شبکه‌های اجتماعی

دعوای حقوقی بزرگ ماسک و توییتر به کجا می‌رسد؟

دنياي اقتصاد : شکایت توییتر از ایلان ماسک حالا به سمت و سویی رفته که به ضرر خود این شبکه اجتماعی تمام شده است. در آخرین اتفاق، یکی از مدیران امنیتی سابق این شرکت به تازگی ادعا کرده است که توییتر رگولاتورها را در مورد محافظت از اطلاعات کاربرانش در برابر هکرها و همچنین حساب‌های هرزنامه فریب داده است.

ماجرای این شکایت تا حدی پیش رفته که به عقیده بعضی‌ها حتی می‌تواند به تهدیدی جدی برای مسائل امنیتی تبدیل شود. این در حالی است که عملکرد ماسک در فرآیند این شکایت کمی مشکوک به نظر می‌رسد؛ چرا که پس از شکایت توییتر برای اجبار او به تکمیل قرارداد خرید، ماسک به روش‌های مختلف سعی کرد تا ارزش سهام این پلتفرم اجتماعی را به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهد و در نهایت از پرداخت مبلغی که مشخص کرده بود، سر باز بزند. در واقع جدال میان توییتر و ایلان ماسک از زمانی شروع شد که ماسک از خرید این شبکه اجتماعی با قیمت توافقی ۴۴ میلیارد دلار، انصراف داد. توییتر و ماسک ۲۵ آوریل سال ۲۰۲۲ اعلام کردند که ماسک می‌خواهد این شبکه اجتماعی را در قراردادی به ارزش حدود ۴۴ میلیارد دلار خریداری کند. مدت کوتاهی پس از اعلام این خبر، رکود اقتصادی و افزایش نرخ بهره به کاهش ارزش سهام شرکت‌های فناوری از جمله تسلا و توییتر منجر شد؛ اتفاقی که بسیاری آن را جرقه اولیه امتناع ماسک از ادامه فرآیند خرید توییتر می‌دانند.

بدخلقی‌ها و ناسازگاری‌های ایلان ماسک از همان بعد از امضای قرارداد با توییتر آغاز شد. او توییتر را متهم کرد که این پلتفرم درباره آمار حساب‌های جعلی و هرزنامه‌های خود، دروغ گفته و مانع دسترسی ماسک به اطلاعات این حساب‌های کاربری شده است. در نهایت، ماسک اوایل ماه میلادی گذشته به‌طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد به این قرارداد خاتمه دهد. در پی این موضع‌گیری ماسک، توییتر از او به دادگاه دِلاور شکایت کرد تا شاید بتواند ماسک را وادار به تکمیل قرارداد خرید کند. با این همه کار به شکایت توییتر علیه ماسک ختم نشد و مدتی بعد ماسک نیز شکایتی علیه توییتر تنظیم کرد. دامنه حواشی این موضوع به حدی رسیده که حالا بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی، مدیران سابق توییتر و افراد دیگری هم وارد این ماجرا شده‌اند. بعد از شکایت متقابل ایلان ماسک از توییتر، قاضی دادگاهی در آمریکا به توییتر دستور داد تا هر چه سریع‌تر اسناد مربوط به نحوه محاسبه تعداد حساب‌های کاربری جعلی این شبکه اجتماعی را در اختیار ماسک قرار دهد. به گزارش رویترز، این دادگاه همچنین توییتر را ملزم کرد تا اسنادی مربوط به یکی از مدیران سابق این شرکت را به ایلان ماسک بدهد؛ مدیری که به گفته ماسک یک چهره کلیدی در محاسبه تعداد حساب‌های جعلی این پلتفرم بوده است. حالا بر اساس دستور «کاتلین مک کورمیک» رئیس دادگاه دلاور، توییتر ملزم شده تا اسنادی را از «کیوان بیک‌پور»، مدیرکل سابق محصولات مصرفی این شرکت، جمع‌آوری، بررسی و به ماسک ارائه کند.

ظهور افشاگری از دل توییتر

به نظر می‌رسد ایلان ماسک برای اثبات ادعای خود بسیار مصمم است؛ چرا که ثروتمندترین فرد جهان برای تبرئه خود دست به دامن شرکت‌های تبلیغاتی شده است. ماسک برای لغو قرارداد خرید توییتر، حالا به‌دنبال اسنادی از شرکت‌های فناوری تبلیغاتی است و از این شرکت‌ها تقاضا کرده تا اسناد و اطلاعاتی در مورد حساب‌های جعلی و روبات‌ها در این شبکه اجتماعی در اختیارش قرار دهند. تلاش‌های ماسک همچنان ادامه دارد و به‌طور اتفاقی‌‌(!) و همزمان «پیتر زاتکو» یکی از مدیران امنیتی سابق توییتر در یک شکایت افشاگرانه اعلام کرد که شرکت توییتر رگولاتورهای فدرال آمریکا را درباره نحوه محافظت از اطلاعات کاربران در برابر هکرها و همچنین حساب‌های هرزنامه، گمراه کرده است. پس از این افشاگری، سی‌ان‌ان گزارش داد که در واقع تیم حقوقی ماسک، زاتکو را وارد این جریان کرده است. زاتکو که خودش هکری با نام مستعار ماج (Mudge) است، گفته که ادعای توییتر مبنی بر داشتن برنامه امنیتی محکم دروغ است. او بعد از این گفته‌ها، شکایتی ۸۴ صفحه‌ای هم علیه این شبکه اجتماعی پرحاشیه تنظیم کرده است. توییتر – که حالا هر خبری به کاهش قیمت سهام آن منجر می‌شود- بلافاصله بعد از انتشار خبر این شکایت، با کاهش ۳/ ۷درصدی ارزش سهامش مواجه شد و قیمت هر سهم آن به ۳۹ دلار و ۸۶ سنت رسید. در این شکایت آمده است که توییتر افزایش تعداد کاربرانش را به کاهش هرزنامه ترجیح داده و مدیرانش به شرط افزایش شمار کاربران روزانه و نه کاهش حساب‌های اسپم، حداکثر ۱۰ میلیون دلار پاداش می‌گیرند.

کمی پس از انتشار این اخبار توییتر واکنش نشان داد و اعلام کرد که این ادعا یک داستان تخیلی است. نکته قابل‌توجه آن است که پیتر زاتکو ماه میلادی گذشته نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، وزارت دادگستری و همچنین کمیسیون تجارت فدرال شکایت خود را ثبت کرده و این شکایت حتی به کمیته کنگره نیز ارسال شده است. سخنگوی توییتر پس از انتشار این اخبار گفت: «زاتکو به دلیل مدیریت ناکارآمد و عملکرد ضعیف اخراج شده و به نظر می‌رسد اظهاراتش برای جلب‌توجه و آسیب زدن به توییتر، مشتریان و سهامدارانش، مطرح شده است.»

سی‌ان‌ان در گزارشی با استناد به این شکایت مدعی شده است که مدیران توییتر منابع لازم برای درک کامل تعداد واقعی روبات‌ها را در این پلتفرم ندارند، داده‌های کاربران را به درستی حذف نمی‌کنند، کارکنان زیادی به این داده‌های حساس دسترسی دارند و ممکن است برخی از کارکنانش برای سازمان‌های اطلاعاتی در خارج از آمریکا کار کنند. جالب آنجا است که هکرهای آمریکایی از دهه ۱۹۹۰ پیتر زاتکو را به خاطر ابداع ابزاری برای شکستن کلمات عبور، تحسین می‌کردند. او بعدها از تخصص هک خود استفاده کرد و به مشاوره امنیتی پرداخت و به پست‌های عالی دولتی و سازمانی هم منصوب شد. این افشاگر مدعی شده است پس از واقعه حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانویه، دولت بایدن به او پست مدیر امنیت اطلاعات برای آمریکا را پیشنهاد کرد، اما زاتکو نپذیرفته است. مدیران امنیت سایبری حمایت گسترده خود را از پیتر زاتکو اعلام کرده و بسیاری از واکنش توییتر به افشاگری‌های زاتکو انتقاد کرده‌اند. توییتر دو سال پس از انتصاب پیتر زاتکو به عنوان مدیر امنیتی این شرکت، سمتش را از او گرفت. «دبرا کاتز» و «الکسیس رونیکر» وکلای زاتکو هم در بیانیه‌ای گفتند: زاتکو در طول تصدی‌اش بارها نگرانی‌های خود را در مورد سیستم‌های امنیت اطلاعاتی به کمیته اجرایی، مدیرعامل و هیات‌مدیره اعلام کرده بود. در این میان نکته قابل توجه این است که توییتر هیچ واکنشی نسبت به این بیانیه نشان نداده است.

تهدید هرزنامه‌ها برای امنیت ملی

هر چند این شکایت و ادعا از سوی مدیر امنیتی سابق توییتر بی‌جواب نماند، اما نگرانی کارمندان این شرکت قابل‌درک است. حالا «پاراگ آگراوال» مدیرعامل توییتر در یادداشتی به کارمندان این شرکت گفت: «ما در حال بررسی این ادعای مطرح شده‌ هستیم، اما به وضوح مشخص است که این ادعا یک روایت نادرست و مملو از تناقض است.» حالا حتی بعضی‌ها معتقدند که دامنه مناقشات توییتر و ماسک ممکن است باعث اختلال در وضعیت امنیت ملی کشور هم بشود. «چاک گریزلی» یکی از اعضای کمیته قضایی سنای ایالات‌متحده درباره این موضوع گفت: «این شکایت نگرانی‌های جدی درباره مسائل حریم خصوصی و همچنین امنیت ملی ایجاد کرده و باید مورد بررسی قرار بگیرد.»

حالا به نظر می‌رسد توییتر در بحبوحه ادعای پیتر زاتکو، تیم‌های مشغول در بخش مختلف این شرکت را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا عملکرد بهتری برای کاهش محتوای سمی و روبات‌های هرزنامه داشته باشد. این شرکت تیم تجربه سلامت خود را که روی کاهش اطلاعات نادرست و محتوای مضر کار می‌کنند، با تیم خدمات توییتر ترکیب می‌کند که مسوولیت حذف اکانت‌های هرزنامه و بررسی پروفایل‌هایی را به عهده دارند. بر اساس ایمیل ارسالی به کارمندان توییتر، گروه جدید «محصولات و خدمات بهداشتی» (HPS) نامیده خواهد شد.

«الا اروین»، معاون محصول بخش سلامت و خدمات توییتر – که در ماه ژوئن به این شرکت پیوست- تیم اچ‌پی‌اس (HPS) را رهبری خواهد کرد. اروین در ایمیلی به کارکنان این شرکت نوشت: «ما به تیم‌هایی نیاز داریم که روی مشکلات خاص تمرکز کنند. به عنوان یک تیم باید در یک جبهه کار کنیم و به سمت و سوی دیگری منحرف نشویم.»

توییتر علاوه بر مبارزه برای پیروزی در این دعوای حقوقی، مشغول آماده شدن برای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست پیش از انتخابات میان دوره‌ای مجلس سنای ایالات‌متحده است که در ماه نوامبر میلادی برگزار می‌شود. به گزارش رویترز، یکی از سخنگویان توییتر گفته است: «سازمان‌دهی مجدد تیم‌هایی که مسوولیت کاهش محتوای سمی و هرزنامه‌ها را دارند، در اولویت ماست تا بتوانیم برای تعقیب اهداف‌مان تمرکز بیشتری داشته باشیم.» به گفته دو کارمندی که نخواستند نام‌شان فاش شود، خروج گسترده کارکنان توییتر – به دلایل مختلف- در ماه‌های اخیر به تیم‌هایی که مسوول کاهش محتوای مضر هستند، ضربه زده است. یکی از کارمندان سابق توییتر که در این شرکت روی موضوعات امنیتی کار می‌کرد، گفته است که به تغییر کارکنان سازمان برای بهبود شرایط، خوش‌بین نیست؛ چرا که ریشه‌های مشکلات این شرکت با حساب‌های هرزنامه در طول تاریخ عمیق‌تر از آن بوده است که یک تیم به تنهایی بتواند آن را مدیریت کند.

 

 

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا