آمازوناپلاستارتاپتکنولوژیگوگلمایکروسافتمتا

۲۰۲۱ پردرآمدترین سال برای صنعت تکنولوژی

نتفلیکس، متا٬ زوم و پلوتون در حال سقوط از قله درآمدی

بر اساس این گزارش، شرکت اپل در سال گذشته بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که پیشرفتی ۱۰۰ میلیارد دلاری نسبت به درآمد خود در سال ۲۰۲۰ داشته و این به معنای افزایش ۳۳ درصدی درآمد آن نسبت به سال گذشته است. بهترین جهش درآمدزای قبلی اپل در سال ۲۰۱۰ بود که این شرکت افزایش ۴۴ درصدی را تجربه کرد و درآمد خود را از ۱۰۸ میلیارد دلار به ۱۵۶.۳ میلیارد دلار رسانده بود. با این حال سال ۲۰۲۱ در حالی برای اپل به پایان رسید که این شرکت در آن ناگزیر شده بود که به مشکلات خود در زنجیره تامین و تاثیر آن بر فروش محصولات اعتراف کند. همچنین این شرکت در ماه‌های آخر سال به علت عدم دسترسی قطعات به دلیل کمبود تراشه‌ها و تاخیر در تولید و کاهش اهداف تولید، ۶ میلیارد دلار خسارت دید.

از طرف دیگر، گوگل در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار بدست آورد و درآمد ۲۵۷ میلیارد دلاری آن نسبت به سال ۲۰۲۰، افزایش ۴۰ درصدی داشت. این موفقیت، بزرگترین جهش درآمدی این شرکت در بیش از یک دهه است. متا شرکتی که پیش از این با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد برای اولین بار به مرز درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری رسید، حتی وقتی شرکت پس از کاهش تعداد کاربران خود، زیان‌های تاریخی را تجربه کرد. با این حال، فقط شرکت‌های بزرگ فناوری نیستند که در این فصل نتایج خیره‌کننده‌ای را کسب کردند. اسنپ‌چت با انتشار ​​اولین سود خالص خود پیش‌بینی‌کنندگان را متحیر کرد. همچنین شرکت بزرگ تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رساناAMD  با ۱۶ میلیارد دلار درآمد و ۶۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته، بهترین سال خود را سپری کرد.  

در مجموع، سال ۲۰۲۱ ممکن است پردرآمدترین سال در تاریخ صنعت تکنولوژی بوده باشد، اما این علی‌رغم همه چالش‌هایی است که در این سال شرکت‌ها با آن‌ها مواجه بودند.  سوالی که به وجود می‌آید این است که: چگونه این اتفاق افتاد؟  چه متغیری در سال ۲۰۲۱ وجود دارد که دنیا شاهد رونق گسترده برای همه این شرکت‌ها بود؟

اصل بقا: برترها باقی می‌مانند

دن ایوز، تحلیلگر «ودبوش» (Wedbush) به ورج می‌گوید: «در طول همه‌گیری، افراد پیشرو قوی‌تر شدند.  ما شاهد رشدی در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه بوده‌ایم که در حالت عادی در طول سه تا چهار ساله به سرانجام می‌رسید و بزرگ‌ترین ذینفع آن شرکت‌هایی مانند آمازون، نتفلیکس، فیس‌بوک، گوگل و اپل بودند. گرچه شرح و توضیح این موفقیت چشمگیر کار آسانی نیست، اما امیلی کالینز، معاون رئیس و مدیر تحقیقات شرکت «فارستر» (Forrester)، در باب تغییرات توضیح می‌دهد و می‌گوید: «برای کسب‌وکارهایی مانند آلفابت و متا که به طور عمده مبتنی بر تبلیغات هستند، همه چیز به دسترسی مشتریان بستگی دارد». مصرف‌کنندگان زمان زیادی را روی دستگاه‌های دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف صرف می‌کنند و از آن سو، تبلیغ‌کنندگان برای جلب نظر و سهولت دسترسی کاربران ایده‌های متنوعی را پیاده می‌کنند و با سرمایه‌گذاری بر ویژگی‌های تجاری این پلت‌فرم‌ها سعی بر کوتاه‌تر کردن فاصله بین تبلیغ و خرید دارند. از سوی دیگر، اپل با ریسک‌هایی که انجام داد، به موفقیت رسید. آیفون‌ها در بین مردم محبوب هستند و این شرکت در همکاری با تامین‌کنندگان و شرکای تولیدی بسیار خوب رفتار می‌کند. این عوامل به اپل اجازه داد تا به نحوی با وجود زیان‌های وارد شده مانند کاهش ۶ میلیارد دلاری که در ابتدا ذکر شد، مقابله کند؛ کاری که سایر شرکت‌ها از پس آن بر نیامدند.  

پرچم موفقیت سال ۲۰۲۱ به ۲۰۲۲ می‌رسد؟

با پشت سر گذاشتن سالی درخشان برای فناوری‌های بزرگ، حتی در روزهای عجیب و غریب سال ۲۰۲۱، این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که این شرکت‌ها تا چه زمانی می‌توانند رکورد و درآمد بی‌سابقه‌شان را سال به سال حفظ کنند؟  آیا سال ۲۰۲۲ نتایج بهتری خواهد دید؟ پاسخ این سوالات تا حد زیادی بستگی به عملکرد شرکت‌ها دارد که دن ایوز آن را «انشعاب فناوری» در سال ۲۰۲۲ می‌نامد. ایوز بر این باور است که نتفلیکس، متا٬ زوم و پلوتون در حال سقوط از قله و دیگر پلتفرم‌ها با سرعت کمی در حال صعود از نردبان موفقیت هستند. برای مثال متا پس از پیامدهای وحشتناک در درآمدهای اولیه خود، به سمت تبدیل شدن به شرکتی متاورسی راه زیادی را پیش روی خود دارد.

از سوی دیگر، چشم‌انداز قابل پیش‌بینی برای اپل نشان می‌دهد که این شرکت به موفقیت‌های خود ادامه خواهد داد. همانطور که بن وود، تحلیلگر ارشد CCS Insight، در مصاحبه با CNBC بیان کرد: «اپل در حال حاضر مانند یک قطار باری است». تغییر چشم‌انداز تبلیغات در اینترنت و پول هنگفتی که شرکت‌هایی مانند آلفابت، آمازون و متا در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به طور قطع یک عامل کلیدی برای پاسخ به این سوال است، اینکه آیا سال ۲۰۲۲ درآمدی بیشتر نسبت به سال گذشته برای فناوری‌های بزرگ رقم خواهد خورد یا خیر.

با همه این احوال، با نگاه به اعداد و ارقام، یک چیز واضح است: شرکت‌های بزرگ فناوری‌های حتی با وجود موانعی که در مقابل آن قرار گرفته‌اند، درآمدهای زیادی بدست می‌آورند. اگر در سال ۲۰۲۲ همه چیز در اقتصاد یا صنعت به شدت تغییر نکند، به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ نیز اعداد و ارقامی برای محاسبه رشد درآمدی این شرکت‌ها در درسترس ما قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا