ایرانتکنولوژی

کلادفلر و ابر آروان؛ بازیگران اصلی زیرساخت ابری ایران

۵۶درصد دامنه‌های ایرانی دارای رتبه زیر ۱ میلیون از CDN و DNS ابری استفاده می‌کنند.

گزارش جدید ابر آروان نشان می‌دهد از یک میلیون دامنه‌ی برتر رتبه‌‌بندی شده از سوی وب‌سایت Tranco، چهار هزار و هشتصد و دو دامنه، ایرانی هستند. ۵۶درصد از این دامنه‌ها از CDN و DNS ابری و حدود ۴۴درصدشان از خدمات غیر ابری بهره‌ می‌برند. به‌علاوه، با وزن‌دهی به این دامنه‌ها براساس رتبه‌ی Tranco، حدود ۵۹درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از سرویس‌های ابری بهره‌ می‌برند.

درباره‌ی این پژوهش

این پژوهش با هدف تعیین سهم سرویس‌های CDN و DNS سرویس‌دهندگان ابر عمومی (Public Cloud) از دامنه‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون انجام شده است. به همین دلیل سهم سرویس‌دهندگان خدمات سنتی هاستینگ و خدمات ابری خصوصی (Private Cloud) در دسته‌ی غیر ابری محاسبه شده است.

برای شناسایی دامنه‌های ایرانی با رتبه‌ی زیر یک میلیون، از رتبه‌بندی وب‌سایت trance استفاده شده است. پس از گردآوری دامنه‌های ایرانی با دامنه‌ی ir.، از منابع دیگر مانند سامانه‌ی اینماد، اتحادیه‌ی کشوری کسب‌وکارهای مجازی و سازمان فناوری اطلاعات ایران برای شناسایی سایر دامنه‌های ایرانی که دارای دامنه‌ی ir. نبودند، استفاده شد.

هم‌چنین در کنار بررسی تعداد وب‌سایت‌های ایرانی استفاده کننده از CDN و DNS ابری و خدمات غیر ابری، برای اندازه‌گیری میزان تاثیر این خدمات بر کاربران نهایی خدمات آنلاین، براساس رتبه‌بندی Tranco به دامنه‌های پر بازدید و ترافیک بالا، وزن بیش‌تری داده شد. برای نمونه دیجی‌کالا که در رتبه‌‌بندی Tranco رتبه‌ی ۴۱۳ را به خود اختصاص داده است و براساس داده‌های Similarwebهفتاد و دو میلیون و هشتصدهزار بازدیدکننده‌ی ماهانه دارد، ‌ نسبت به وب‌سایت‌هایی با رتبه‌ی پایین‌تر، تاثیر به مراتب بیش‌تری روی کاربران نهایی خدمات آنلاین دارد.

برای اطلاع بیش‌تر از روش این پژوهش، گزارش محاسبه‌ی میزان استفاده از خدمات ابری در ایران را مطالعه کنید.

در این پژوهش که براساس رتبه‌بندی وب‌سایت tranco انجام شد، زیرساخت مورد استفاده‌ی دامنه‌های ایرانی با رتبه‌ی زیر یک میلیون در محدوده‌های زیر دسته‌‌بندی شده‌اند:

  • ۱ تا ۵ هزار
  • ۵ هزار تا ۱۰ هزار
  • ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار
  • ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار
  • ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار
  • ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون

 

ابر آروان و کلادفلر؛ رهبران ایرانی و خارجی زیرساخت ابری ایران

این پژوهش نشان می‌دهد بازیگران اصلی حوزه‌ی ارایه‌ی CDN و DNS ابری ایران، کلادفلر و ابر آروان به‌عنوان سرویس‌دهنده‌ی خارجی و داخلی خدمات ابری (Public Cloud) هستند.

نزدیک به ۵۶درصد وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون از CDN و DNS ابری و حدود ۴۴درصد این وب‌سایت‌ها از خدمات غیر ابری استفاده می‌کنند. به‌این واسطه نزدیک به ۵۹درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از CDN و DNS ابری و حدود ۴۱درصد از خدمات غیر ابری بهره می‌برند.

۳۱.۳۰درصد از وب‌سایت‌های ایرانی که رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون دارند از خدمات کلادفلر و ۲۲.۳۰درصد از این وب‌سایت‌ها از خدمات ابر آروان استفاده می‌کنند. به دنبال استفاده‌ی این سایت ها از CDN و DNS کلادفلر و ابر‌ آروان، ۲۳.۲۱درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از سرویس‌های کلادفلر و ۲۰.۷۲درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از CDN و DNS ابر آروان بهره می‌برند.

این پژوهش نشان می‌دهد چیزی بیش از نیمی از وب‌سایت‌های ایرانی استفاده کننده از خدمات ابری که به واسطه‌ی ترافیک و بازدید بالای‌شان در رتبه‌بندی جهانی زیر یک میلیون قرار می‌گیرند از CDN و DNS ابری کلادفلر استفاده می‌کنند. هم‌چنین سهم کلادفلر به عنوان سرویس‌دهنده‌ی خارجی خدمات ابری در ایران حدود ۱.۵ برابر سهم ابر آروان است.

باوجود سهم بیش‌تر کلادفلر نسبت به ابر آروان از وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون،‌ میزان تاثیر ابر آروان روی کاربران نهایی خدمات آنلاین فاصله‌ی چندانی با تاثیر کلادفلر روی کاربران نهایی خدمات آنلاین ندارد. حتا در برخی محدوده‌ها تاثیر ابر آروان روی کاربران نهایی خدمات آنلاین بیش‌تر از کلادفلر است. برای نمونه ابر آروان هم دارای سهم بیش‌تری از وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی یک تا پنج هزار است، هم تاثیر بیش‌تری روی کاربران نهایی خدمات وب‌سایت‌های این محدوده دارد.

اگر ابر آروان و کلادفلر را در نظر نگیریم، تنها ۲.۰۲درصد وب‌سایت‌های ایرانی که به واسطه‌ی بازدید بسیار زیاد و ترافیک بالا رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون دارند از خدمات سایر سرویس‌دهندگان داخلی و خارجی CDN و DNS ابر عمومی (Public Cloud) استفاده می‌کنند.

در مجموع سهم ابر آروان و کلادفلر از وب‌سایت‌های ایرانی با  رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون با فاصله، بیش‌تر از کل سرویس‌دهندگان خدمات غیر ابری و ۲۷ برابر سایر سرویس‌دهندگان داخلی و خارجی CDN و DNS ابری است.

هم‌چنین، تاثیر ابر آروان و کلادفلر  روی کاربران نهایی وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون، بیش‌تر از تمام سرویس‌دهندگان خدمات غیر ابری و سه برابر مجموع سایر سرویس‌دهندگان داخلی و خارجی CDN و DNS ابر عمومی (Public Cloud) است.

 

بررسی وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر ۵ هزار

پژوهش ابر آروان نشان می‌دهد ۰.۶۴درصد وب‌سایت‌ها با رتبه ۱ تا ۵ هزار ایرانی هستند  و ۵۹درصد وب‌سایت‌های ایرانی در این محدوده از CDN و DNS ابری استفاده می‌کنند.

از وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر ۵ هزار می‌توان به «دیجی‌کالا»، «شاپرک» و «ورزش‌سه» اشاره کرد.

۳۷درصد وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر ۵ هزار مشتری CDN و DNS ابری آروان و ۲۶درصد از این وب‌سایت‌ها مشتری کلادفلر هستند.

تاثیر بر کاربران نهایی خدمات آنلاین:

  • ابر آروان: ۵.۹۲درصد کاربران
  • کلادفلر: ۳.۶۶درصد
  • سایر CDN و DNS ابری: ۱۰.۸۶درصد کاربران
  • خدمات غیر ابری: ۱۵.۵۶درصد

 

بررسی وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی  ۵ هزار تا ۱۰ هزار

براساس پژوهش ابر آروان ۰.۷۶درصد وب‌سایت‌ها با رتبه‌ی جهانی ۵ تا ۱۰ هزار ایرانی هستند و ۵۳درصد وب‌سایت‌های ایرانی در این محدوده از CDN و DNS ابر عمومی (Public Cloud) استفاده می‌کنند.

از وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی ۵ هزار تا ۱۰ هزار می‌توان به «خبرگزاری مهر»، «پست» و «بلاگفا» اشاره کرد.

سهم ابر آروان از وب‌سایت‌های ایرانی این محدوده که از CDN و DNS ابری استفاده می‌کنند، ۲۰درصد محاسبه شده است. هم‌چنین ۵۵درصد از این وب‌سایت ها از CDN و DNS ابری کلادفلر استفاده می‌کنند.

تاثیر بر کاربران نهایی خدمات آنلاین:

  • ابر آروان: ۱.۴۱درصد کاربران
  • کلادفلر: ۳.۶۰درصد کاربران
  • سایر CDN و DNS ابری: ۱.۷۳درصد کاربران
  • خدمات غیر ابری: ۵.۷۵درصد کاربران

 

 

بررسی وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار

از بین ۴۰هزار وب‌‌سایت این محدوده، ۰.۵۱درصد وب‌سایت‌ها ایرانی هستند که از بین آن‌ها می‌توان به وب‌سایت‌های «نیاز روز»، «کافه بازار» و «موزیک‌فا» اشاره کرد.

۰.۶۶درصد وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه ی ۱۰ تا ۵۰ هزار از CDN و DNS ابری استفاده می‌کنند و ۴۴درصدشان مشتری ابر آروان و ۴۷درصدشان مشتری کلادفلر هستند.

تاثیر بر کاربران نهایی خدمات آنلاین:

  • ابر آروان: ۵.۱۱درصد کاربران
  • کلادفلر: ۵.۴۴درصد کاربران
  • سایر سرویس‌دهندگان CDN و DNS ابری: ۱.۲۴درصد کاربران
  • خدمات غیر ابری: ۷.۷۸درصد کاربران

 

بررسی وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار

بررسی وب‌سایت‌های با رتبه‌ی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نشان می‌دهد، ۰.۴۶درصد وب‌سایت‌ها در این محدوده ایرانی و «تاپین»، «آخرین خبر» و «فارسروید» از جمله وب‌سایت‌های این دسته هستند.

۷۲درصد این وب‌سایت‌ها از CDN و DNS ابری استفاده می‌کنند که ۴۶درصدشان ابر آروان و ۴۸درصدشان کلادفلر را برای دریافت خدمات ابری انتخاب کرده‌اند.

تاثیر بر کاربران نهایی خدمات آنلاین:

  • ابر آروان: ۲.۵۲درصد کاربران
  • کلادفلر: ۲.۶۹درصد کاربران
  • سایر CDN و DNS ابری: ۰.۲۸درصد کاربران
  • خدمات غیر ابری: ۲.۰۸درصد کاربران

 

بررسی وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار

۰.۴۵درصد از ۴۰۰ هزار وب‌سایتی که رتبه‌ی جهانی بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دارند، ایرانی هستند. «گاج مارکت»، «مدیر وردپرس» و «ماگرتا» از جمله وب‌سایت‌های ایرانی این دسته هستند.

هم‌چنین ۶۰درصد این وب‌سایت‌های ایرانی از CDN و DNS ابری بهره‌ می‌برند و ۴۲درصد از وب‌سایت‌های این محدوده‌ی رتبه از خدمات ابر آروان و ۵۵درصدشان از خدمات کلادفلر استفاده می‌کنند.

تاثیر بر کاربران نهایی خدمات آنلاین:

  • ابر آروان: ۴.۲۷درصد کاربران
  • کلادفلر: ۵.۴۷درصد کاربران
  • سایر CDN و DNS ابری: ۰.۳۵درصد کاربران
  • خدمات غیر ابری: ۶.۴۹درصد کاربران

 

بررسی وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون

آخرین محدوده‌ی رتبه‌ی جهانی وب‌سایت‌ها که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، مربوط به ۵۰۰ هزار وب‌سایت است که رتبه‌ی جهانی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دارند. «ساب‌موویز»، «تاج‌موبایل» و «سروش‌اپ» از جمله وب‌سایت‌های ایرانی این محدوده هستند.

۰.۴۹درصد وب‌سایت‌های ایرانی رتبه‌ی جهانی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دارند و ۵۰درصد از این وب‌سایت‌ها از CDN و DNS ابر عمومی (Public Cloud) استفاده می‌کنند.

۳۸درصد از وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون از CDN و DNS ابری آروان و ۶۰درصدشان از خدمات کلادفلر هستند.

تاثیر بر کاربران نهایی خدمات آنلاین:

  • ابر آروان: ۱.۴۹درصد کاربران
  • کلادفلر: ۲.۳۴درصد کاربران
  • سایر CDN و DNS ابری: ۰.۰۹درصد کاربران
  • خدمات غیر ابری: ۳.۸۵درصد کاربران

 

رتبه‌دارها ابری‌ترند

در گزارش پیش با موضوع «محاسبه‌ی میزان استفاده از خدمات ابری در ایران»، بدون در نظر گرفتن رتبه‌ی جهانی دامنه‌ها، حدود ۱۵۰هزار دامنه‌ی ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.

یک‌سی‌ام دامنه‌های ایرانی که در پژوهش پیش بررسی شدند، به واسطه‌ی بازدید و ترافیک بالای‌شان رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون دارند. در این پژوهش این دامنه‌ها از نظر استفاده از سرویس CDN و DNS ابری عمومی (Public Cloud) و سرویس غیر ابری بررسی شدند.

هم‌راستا با گزارش پیش، این پژوهش نیز نشان می‌دهد افزایش ترافیک و بازدید بالا با اقبال به سرویس‌های ابری رابطه دارد و وب‌سایت‌های پربازدید و با ترافیک بالا بزرگ‌ترین مشتریان خدمات ابری هستند؛ ۵۵.۶۲درصد وب‌سایت‌های ایرانی با رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون از CDN و DNS ابری به‌شکل عمومی استفاده می‌کنند. دامنه‌هایی که از خدمات سنتی هاستینگ یا ابر خصوصی (Private Cloud) استفاده می‌کنند ۴۴.۳۸درصد دامنه‌های ایرانی با رتبه‌ی زیر یک میلیون را تشکیل می‌دهند.

نسبت استفاده از خدمات سنتی هاستینگ به ابری در پژوهش پیش (بدون در نظر گرفتن رتبه‌ی جهانی دامنه‌ها)، ۷۰ به ۳۰ بود. ولی بررسی دامنه‌های ایرانی دارای رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون از تفاوتی چشمگیر حکایت دارد؛ در ۴۸۰۲ دامنه‌ی ایرانی که به واسطه‌ی ترافیک و بازدید بالا رتبه‌ی جهانی زیر یک میلیون دارند، نسبت استفاده از خدمات سنتی هاستینگ به ابری حدود ۴۰ به ۶۰ است. از سوی دیگر حدود ۶۰درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین به واسطه‌ی استفاده وب‌سایت‌های برتر ایرانی، از CDN  و DNS ابری به‌شکل عمومی ‌(Public Cloud) بهره‌ می‌برند.

کنار هم گذاشتن این داده‌ها نیز نشان می‌دهد هر چه اهمیت یک وب‌سایت بیش‌تر و نقش آن در زندگی مردم پررنگ‌تر باشد، خدمات سنتی هاستینگ کم‌تر پاسخ‌گوی نیازهای آن وب‌سایت است. این موضوع نشان می‌دهد هر چه اقتصاد دیجیتال بیش‌تر توسعه‌ پیدا کند و استفاده از سرویس‌های ابری جای بیش‌تری بین صنایع و کسب‌وکارها باز کند، سهم سرویس‌های ابری از بازار زیرساخت ایران افزایش خواهد داشت.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا