ایران

مشکل فنی در همراه اول هشدار زلزله به کاربران داد 

آی تی ایران- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هشدار زلزله به برخی کاربران همراه اول را مشکل فنی در شبکه این اپراتور اعلام کرد. همچنین دقایقی پیش نیز وزیر ارتباطات دستور پیگیری در خصوص چرایی ارسال هشدار اشتباه زلزله و برخورد با مقصران را داد.  

از صبح امروز برخی کاربران پیامی روی گوشی خود مبنی بر هشدار زلزله و پیدا کردن پناهگاه امن دریافت کرده‌اند. خبرگزاری ایرنا ابتدا گفت که این خبر جعلی است. ایرنا ادعا کرد که در پی هک شبکه تلفن همراه پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است.  

اما دقایقی بعد روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هر گونه هک شبکه تلفن همراه کشور را تکذیب کرد و افزود وضعیت شبکه تلفن همراه کشور به صورت دائم توسط مراکز پایش امنیت اپراتورها و وزارت ارتباطات مورد پایش قرار می‌گیرد و هیچ گونه شواهدی مبنی بر هک این شبکه وجود ندارد و ادعاهای مطرح شده در حال بررسی است.  

پلیس فتا نیز اعلام کرد منشأ این پیام مشخص نیست و شاید یک «شیطنت» باشد. پلیس فتا گفته است که این پیام برای گوشی‌های همراه اندروید به خصوص سامسونگ ارسال شده و افرادی که گوشی همراه آیفون دارند این پیام را دریافت نکردند.  

مرکز لرزه نگاری اروپا – مدیترانه هم در توییتی گفته است که این پیام احتمالا یک خطا باشد. همچنین رئیس مرکز لرزه نگاری کشور هم در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد که زلزله قابل پیش‌بینی نیست و هیچ هشداری درخصوص وقوع زلزله صادر نکرده‌اند.  

در ادامه هم مرکز لرزه‌نگاری کشور اطلاعیه داد. در این اطلاعیه آمده است: «نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکین ارسال شده است، مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می‌کنیم هیچگونه وضعیت غیرعادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.»  

به دنبال این اطلاعیه هم لحظاتی پیش رگولاتوری اعلام کرد که  پیامک زلزله اشتباه فنی بوده است. به گزارش ایرنا محمد امین آقا میری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری گفته است: «هیچگونه بدافزار و هکی اتفاق نیفتاده است و درز اطلاعاتی نداشتیم. یک موضوع فنی مرتبط با اپراتور همراه اول بوده است.»  

از سوی دیگر معاون وزیر کشور هم اعلام کرد که  تیم تحقیقاتی شبکه همراه اول در حال یک اقدام فنی برای شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله بودند. او گفته است: «هنگام ارسال پیام به گروه فنی خودشان، در اثر غفلت، این پیام برای تعدادی از شهروندان ارسال شده است. اشتباه فنی بوده است.»  

در گام بعدی هم مدیرکل ارتباطات همراه اول از مشترکان خود عذرخواهی کرد و گفت: «هیچگونه هک و نفوذی نبوده است، مشکل خطای تیم تحقیقاتی برای تست قابلیت هشدار بلایای طبیعی بوده است.»  

در گام اخر وزارت ارتباطات هم در اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد: «در پی خطای انسانی بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در فعال کردن سامانه هشدار و ارسال «پیام هشدار زلزله» برای تعدادی از مشترکان این اپراتور در شهر تهران و ایجاد نگرانی برای برخی از هموطنان، وزیر ارتباطات دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داد. »

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا