علمی

ابداع نوع جدیدی از آزمایش خون برای تشخیص آلزایمر

گروهی از محققان موفق به توسعه آزمایش خونی مبتنی بر آنتی بادی شده‌اند که می‌تواند بیماری آلزایمر در افراد را شناسایی کند.

در حال حاضر، پزشکان برای تشخیص آلزایمر از روش‌هایی همچون تصویربرداری از مغز و یا تجزیه و تحلیل سلولی استفاده می‌کنند. روش‌هایی که هر کدام نقطه ضعف‌های خاص به خود را دارند و تست‌های آن می‌تواند برای بیماران درآور و ناراحت‌کننده باشد.  

در روش‌های فعلی، برای آنکه نمونه‌ای را از مایع مغزی نخاعی بیمار خارج کنند، سونی را به قسمت پایین کمر وی وارد می‌کنند. سپس این نمونه در آزمایشگاه و به منظور بررسی پیشروی سلول‌های عصبی و تجمع بیش از حد آمیلوئید و پروتئین تاو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.  

در این بین اما، روش اسکن و تصویربرداری از مغز، اگر کمتر تهاجمی‌است و دردسرهای روش قبل را ندارد اما هزینه آن بالا بوده و چندان هم در دسترس نیست. روش آزمایش خون نیز می‌تواند به تشخیص بیماری آلزایمر کمک کند اما تاکنون، این روش به طور کامل توسعه نیافته بود.  

تا اینکه اخیر گروهی از محققان از کشورهای سوئد، ایتلیا، بریتانیا و ایالات متحده موفق به توسعه آزمایش خون جدیدی مبتنی بر آنتی بادی شده‌اند که می‌تواند پروتئین‌های تاو مشتق از مغز را که در بیماران آلزایمری مشاهده می‌شود، شناسایی کند.  

در این مطالعه، ۶۰۰ بیمار مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد که این آزمایش می‌تواند بیماری آلزایمر با دقت بالایی تشخیص دهد.  

دکتر توماس کاریکاری، استاد روانپزشکی دانشگاه پیتسبورگ در گفت‌وگو با گاردین ابراز امیدواری کرد که این دستاورد و پیشرفت بتواند به سایر محققان کمک کند تا آزمایش‌های بالینی بهتری را برای درمان آلزایمر طراحی کنند.

وی در پایان گفت آزمایش خون، ارزان‌تر، ایمن‌تر و آسان‌تر است و می‌تواند روشی قابل‌اعتماد برای تشخیص آلزایمر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا