موبایلهوش مصنوعی

گوشی‌های آینده می‌توانند مالک خود را تشخیص دهند

نسل جدید گوشی‌های هوشمند می‌توانند با توجه به نحوه در دست گرفتن دستگاه، صاحب خود را شناسایی کنند.

محققان دانشگاه لوئیزیانا موفق به دستیابی به روشی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی شدند که می‌تواند در تجزیه و تحلیل در دست گرفتن گوشی موثر باشد. این روش می‌تواند در تشخیص اینکه آیا گوشی در دست صاحب آن است یا شخص دیگری، موثر واقع شود.

چن وانگ، از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی معتقد است که هوش مصنوعی از قابلیت‌های بالایی در یادگیری و شناسایی ویژگی‌های بیومتریک کاربران برخوردار است. این دستاورد جدید وانگ و همکارانش زمانی عمل می‌کند که کاربر، گوشی را در دست خود بگیرد. زمانی که نوتیفیکیشنی دریافت می شود، میکروفون دستگاه، صدای ناشی از گرفتن گوشی در دست را ضبط می‌کند. در گام بعد، یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی این صدا را مورد پردازش قرار می‌دهد و ویژگی‌های بیومتریک را برای مطابقت دادن با پروفل کاربر استخراج می‌کند.

اگر در این فرآیند، مطابقتی وجود داشته باشد، فرآیند تایید هویت موفقیت‌آمیز خواهد بود و پیش‌نمایش نوتیفیکیشن روی نمایشگر ظاهر خواهد شد. در غیر این صورت، هیچ اطلاعاتی جز تعداد نوتیفیکیشن‌ها روی نمایشگر گوشی نقش نمی‌بنند.

از آنجایی که اندازه دست، طول انگشتان و شدت فشار انگشت روی نمایشگر در افراد مختلف، متفاوت است؛ تاثیرات روی صداها متفاوت خواهد بود و می‌توان آن را با استفاده از هوش مصنوعی یاد گرفت و تشخیص داد.

وانگ در ادامه گفت: هوش مصنوعی راهی را برای استفاده از حسگرهای ارزان‌قیمت در دستگاه‌های مختلف اعم از گوشی، دوربین، میکروفون، نمایشگر لمسی و سنسورهای حرکتی برای شناسایی یک کاربر فراهم می‌کند.

وی افزود: علاوه بر ویژگی‌های بیومتریک فیزیولوژی سنتی همانند چهره، عنبیه چشم و اثر انگشت؛ هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه استخراج ویژگی‌های بیومتریک رفتاری از قبیل حرکات بدن، حرکات انگشت‌ها و حرکات دست، صداها و شیوه راه رفتن افراد که در ظاهر سخت به نظر می‌رسد، مفید باشد.

دن سیمون نایب رئیس بخش AI & Analytics در شرکت Capgemini Americas می‌گوید هوش مصنوعی برای شناسایی کاربران مفید است چراکه می‌تواند ضعف‌های انسانی را جبران کند.

وی افزود: در بسیار از موارد، فرآیند تشخیص هویت، بر اساس کدهای امنیتی یا رمزهای عبور است تا مشخص شود که آیا دستگاهی مانند گوشی متعلق به آن شخص خاص است یا خیر. اما این نگرانی وجود دارد که این اطلاعات ممکن است توسط برخی افراد به سرقت بروند و یا رمز عبور فراموش شوند. بنابراین، هوش مصنوعی به عنوان یک جایگزین مفید می‌تواند این محدودیت‌ها را از میان بردارد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا