اینترنت

در هنگام خرید تجهیزات شبکه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام انتخاب تجهیزات برای زیرساخت شبکه خود، ابتدا باید طرح و اندازه شبکه را ارزیابی کنید. راهنمای خرید تجهیزات شبکه به شما کمک می‌کند تا یک کابل کشی مناسب، تجهیزات فعال شبکه کاربردی و به طور خلاصه یک اتصال قابل اعتماد در یک شبکه راه اندازی کنید. انتخاب تجهیزات شبکه مناسب یکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد راه اندازی شبکه را دارند و این کار باید بر اساس مجموعه‌ای از استانداردها انجام شود. در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید تجهیزات شبکه را به شما ارائه دهیم تا بتوانید با استفاده از آن بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این تصویر کابل شبکه نگزنس را مشاهده می نمایید.

راهنمای خرید تجهیزات شبکه، ویژگی تجهیزات اکتیو و پسیو

در هنگام خرید تجهیزات شبکه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ منظور از تجهیزات شبکه کلیه وسایلی است که امکان اتصال سیستم‌ها به یکدیگر و همچنین اینترنت را ارائه می‌دهند و برای انتقال اطلاعات از آنها استفاده می‌شود. یعنی هدف اصلی از راه اندازی شبکه در یک سازمان یا گروه، انتقال اطلاعات است. این انتقال اطلاعات می‌تواند بین سیستم‌های داخلی شبکه و بین سیستم‌ها و اینترنت باشد. در شبکه‌های بی‌سیم ارتباط بین سیستم‌ها توسط امواج انجام می‌شود و نیازی به کابل شبکه نداریم. اما در اکثر سازمان‌ها از شبکه‌های کابلی استفاده می‌کنند که نیاز به تجهیزات و کابل‌های اضافی دارد.

اگر هنگام خرید این تجهیزات به نکاتی مانند مشخصات فیزیکی، فاکتورهای عملکرد یا برند آنها توجه نکنید، ممکن است شبکه شما آسیب ببیند و آسیب زیادی به منابع اطلاعاتی شما و سازمان شما وارد شود. تجهیزات شبکه از نظر عملکرد به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند: ۱. تجهیزات تلفن، ۲. تجهیزات شبکه تلفن، ۳. شبکه‌های داده (داخلی و خارجی)، ۴. سیستم‌های امنیتی، ۵. بسته‌های نرم افزاری مخصوص یک شبکه، ۵. روتر، سوئیچ و سایر سخت افزارها. مهم‌ترین موضوع در راهنمای خرید تجهیزات شبکه، مشخص کردن مجموعه‌ای از اهداف و انتظارات سازمانی است تا بتوانید فاکتورهای کیفی را در مقابل آنها بسنجید. به بیان ساده تر، برای مشاوره در زمینه خرید تجهیزات شبکه باید ببینیم که فرد از یک شبکه چه انتظاری دارد و اولویت‌های او چیست.

تجهیزات شبکه به دو دسته تقسیم می‌شوند. تجهیزات شبکه فعال (اکتیو)، تجهیزات شبکه غیرفعال (پسیو). منظور از تجهیزات شبکه غیرفعال در راهنمای خرید تجهیزات شبکه، تجهیزاتی است که برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود. اما هیچ تاثیری در تغییر داده‌ها ندارند. به این معنی که به تمام دستگاه‌هایی که برای انتقال داده‌ها از یک قسمت به قسمت دیگر استفاده می‌شود، تجهیزات شبکه غیرفعال می‌گویند. این تجهیزات اغلب با شبکه‌های کابلی همراه است و تجهیزات غیرفعال به ندرت در شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود. زیرا انتقال اطلاعات در این شبکه‌ها به صورت بی‌سیم است. تجهیزات شبکه غیرفعال معمولاً شامل موارد زیر است: کابل‌ها کواکسیال یا فیبر نوری، پچ کورد شبکه، کانکتورها، سوئیچ بوردها، داکت و ترانکینگ، سوکت، کیستون، رک.

در این تصویر پچ کورد شبکه را مشاهده می نمایید.

تجهیزات شبکه فعال در شبکه به معنای امکانات سخت افزاری است که به هر نحوی به طور فعال با سیگنال‌های شبکه کار می‌کنند. این تجهیزات معمولاً برای تقویت سیگنال و همچنین تغییر یا ارزیابی آن و غیره استفاده می‌شود. تجهیزات شبکه فعال بخش اصلی یک شبکه کامپیوتری است و استفاده و پیکربندی آن باید توسط متخصصان فناوری اطلاعات انجام شود. در واقع تجهیزات اکتیو مستقیما با سیگنال‌های شبکه کار می‌کنند، این تجهیزات معمولاً در قلب شبکه قرار می‌گیرند و بدون آن عملاً شبکه‌ای وجود نخواهد داشت. تجهیزات اصلی شبکه فعال شامل موارد زیر است: سوئیچ، روتر، هاب، اکسس پوینت، پرینتر.

بررسی تجهیزات پسیو شبکه

در هنگام خرید تجهیزات شبکه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ کابل شبکه و پچ کورد: کابل شبکه و پچ کورد اسکلت شبکه شما را تشکیل می‌دهند و باید آنها را به درستی انتخاب کنید. شما می‌توانید کابل‌های خود را از کابل‌های cat5 تا cat8 انتخاب کنید. جنس هسته کابل هم مهم است معمولا کابل‌های مسی بهترین نوع کابل هستند، چه از نظر کیفیت و چه از نظر طول انتقال اطلاعات. انتخاب طول مناسب باید بر اساس نیاز و نوع کابل انجام شود. انتخاب نامناسب کابل مانع از عملکرد کل شبکه می‌شود، بنابراین در هنگام خرید باید به کیفیت و استانداردها توجه شود. پچ کورد یا پچ کابل یک کابل شبکه است که برای اتصال دستگاه‌های شبکه به یکدیگر استفاده می‌شود. این کابل‌ها اغلب برای اتصال دستگاه‌های شبکه مانند رایانه ها، سوئیچ ها، روترها یا پچ پنل‌ها استفاده می‌شوند. پچ کوردها دارای کانکتورهای RJ-45 هستند که به دو سر پچ کورد متصل می‌شوند.

داکت و ترانک: داکت و ترانک مجرای عبور کابل‌ها در نظر گرفته می‌شوند. با این تفاوت که در ترانک ورودی خروجی و کلید برق وجود دارد و اجرای آن بر روی انواع دیوارها بهتر انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این راهنمای خرید تجهیزات شبکه برای داکت‌ها و سیستم‌های داکت باید به آن اشاره کرد ظرفیت آن است. برای خرید داکت با سایز مناسب باید به میزان کابل‌ها توجه کرد. مقاومت بدنه و کانال لوله نیز مهم است. معمولا اکثر مردم کانال‌های PVC را انتخاب می‌کنند. زیرا بادوام است و فشار زیادی را تحمل می‌کند. همچنین باید قبل از خرید کاربرد داکت یا ترانک را در نظر بگیرید. برای اتاقی با ورودی و خروجی زیاد یا گوشه‌های دیواری زیاد، ترانک بهتر عمل می‌کند. این کانال‌ها را می‌توان بر روی دیوار یا سقف نصب کرد و می‌توان از آنها در زمین هم استفاده کرد.

سوکت و کیستون: انواع مختلفی از سوکت‌ها و کیستون‌ها برای شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد. ما می‌توانیم از آن برای اتصالات شبکه با تجهیزات دیگر مانند هاب یا سوئیچ استفاده کنیم. رایج‌ترین سوکت‌هایی که برای شبکه استفاده می‌شود و همه ما آنها را می‌شناسیم RJ-11 و RJ-45 هستند. برای انتخاب بهترین سوکت و کپستون، باید فاکتورهای ذکر شده را در نظر بگیریم. هنگام خرید سوکت و کیستون، باید بدانید که کدام نوع برای کار شما بهترین است. انتخاب نوع مناسب تاثیر زیادی بر عملکرد و اطمینان از اتصال صحیح سیم‌ها دارد. بستگی به محیط که جک کیستون در آن نصب شده است. باید بدانید که آیا به کیستون محافظ یا بدون محافظ نیاز دارید. جک‌های کیستون با ۹۰ و ۱۸۰ درجه طراحی شده اند. هنگام خرید، باید با در نظر گرفتن جریان کابل و ورودی سوکت به کیستون، درجه مناسب را انتخاب کنید.

رک: رک شبکه به کابینت‌هایی گفته می‌شود که تجهیزات اصلی شبکه مانند سرورها، روترها، سوئیچ‌ها و غیره را در خود جای می‌دهند. این قسمت جزء اصلی شبکه محسوب می‌شود و در خرید آن باید نهایت دقت را داشته باشید. چند نوع رک وجود دارد، شما می‌توانید یک قفسه دیواری، یک قفسه ایستاده یا یک قفسه در فضای باز خریداری کنید، بسته به استفاده شما باید گزینه مناسب را انتخاب کنید. قفسه دیواری معمولاً برای تجهیزات کوچک یا فضای محدود انتخاب می‌شود. یا برای نصب تجهیزات در بیرون باید قفسه‌های فضای باز خریداری کنید.

در این تصویر رک را مشاهده می نمایید.

بررسی تجهیزات اکتیو شبکه

در هنگام خرید تجهیزات شبکه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ هاب و سوئیچ: سوئیچ شبکه یکی از قطعات پازل تجهیزات شبکه است. چه بخواهید یک شبکه تجاری کوچک یا یک سازمان بزرگ راه اندازی کنید، سوئیچ شما باید بتواند بهترین خدمات را ارائه دهد. هر دو سوئیچ و هاب برای اتصال چندین کامپیوتر در یک شبکه استفاده می‌شوند. تفاوت این دو دستگاه در این است که هاب هنگام توزیع بسته، هیچ تمایزی بین سیستم‌های شبکه قائل نمی‌شود و بسته را برای همه ارسال می‌کند تا گیرنده آن را دریافت کند. اما سوئیچ فقط بسته را به آدرس مقصد می‌فرستد و به نوعی هوشمندتر از هاب است.

معمولاً بهتر است از سوئیچ در شبکه‌ها استفاده شود. برخی از ویژگی‌های هاب و سوئیچ بدین شرح می‌باشد، اول، تعداد پورت‌های ورودی مهم است. بسته به تعداد کاربرانی که از این دستگاه استفاده خواهند کرد، باید تعداد پورت مناسب را انتخاب کنید. پس از آن باید به قابلیت کنترل دستگاه توجه کرد. معمولا سوئیچ‌ها قابلیت‌های کنترل و پیکربندی متفاوتی دارند و شما باید بر اساس نیاز و بودجه خود بهترین و مناسب‌ترین گزینه را پیدا کنید. سرعت هاب و سوئیچ نیز بسیار مهم است. باید دستگاهی را انتخاب کنید که بتواند از سرعت بالای شبکه پشتیبانی کند. البته شما از سرعتی که واقعاً در شبکه دارید استفاده می‌کنید.

روتر و اکسس پوینت: می‌توانیم روتر و اکسس پوینت را ستون فقرات یک شبکه بنامیم. زیرا نقش مهمی در تنظیمات شبکه دارند. در راهنمای خرید تجهیزات شبکه مانند روتر یا اکسس پوینت، بحث به روز رسانی این تجهیزات بسیار حائز اهمیت است. امروزه اکثر روترها بی‌سیم هستند و امکان اتصال همزمان دستگاه‌های بی‌سیم یا سیمی را ارائه می‌دهند. یکی از مهمترین فاکتورهایی که هنگام خرید اکسس پوینت و روتر باید بررسی شود. روترها معمولاً چند بانده هستند. یعنی از دو یا چند باند فرکانسی مختلف برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. باندهای فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز باید برای شبکه‌هایی با انتقال داده کم و باندهای ۵ گیگاهرتز برای شبکه‌های گسترده‌تر و سریعتر استفاده شود. روترها و اکسس پوینت بی‌سیم معمولا دارای یک پورت اتصال کابل شبکه هستند.

کلام پایانی در خصوص نکات مهم در هنگام خرید تجهیزات شبکه

در هنگام خرید تجهیزات شبکه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ امروزه اینترنت به یکی از نیازهای اساسی بشر تبدیل شده است زیرا بسیاری از مشاغل، فعالیت‌های کاری و ارتباطات به بستر اینترنت وابسته هستند. بنابراین اولین قدم برای شروع یک کسب و کار موفق، خرید تجهیزات شبکه است. در خرید این تجهیزات شبکه باید نهایت دقت را به خرج دهید زیرا مهمترین سرمایه کسب و کار محسوب می‌شود. همچنین اطلاعات زیادی از طریق آن ارسال و دریافت می‌شود و اگر شبکه قوی نداشته باشید سازمان یا کسب و کار متضرر می‌شود. در نتیجه، هنگام راه اندازی و خرید تجهیزات شبکه، باید به مواردی مانند ویژگی‌های فیزیکی و فاکتورهای عملکرد نیز توجه کنید.

تمامی کسب و کارها و سازمان‌ها برای انتقال و اشتراک گذاری داده‌های خود به بستر اینترنت نیاز دارند. همانطور که می‌دانیم این پلتفرم تحت عنوان شبکه انجام می‌شود. در فضای فناوری اطلاعات به مجموعه‌ای از سیستم‌های کامپیوتری، سخت افزارها، نرم افزارهای مرتبط با شبکه و تجهیزات ارتباطی آنها شبکه می‌گویند. تجهیزات شبکه به دو گروه تجهیزات سخت افزاری (غیرفعال) و نرم افزاری (فعال) طبقه بندی می‌شوند که تجهیزات غیرفعال شامل کابل، کانال و ترانک، رک و سوکت و کیستون و تجهیزاتی مانند بریج، سوئیچ و هاب، روتر و اکسس پوینت در دسته تجهیزات فعال وجود دارد. سرعت و کیفیت خدمات شبکه ارتباط مستقیمی با کیفیت و نوع تجهیزات شبکه دارد.

هنگام راه اندازی شبکه باید از تجهیزاتی استفاده کنید که تضمین کند شبکه شما برای سالیان متمادی پایدار می‌ماند و مشکلی در سرعت و کیفیت خدمات وجود نخواهد داشت. در اکثر کسب و کارها اطلاعات نقش اصلی را ایفا می‌کند و هرگونه آسیب به آن می‌تواند به زیرساخت‌های سازمان آسیب برساند. برای خرید تجهیزات شبکه، ابتدا باید نیازسنجی انجام دهید. سپس انتظارات خود را از یک شبکه خوب در نظر بگیرید. بعد اولویت بندی کنید تا بتوانید با توجه به نیاز خود بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید. همچنین شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده و خرید تمامی این تجهیزات و کابل شبکه به آدرس اینترنتی ایمن ارتباط مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا