ایراناینترنتتحول دیجیتالهوش مصنوعی

مبین‌نت از اولین اپراتور پایش هوشمند حریق رونمایی کرد

در همکاری سه‌جانبه‌ میان سازمان فاوای شهرداری تهران، سازمان آتش‌نشانی و مبین‌نت

در مراسمی که صبح امروز در محل ساختمان جدید پلاسکو برگزار شد، «مبین‌نت» از اولین اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق رونمایی کرد. این سامانه که مبتنی بر اینترنت اشیا است، طی همکاری سه جانبه سازمان فاوای شهرداری، سازمان آتش‌نشانی و شرکت ارتباطات مبین‌نت طراحی و پیاده‌سازی شده است و هدف آن فراهم کردن امکانی برای نظارت هوشمند علائم حریق در ساختمانهای شهری و گزارش فوری آن به سازمان آتش‌نشانی است. این سامانه روز چهارشنبه پنجم مرداد ماه، با حضور جمعی از مدیران شهری مورد آزمایش قرار گرفت و پروانه این اپراتور به مبین‌نت اعطا شد.

تست سامانه پایش هوشمند حریق در ساختمان پلاسکو
تست سامانه پایش هوشمند حریق مبین‌نت، از طریق ایجاد دود مصنوعی در ساختمان پلاسکو

لزوم گزارش به موقع علائم احتمالی حریق به سازمان آتش‌نشانی برای اعزام نیرو و حرکت در مسیر هدف «توسعه شهر هوشمند»، مبین‌نت را بر آن داشت تا طراحی چنین سامانه‌ای را در دستور کار قرار دهد. وقوع حادثه تلخ پلاسکو در سال ۹۵ و بازگشایی مجدد آن در سال جاری، بهانه‌ای شد تا رونمایی از این سامانه و تست آن در این ساختمان انجام شود. در این مراسم که با حضور مهدی چمران و احمد صادقی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، حمید رضا صارمی معاون شهر سازی و معماری شهرداری تهران، هادی محضر نیا مدیر عامل سازمان فاوا، قدرت‌اله محمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و حسین تهرانی مدیر عامل شرکت ارتباطات مبین نت برگزار شد، بر ضرورت ارائه راهکاری هوشمند برای پیشگیری از حریق در ساختمانهای تجاری شهری و خصوصا منطقه پرریسکی مانند بازار تهران تاکید شد.

سامانه‌ای برای اعلام سریع حریق

در ابتدای این برنامه مهدی غیناقی رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات مبین نت با اشاره به شش ماه فعالیت برای راه‌اندازی نخستین پروژه عملیاتی اینترنت اشیاء در کشور، اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه در راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق، کوتاه‌کردن و دقیق‌کردن زمان اعلام حریق است که حتی زمانی که فردی در محل آتش‌سوزی حضور ندارد، امکان اعلام به‌موقع و با کمترین تبعات فراهم می‌شود.
غیناقی همچنین از نصب دستگاه‌های اعلام حریق در اولین مرحله از راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند حریق در برج همراه اول، ساختمان پلاسکو و دو ساختمان مبین‌نت خبر داد.

در سخنرانی دیگر این رویداد، صادقی، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تاکید کرد: تهران اولین شهری است که به این حوزه ورود پیدا کرده اما در حال حاضر در بخش هوشمندسازی با یک عقب‌ماندگی جدی مواجه هستیم که با توجه به وجود نخبگان و در اختیار داشتن توانمندی لازم، باید به نقطه خوبی در حوزه فناوری اطلاعات دست پیدا کنیم.
وی با تاکید بر این‌که در حوزه هوشمندسازی شهر تهران باید به شش عنصر مردم، زندگی، دولت، حمل و نقل، اقتصاد و محیط زیست توجه شود، خاطرنشان کرد: الزامات هوشمندسازی محدود به اعلام حادثه حریق نباشد بلکه در بخش هشدار سیل و زلزله نیز فعال شود.

لزوم توسعه زیرساختهای شهر هوشمند

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهر هوشمند نیازمند زیرساخت است، افزود: یکی از مهم‌ترین نیازهای شهر هوشمند در اختیار داشتن داده است که امیدواریم مدیریت جدید شهر تهران با حفظ حریم افراد، از داده‌ها برای هوشمندسازی شهر تهران استفاده کند و با برقراری پل ارتباطی میان دستگاه‌ها و فراهم کردن زیرساخت، امکان مانیتورینگ در حوزه شهری فراهم شود.

وی تصریح کرد: اگرچه به‌کارگیری چنین راهکارهای هوشمند و فناورانه‌ای برای ما امر تازه‌ای است، اما بسیاری از کشورهای دنیا از مدتها پیش به سمت آن رفته‌اند و اکنون بخش زیادی از خدمات در شهرهایی مانند کپنهاگ، استکهلم، زوریخ، سنگاپور، توکیو و… بر مبنای فناوری‌های دیجیتال عرضه می‌شوند. صادقی با اشاره به لزوم توجه به جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی در حوزه‌های IT و IOT افزود: اگر فناوری‌هایی مشابه آنچه اکنون قرار است از آن رونمایی شود در زمان حادثه پلاسکو وجود داشت، بدون شک چنین فاجعه‌ای رقم نمی‌خورد و بسیاری از عزیزانی که جان خود را در آن حادثه تلخ از دست دادند اکنون در کنار خانواده‌هایشان بودند. وی ضمن تاکید بر تلاشهای ۴۰ سال اخیر بسیاری از کشورهای دنیا در مسیر حرکت به سمت هوشمندسازی شهرها گفت: داشتن شهر هوشمند نیازمند زیرساخت است تا بتوان از طریق آن داده‌ها را میان بخش مختلف جابجا کرده و ارتباطات لازم را برقرار کرد؛ از این‌رو باید انجام سرمایه‌گذاری کافی و  بسترسازی‌های این چنینی را در دستور کار قرار دهیم تا از دنیا و کشورهای منطقه عقب نمانیم.

هوشمندسازی شهر در گرو اکوسیستم فناوری است

در ادامه، هادی محضرنیا سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با ابراز خرسندی از آغاز به‌کار اپراتور پایش هوشمند حریق ساختمان اظهار کرد: طبق دستور شهردار تهران، همه‌ی ارکان شهرداری از جمله سازمان فاوا موظف هستند که هوشمندسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری‌های نوین را سرلوحه مدیریت شهری قرار دهند و در این راستا سازمان فاوای شهرداری تهران با سرعتی بالا در حال برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و تائید معماری و تکنولوژی مورد نظر برای پیاده‌سازی ابعاد شهر هوشمند است.
سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران افزود: سازمان فاوای شهرداری تهران یک نهاد حاکمیتی، قانونگذار و تعیین‌کننده برنامه است اما برای پیاده‌سازی پروژه‌های هوشمندسازی در شهر نیازمند اکوسیستم فناوری در کشور هستیم و در دوره جدید مدیریت شهری به دنبال پرداختن به فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهری هستیم.

محضرنیا، رییس فاوای شهرداری تهران
محضرنیا، رییس فاوای شهرداری تهران

محضرنیا اعلام کرد: به تازگی پروژه پایش هوشمند اعلام حریق را به عنوان یکی از پروژه‌های موفق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهری معرفی کرده‌ایم که با حمایت سه ضلع مثلث فاوا به عنوان سیاست‌گذار و بخش رگولاتوری، سازمان آتش‌نشانی به عنوان بهره‌بردار و شرکت مبین‌نت به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی به‌ثمر رسیده است.

محضرنیا: اجرای پروژه‌های هوشمندسازی در شهر، نیازمند اکوسیستم فناوری است.

وی تاکید کرد: در حوزه جذب بخش خصوصی و ارتباط با اکوسیستم فناوری تنها جذب اپراتورها در برنامه نیست بلکه علاوه بر لایه سرمایه‌گذاری در لایه جذب فناوری با شرکت‌های متوسط و کوچک‌تر هم  همکاری می‌کنیم.
سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران با بیان این‌که اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان اولین پروژه عملیاتی شهر هوشمند در ایران است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: در حوزه استفاده از اینترنت اشیاء دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم که برای پیشبرد آن در شهر فرصت‌های بیشتری را برای بخش خصوصی فراهم می‌کنیم.

در حوادث آتش‌سوزی، ثانیه‌ها اهمیت دارند

در ادامه‌ی این برنامه قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در سخنانی راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان را  عاملی برای کاهش زمان حضور و امدادرسانی واحد عملیات عنوان کرد و گفت: استاندارد ما بر اساس ثانیه‌ها است و با حذف عامل انسانی در اعلام حریق و اطلاع رسانی به طور حتم سرعت عملیات  افزایش پیدا می‌کند.
محمدی به اهمیت راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان در بازار  تهران به عنوان یک ضرورت مهم تاکید کرد و گفت: آگاهی به موقع از آتش سوزی، در اختیار داشتن نقشه‌ها و پلان معماری  سبب می‌شود تیم عملیات بداند چه تجهیزاتی مورد نیازش است و راندمان عملیاتی افزایش پیدا می‌کند.

لزوم اشاعه این طرح به گستره شهر تهران

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در خصوص راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان گفت: نکته حائز اهمیت آن است که شرکت خصوصی ارائه‌دهنده خدمات در نظر داشته باشد که این خدمات با قیمت مناسب به عموم جامعه عرضه شود تا با استقبال مواجه شود و نیز خدمات آن‌ها در حد روز اولی نباشد و با کیفیت و به صورت مستمر ارائه شود.
معاون شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان باید با یک دامنه‌ی وسیع در تهران اشاعه پیدا کند و فراوانی استفاده و به‌کارگیری آن شامل همه‌ی ساختمان‌ها و مناطق شهری شود.
مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و پیشگیری از بحران شورای شهر تهران نیز با اعلام این‌که توجه به ایمنی و پیشگیری باید در اولویت سازمان آتش‌نشانی قرار گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر ۴ درصد بودجه شهرداری تهران به سازمان آتش‌نشانی اختصاص دارد که قسمت اعظم آن در حوزه عملیات، تجهیزات و توسعه ایستگاه است و این در حالی است که باید برای رویکرد پیشگیری هزینه شود.
بابایی همچنین اعلام کرد: پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ایجاد و توسعه پایش هوشمند حریق، راه‌اندازی سیستم هوشمند در ساختمان‌های شهرداری تهران باید در اولویت اول باشد.

بازار تهران؛ منطقه‌ای پرریسک

آخرین سخنران این برنامه، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود که راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان را به سازمان فاوای شهرداری تهران، سازمان آتش‌نشانی و شرکت مبین نت تبریک گفت و افزود: در صورت بروز حادثه بازار تهران مشکلات زیادی از جمله دسترسی دارد که به دلیل شلوغی، پیچیدگی، و ازدحام می‌تواند مشکلات زیادی را رقم بزند آن‌چنان که عصر هر روز کف بازار با ۲۵ سانتیمتر مقوا پوشانده شده که خطرناک است.

چمران، رییس شورای شهر تهران
چمران، رییس شورای شهر تهران

چمران با گرامی‌داشت خاطره شهدای آتش‌نشان کشور و به ویژه شهردای حادثه پلاسکو، گفت: باید تبلیغات به‌کارگیری اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق به‌گونه‌ای باشد که ابتدا در ساختمان‌های بزرگ و در ادامه در منازل استفاده شود.
در این مراسم از مهدی محبوبی و پیمان حامیان کارشناسان سازمان فاوای شهرداری تهران در کمیته مشترک راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند حریق تقدیر شد و پروانه اپراتوری به شرکت مبین‌نت اهداء شد.


گفتنی است سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با هدف مدیریت بهینه حوادث آتش‌سوزی نسبت به برگزاری مناقصه راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق در مهرماه سال ۱۴۰۰ اقدام کردند و پس از بررسی اسناد ارائه شده، شرکت مبین‌نت به عنوان مجری این پروژه انتخاب شد. بدین ترتیب با همکاری سه جانبه‌ی سازمان فاوای شهرداری تهران، سازمان آتش‌نشانی و شرکت ارتباطات مبین‌نت، پروانه راه‌اندازی اپراتور اَلِرت (مانیتورینگ هوشمند حریق ساختمان‌های تهران) اعطا شد و این پروژه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اینترنت اشیا در کشور کلید خورد و مانوری از چگونگی اعلام حریق در پلاسکو با حضور عوامل آتش‌نشان اجرا شد.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا