گوناگون

تجهیزات شبکه، قلب ارتباطات امروز

تجهیزات شبکه برای راه‌اندازی یک شبکه اصولی و مطمئن نیاز هستند. شما چه قصد ایجاد یک شبکه خانگی کوچک داشته باشید یا یک شبکه وسیع، باید تمامی تجهیزات را تهیه کنید. انواع تجهیزات شبکه نقش مهمی دارند و نبود یکی از آن‌ها ممکن است عملکرد را به کلی مختل کند. برای ایجاد یا نظارت یک شبکه لازم است این تجهیزات را به خوبی بشناسید و بدانید که کاربرد هر کدام در شبکه چیست.

انواع تجهیزات شبکه

گفتیم که انواع تجهیزات شبکه در راه‌اندازی شبکه اهمیت دارند و شما باید آن‌ها را بشناسید. این تجهیزات به شما کمک می‌کنند تا مجموعه دستگاه‌ها مثل کامپیوترها و پرینترها را به یکدیگر متصل کرده و اطلاعات را به روشی مطمئن و کارآمد در طول سیستم انتقال دهید. در واقع انواع تجهیزات شبکه برای شما بستری برای تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف و همین‌طور بین شبکه داخلی و اینترنت فراهم می‌کنند. به طور کلی تجهیزات شبکه بر اساس کاربردی که دارند به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  • تجهیزات پسیو شبکه
  • تجهیزات اکتیو شبکه

در ادامه هر کدام از این دو دسته را بررسی می‌کنیم.

تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه به مجموعه تجهیزاتی گفته می‌شود که برای انتقال داده به کار می‌روند. این وسایل هیچ نقشی در تغییر داده‌ها ندارند و صرفا برای ایجاد مسیرهای ارتباطی استفاده می‌شوند. البته کیفیت این تجهیزات می‌تواند مستقیما روی کیفیت انتقال داده‌ها اثر بگذارد. از مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه موارد زیر هستند.

کابل شبکه و پچ کورد

کابل شبکه و پچ کورد
کابل شبکه و پچ کورد

کابل و پچ کورد مهم‌ترین بخش از انواع تجهیزات شبکه هستند. این دو وسیله امکان ایجاد ارتباط بین تجهیزات مختلف را فراهم می‌کنند. پچ کوردها نوعی کابل شبکه هستند که در دو سر آن‌ها سوکت متصل شده و در متراژهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. کابل‌‌ها و پچ کوردهایی که برای شبکه و انتقال داده به کار می‌روند از نوع اترنت هستند که در هشت رده‌ یا نسل مختلف تولید شده‌اند. کابل‌های اترنت از نوع جفت بهم تابیده‌اند و از هشت رشته سیم به شکل چهار جفت، تشکیل می‌شوند. میزان پیچش سیم‌ها به دو هم و فواصل‌شان میزان مقاومت کابل به نویز و تداخل را مشخص می‌کند.یک کابل یا پچ کورد در دو نوع شیلددار (STP) یا بدون شیلد (UTP) تولید می‌شوند. تفاوت این دو دسته در مقاومت فیزیکی و همینطور کیفیت انتقال داده آن‌هاست. ضمن اینکه شیلددار و بدون شیلد بودن مستقیما روی قیمت کابل نیز تاثیر دارد.

رک شبکه

رک‌ به کابینت‌هایی گفته می‌شود که در قسمت مرکزی شبکه قرار گرفته و تجهیزات اصلی مثل روتر، سرور، سوئیچ و… را داخلشان نگهداری می‌کنند. یک رک علاوه بر تامین امنیت این تجهیزات به مدیریت و کنترل بهتر آن‌ها نیز کمک می‌کند. رک‌ها در سه نوع اصلی دیواری، ایستاده و اوتدور به بازار عرضه می‌شوند. معمولا برای شبکه‌های کوچک و فضاهای محدود از رک دیواری استفاده می‌کنند که روی دیوار نصب می‌شوند. اما برای شبکه‌هایی با ظرفیت بالای انواع تجهیزات شبکه و در فضای کافی رک ایستاده نصب می‌شود تا توانایی نگهداری حجم داده‌ی زیاد را داشته باشد. رک‌های اوتدور نیز رک‌های مقاومی هستند که می‌توانید آن‌ها را در فضاهای خارجی نصب کنید.

ترانکینگ و داکت

داکت‌ها و ترانکینگ‌ها کانال‌هایی هستند که روی دیوار، کف زمین یا زیر زمین نصب شده و کابل‌های برق و شبکه را از داخلشان عبور می‌دهند. این کار باعث حفاظت و همینطور مدیریت بهتر کابل‌ها در طول مسیر می‌شود. تفاوت این دو وسیله در ظرفیت آن‌هاست و ترانکینگ‌ها نسبت به داکت، قابلیت حمل حجم کابل بیشتری دارند. ضمن اینکه یک ترانکینگ قابلیت نصب متعلقاتی مثل کلید و پریز، سه راهی و… را نیز دارد. شما می‌توانید یک ترانکینگ را در یک مسیر صاف یا پیچ و خم‌دار نیز نصب کنید و با کمک متعلقاتش امکانات کابل‌کشی کامل را فراهم کنید. اما داکت‌ها صرفا یکسری کانال‌های ساده هستند که روی دیوار یا زمین نصب شده و کابل از داخلشان عبور می‌کند.

کیستون و سوکت

سوکت و کیستون برای اتصال کابل‌ و پچ کورد به دستگاه‌ها و پنل‌های شبکه استفاده میشه. برای متصل کردن کابل شبکه به داخل تجهیزات شبکه یا پچ پنل‌ها شما باید به دو سر آن سوکت RJ45 متصل کنید. همچنین ورودی یک دستگاه برای کابل شبکه کیستون است. معمولا انواع تجهیزات شبکهورودی مثل کامپیوتر و سرور، کیستون برای سوکت RJ45 دارند. اما برای اتصال کابل به پچ پنل یا یک کابل دیگر شما نیاز به نصب یک کیستون دارید. نصب کیستون و سوکت نیاز به تخصص دارد و باید قبل از متصل کردن آن‌ها، پین‌ها و استانداردهای اتصال را بشناسید.

تجهیزات اکتیو شبکه

دسته‌ی دوم از انواع تجهیزات شبکه، تجهیزات اکتیو هستند. این تجهیزات به سخت‌افزارهایی گفته می‌شود که برای دستکاری داده‌های شبکه استفاده می‌شوند. منظور از دستکاری، تقویت سیگنال‌ها، بررسی، ارزیابی یا اصلاح آن‌هاست. در واقع به بخشی از شبکه که مستقیما داده‌ها را تغییر می‌دهند، تجهیزات اکتیو شبکه گفته می‌شود. کار نصب و پیکربندی تجهیزات اکتیو شبکه باید توسط متخصصان شبکه انجام شود و نیاز به تخصص کافی دارد. در ادامه مهم‌ترین تجهیزات اکتیو شبکه را با هم می‌شناسیم.

بریج

بریج‌ها یکی از انواع تجهیزات شبکه هستند که برای اتصال دو شبکه به یکدیگر به کار می‌روند. در واقع بریج‌ها، پل‌هایی هستند که شبکه‌ها را به هم متصل کرده و شبکه‌ای بزرگ‌تر می‌سازند. معمولا برای شبکه‌های کوچک شما به بریج نیاز ندارید و این وسیله را باید شبکه‌های گسترده در حد چند زیرشبکه به کار ببرید. بریج‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و باید بر اساس نیاز شبکه نوع مناسب انتخاب شود.

سوئیچ و هاب

سوئیچ‌ها و هاب‌ها برای متصل کردن چندین سیستم در یک شبکه به همدیگر استفاده می‌شوند. یعنی شما برای منتقل کردن اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف شبکه باید بین آن‌ها سوئیچ یا هاب قرار دهید. هر دو این وسایل وظیفه‌ی انتقال داده بین سیستم‌ها را دارند. با این تفاوت که هاب پیام دریافتی از یک سیستم را به تمامی سیستم‌های موجود در شبکه انتقال می‌دهد. اما سوئیچ‌ها به شکل هوشمندانه‌تری پیام دریافتی را فقط به آدرس مقصد یعنی سیستم دریافت کننده پیام می‌‌فرستند. سوئیچ‌ها و هاب‌ها از یکسری پورت‌های ورودی تشکیل شده‌اند و کافی است برای متصل کردن سیستم‌ها به یکدیگر، تمامی آن‌ها را به پورت‌های یک سوئیچ یا هاب وصل کنید.

مودم و روتر

یکی از انواع تجهیزات شبکه که تقریبا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود؛ مودم است. اغلب مودم‌های بازار مجهز به روتر هم هستند. اما این دو وسیله چه‌‌کاری در شبکه انجام می‌دهند. مودم‌ها دروازه‌ی ورود و خروج اطلاعات از شبکه‌ی داخلی ما به اینترنت هستند. یعنی شما با مودم می‌توانید شبکه داخلی خودتان را به اینترنت وصل کنید. اما روتر چیست؟ روتر وسیله‌ای است که به تمامی دستگاه‌های شبکه امکان می‌دهد به صورت مجزا به اینترنت متصل شوند. یعنی هر سیستمی در شبکه ما بتواند به شکل مستقل از شبکه اینترنت استفاده کند و داده‌های خود را به صورت شخصی ارسال و دریافت کند. بیشتر مودم‌های موجود در بازار به روتر هم مجهزند و نیازی به خرید یک روتر جداگانه برای تفکیک داده‌ها نداریم.

حرف آخر

انواع تجهیزات شبکه به دو دسته پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند. این دو دسته از تجهیزات نه تنها در کاربردشان با هم تفاوت دارند، بلکه از لحاظ نصب و تخصص نیز با هم متفاوتند. به طور معمول نصب و پیکربندی تجهیزات اکتیو به تخصص بیشتری نیاز دارد و هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. شناخت و انتخاب درست انواع تجهیزات شبکه اکتیو و پسیو می‌تواند به شما در راه‌اندازی یک شبکه‌ی اصولی و حرفه‌ای کمک شایانی نماید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. من 5 حلقه کابل شبکه لگراند می‌خواستم اما اصالت، قیمت و کیفیتش خیلی برام مهم بود. مطلب شما کمک کرد با سایتی آشنا بشم به اسم نت ران که خداییش از لحاظ قیمت و کیفیت کابل شبکه های خیلی خوبی داشت. پشتیبانیشو که دیگه نگم براتون. ممنون از آی تی ایران

  2. با سلام، ممنون از محتوای باکیفیتی که داشتید. یکی از چالش‌هایی که برای راه اندازی یه شبکه کوچیک داشتم همین بود که نمیدونستم انواع تجهیزات شبکه، مخصوصا نوع پسیوش به چه صورت هست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا