌های نسل ۱۴ لپ تاپی اینتل در ژانویه ۲۰۲۴ به بازار رسیدند. این چیپ‌ها در ابتدا بخشی از سری HX اینتل بودند که برای لپ تاپ‌های گیمینگ و تولید محتوای قدرتمند است. طبیعی است که با توجه به جدید و قدرتمند بودن این چیپ‌ها، قیمت لپ تاپ مجهز به یک پردازنده نسل ۱۴ بسیار بالا باشد و این لپ تاپ در دسته لپ تاپ‌های رده‌بالا قرار بگیرد. البته باید گفت که این پردازنده‌ها اصلا در لپ تاپ‌های خیلی زیادی هم موجود نیستند و برخی از بهترین مدل‌های شرکت‌هایی مثل ایسوس و MSI از این پردازنده‌ها استفاده می‌کنند.

اینتل Core Ultra؛ عمر باتری بهتر و ابزار هوش مصنوعی

پردازنده‌های اینتل Core Ultra که همراه با پردازنده‌های نسل ۱۴ لپ تاپی اینتل عرضه شدند بیشتر با اسم رمز Meteor Lake خود شناخته می‌شوند. پردازنده‌های Core Ultra به طور ویژه برای لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها ساخته شده‌اند. همانند سایر پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل، سری Core Ultra هم شامل مدل‌های مختلفی در قالب Ultra ۵، Ultra ۷ و Ultra ۹ می‌شود. این سری از پردازنده‌های اینتل هم به دو دسته تقسیم می‌شود: مدل‌های رده‌بالا H و مدل‌های کم‌مصرف U.

پردازنده‌های Core Ultra به اندازه پردازنده‌های HX قوی نیستند، اما این پردازنده‌ها کوچک‌تر و به طرز قابل توجه‌ای کم‌مصرف‌تر هستند. ساختار منحصر به فرد آن‌ها هم باعث شده تا اینتل بتواند سریع‌تر این پردازنده‌ها را تولید کند. این یعنی قیمت دستگاه‌هایی که از این پردازنده‌ها استفاده می‌کنند هم باید پایین‌تر باشد. لپ تاپ زنبوک ۱۴ OLED یکی از لپ تاپ‌هایی که از این پردازنده‌ها استفاده می‌کند و قیمت لپ تاپ ایسوس ZenBook ۱۴ OLED با پردازنده Core Ultra ۷ ۱۵۵H معادل ۱۳۰۰ دلار است. قیمتی که برای لپ تاپ‌های پریمیوم و رده‌بالا مناسب محسوب می‌شود.

سری پرچم‌دار شرکت لنوو یعنی ThinkPad X۱ Carbon هم یکی از سری‌هایی است که پردازنده‌های Core Ultra را در آغوش کشیده است. این سری که اکنون در نسل دوازدهم خود است، علاوه بر پردازنده Core Ultra، از ویژگی‌های جذاب دیگری مثل صفحه نمایش OLED ۱۲۰ هرتز هم برخوردار است. همین مسئله باعث شده تا قیمت لپ تاپ لنوو ThinkPad X۱ Carbon حدود ۳۰۰۰ دلار باشد. البته همان‌طور که اشاره شد، این یکی از لپ تاپ‌های پرچم‌دار لنوو بوده و طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به برخی از لپ تاپ‌های میان‌رده دارد.

انتظار داشته باشید که در آینده پردازنده‌های Core Ultra را در لپ تاپ‌های پریمیومی ببینید که ظواهر جذاب و طراحی باریک و سبک را در اولویت قرار می‌دهند. برخی از دستگاه‌هایی که در آینده عرضه می‌شوند و از چیپ‌های Ultra استفاده خواهند کرد به شرح زیر هستند:

  1. Asus ZenBook Duo
  2. MSI Claw
  3. Asus ROG NUC Mini-PC
  4. Acer Swift

پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل برای دسکتاپ

البته نباید فراموش کرد که هنوز هم بازار اصلی پردازنده‌های اینتل، بازار کامپیوترهای رومیزی یا همان دسکتاپ است. پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل برای دسکتاپ در اکتبر ۲۰۲۳ روانه بازار شدند. این چیپ‌ها دنباله‌ای مستقیم برای پردازنده‌های نسل ۱۳ بوده و شامل ارتقاهای کوچک می‌شوند. حتی اسم رمز این پردازنده‌ها هم Raptor Lake Refresh است که نشان می‌دهد اینتل بیشتر سعی داشته تا کمی پردازنده‌های نسل ۱۳ را تغییر دهد و شاهد نوآوری بزرگی نیستیم. اولین پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل که روانه بازار شدند، پردازنده‌های زیر بودند:

  • Intel Core i9-14900K/KF
  • Intel Core i7-14700K/KF
  • Intel Core i5-14600K/KF

البته اگر بخواهیم صادق باشیم، باید گفت که پردازنده‌های هر دو نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل به شدت قدرتمند هستند. حتی اگر با پیشرفت قابل توجه‌ای در زمینه عملکرد طرف نباشیم، پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل فوق‌العاده سریع بوده و از پس هر بازی و برنامه‌ای برمی‌آیند. اما به عقیده کارشناسان آی تی هوم (ithome.ir)، اگر از پردازنده‌های نسل ۱۳ استفاده می‌کنید، نیازی به ارتقا به پردازنده‌های نسل ۱۴ نیست. علاوه بر این، شایعاتی در مورد عرضه پردازنده‌ای به نام Intel Core i9-14900KS به گوش می‌خورد که قرار است قوی‌ترین پردازنده اینتل تا به امروز باشد.

جمع‌بندی؛ آینده پردازنده‌های اینتل چگونه است؟

علی‌رغم تمام تبلیغات اینتل برای پردازنده‌های نسل ۱۴، این احتمال وجود دارد که این نسل به اندازه نسل‌های قبلی دوام نداشته باشد. در جریان CES ۲۰۲۴، جایی که اینتل از پردازنده‌های HX و Core Ultra رونمایی کرد، دو سری پردازنده جدید هم به جهان معرفی شدند. این دو سری قرار است در پاییز ۲۰۲۴ روانه بازار شوند.

اولین سری که با اسم رمز Arrow Lake معرفی شده، قرار است تعدادی چیپ گیمینگ با توانایی‌های هوش مصنوعی باشد. این چیپ‌ها هم برای دسکتاپ و هم برای لپ تاپ عرضه خواهند شد. پردازنده‌های Arrow Lake ظاهرا اولین دنباله برای پردازنده‌های Core Ultra خواهند بود و ممکن است شاهد عرضه آن‌ها با اسم بازاری Intel Core Ultra ۲ باشیم.

دومین سری، سری Lunar Lake اینتل است که به صورت ویژه برای لپ تاپ‌های باریک و سبک طراحی شده است. این چیپ‌ها یک NPU ارتقا یافته خواهند داشته اما انرژی بسیار کمتری هم مصرف خواهند کرد. پس احتمالا عاشقان هوش مصنوعی بیشتر به سمت این پردازنده‌ها سرازیر خواهند شد.

اطلاعات زیادی در حال حاضر از پردازنده‌های Arrow Lake و Lunar Lake در دسترس نیست. تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا این پردازنده‌ها جایگزین Meteor Lake و Raptor Lake خواهند شد یا آن‌ها را همراهی خواهند کرد. در هر صورت ۲۰۲۴ قرار است سال بزرگی برای اینتل باشد. پس اگر شما هم می‌خواهید در جریان آخرین اخبار تکنولوژی قرار بگیرید، با آی تی هوم همراه باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا