تکنولوژی

آیا فناوری به تبعیض جنسیتی خاتمه می‌دهد؟

زنان همچنان اقلیتِ صنعت تکنولوژی را تشکیل می‌دهند

با وجود تلاش‌های ذینفعان و سازمان‌های مختلف در صنعت فناوری، همچنان این سوال پا برجاست که آیا برای رفع تبعیض‌ها و ایجاد برابری جنسیتی اقدامات کافی صورت گرفته است یا خیر؟ تحقیقات شرکت ناویسایت (Navisite) نشان می‌دهد که این گونه نیست و زنان همچنان در مورد نحوه برخورد، جبران خسارت و ارزش‌گذاری در محل کار خود به مبارزه می‌پردازند. بر اساس آخرین گزارش این شرکت، ۹۴ درصد از زنان فعال حوزه فناوری، معتقدند که در گزینش آن‌ها استانداردهای بالاتری نسبت به همکاران مرد وجود دارد.

نظرسنجی اخیر ناویسایت از زنان در حوزه فناوری نشان داد که گرچه سطح استاندارهای اعمال شده بر زنان نسبت به مردان بالاتر است، اما بیشتر از زنان خواسته می‌شود تا بخش عمده‌ای از وظایف اداری را انجام دهند. در واقع، ۷۵ درصد از زنان شاغل در بخش‌های مختلف صنعت فناوری ادعا می‌کنند که از آنها یا همکاران زن‌شان به طور مداوم درخواست می‌شود تا وظایف اداری بیشتری را در مقایسه با همتایان مرد خود انجام دهند؛ از جمله اینکه برای جلسات دعوت‌نامه ارسال کنند، اتاق‌های جلسه را رزرو کنند یا غذای تازه تهیه کنند. علاوه بر این، ۸۶ درصد از زنان می‌گویند که متهم به احساساتی بودن بیش از حد در محیط کار شده‌اند و یا حتی با کلمات شبه جنسیتی در محل کار توصیف شده‌اند.

یافته‌های نظرسنجی اخیر ناویسایت، روشنگر این واقعیت است که زنان در حوزه فناوری همچنان در محیط کار احساس می‌کنند که ارزش آنها کمتر دیده شده است، حضور کمتری دارند و بیشتر مورد تبعیض قرار می‌گیرند. از سوی دیگر این نظرسنجی نشان داد که حدود ۶۴ درصد زنان معتقدند که دیوار شیشه‌ای تبعیضات همچنان پابرجا هست و تنها ۲ درصد بر این باورند که این مرز شکسته شده است. سه چهارم زنان شاغل در حوزه فناوری می‌گویند که در مقایسه با همکاران مرد خود وظایف اداری بیشتری را انجام می‌دهند.

آیا فناوری به تبعیض جنسیتی خاتمه می‌دهد؟

از سوی دیگر شرکت تحقیقاتی ناویسایت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حقایق دشواری‌هایی که زنان هر روز در صنعت فناوری با آن‌ها روبرو هستند، ۱۰۰ زن را مورد بررسی قرار داد که دو سوم آن‌ها دارای نقش‌های مهندسی یا فنی بودند. این یافته‌ها همچنین افکار زنان را در مورد اینکه آیا آنها در مقایسه با همکاران مرد حقوق منصفانه دریافت می‌کنند و اینکه آیا احساس می‌کنند با وجود کارهایی که هنوز برای دستیابی به برابری جنسیتی واقعی باید انجام شود، تشویق می‌شوند تا حرفه‌ای در فناوری را دنبال کنند، پوشش می‌دهد.  

با اینکه تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد، اما از نتایج بدست آمده می‌توان دریافت که تا رسیدن به برابری جنسیتی واقعی، هنوز راه زیادی باقی مانده است. اما نباید فراموش کرد که در دنیای فناوری، دلایلی برای باور به آینده‌ای برابرتر وجود دارد. همچنین حدود ۶۳ درصد از زنان مورد بررسی این تحقیق، احساس تشویق برای دنبال کردن شغل در صنعت فناوری می‌کنند و ۵۹ درصد از آن‌ها الگوی زن یا مدیر اجرایی زن دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا