گوناگون

درباره لوله اتصالات مانیسمان و مرکز فروش کشوری آن

لوله مانیسمان نوعی لوله بدون درز است که در صنایع مختلفی مانند صنایع نفت، گاز و صنایع حفاری، صنایع غذایی و دارویی برای انتقال سیالات کاربرد دارد. این لوله‌ها از استحکام و طول عمر بالایی برخوردار هستند و در رده‌های 40، 80 و 160 تولید می‌شوند‌. این لوله برای اولین بار توسط برادرانی به نام مانیسمان چند مهندس‌ آلمانی در اواخر قرن نوزدهم اختراع شد و نام خود را بر روی لوله‌های ابداعی خود گذاشتند. مقاومت و استحکام بالای لوله‌های مانیسمان باعث شده که بهترین گزینه برای انتقال سیالات پرفشار باشند. کسانی که قصد خرید این نوع لوله را دارند، باید در مورد نحوه تولید، ویژگی‌ها، تست‌ها و کاربردهای این محصول اطلاعات کافی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی کامل درباره لوله اتصالات مانیسمان و کاربردهای آن ارائه دهیم

آشنایی با تاریخچه لوله مانیسمان

تولید لوله مانیسمان برای اولین بار صد سال پیش توسط برادران آلمانی به نام‌های راینر و مکس مانیسمان طی اولین فرآیند نورد در دنیا و درکارخانه پدر آن‌ها اختراع شد. پس از ثبت اختراع در سال 1886 تولید اولین لوله‌‌های بدون درز فولادی آغاز گردید. روش تولید این لوله‌ها به نحوی بود که دارای بدنه‌ای کاملا یک دست و بدون درز بودند و در تولید آن‌ها هیچ گونه جوشکاری به کار نرفته بود. به همین دلیل از استحکام بیشتری نسبت به لوله‌های دیگر برخوردار بودند و قیمت آن‌ها نیز نسبت به لوله‌های دیگر گران‌تر بود. جنس لوله‌های مانیسمان از فولاد ساده و کم کربن می‌باشد و با اضافه کردن مواد مخصوصی به سطح داخلی و خارجی لوله مقاومت آن را در مقابل زنگ زدن افزایش می‌دهند.

برخی از موارد کاربرد لوله مانیسمان

  • کاربرد در صنایع نفت و گاز

در صنایع نفت و گاز به عنوان مهم‌ترین صنعت ارزی دنیا از لوله‌های مانیسمان استفاده گسترده‌ای می‌شود. این لوله‌ها به عنوان لوله‌های حفاری کسینگ و تیوپینگ، لوله‌های نفتی otc، لوله‌های انتقال‌دهنده گاز و مایعات و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کاربرد در ذخیره و انتقال هیدروژن

کاربرد لوله‌ بدون درز مانیسمان برای ذخیره و انتقال هیدروژن از حساسیت بالایی برخوردار است. هیدروژن یک منبع تجدیدپذیر به عنوان جایگزین سوخت فسیلی ویژگی‌های خاصی دارد. مخازنی که برای ذخیره هیدروژن استفاده می‌شود، باید توانایی لازم برای تحمل فشار و خورندگی را داشته باشند. وجود درز جوشکاری هنگام تجمع هیدروژن باعث تورم قطعه می‌شود و برای جلوگیری از این اتفاق از لوله‌های بدون درز مانیسمان استفاده می‌شود‌.

  • کاربرد در صنایع دریایی

یکی دیگر از کاربردهای لوله بدون درز مانیسمان این است که در صنایع دریایی برای سیستم لوله‌کشی دیگ بخار و بخش‌هایی از کشتی که در معرض فشار و دمای بالا قرار گرفته‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. هر سال 450 میلیون تن لوله بدون رز مانیسمان در صنعت کشتی‌سازی مصرف می‌شود. البته این لوله‌ها علاوه بر صنعت کشتی‌سازی در صنایع دریایی مانند زیردریایی، فانوس دریایی و سکوی بالگردها نیز کاربرد دارد.

  • کاربرد در ساخت تجهیزات هیدرولیک

یکی از زیر مجموعه‌های لوله‌ و اتصالات مانیسمان لوله‌های هیدرولیک هستند که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. در ساخت لوله‌های مکانیکی، لوله‌های فولادی محوری، دستگاه‌های اینجکشن و سیلندرهای هیدرولیک از لوله مانیسمان استفاده می‌شود‌. فولاد استفاده شده برای ساخت تجهیزات هیدرولیک از نوع زنگ نزن 304 و 304l می‌باشد.

لوله اتصالات مانیسمان

روش تولید لوله مانیسمان

روش تولید این نوع لوله به این صورت است که از قالب‌های متنوع بیرون می‌آید. در فرایند تولید لوله و اتصالات مانیسمان یک شمش فولادی را به لوله بدون درز تبدیل می‌کنند. تولید این لوله‌ها را می‌توان در مقاطع چهار گوش نیز انجام داد. البته هزینه تولید لوله‌های بدون درز چهارگوش از سایر لوله‌ها بیشتر است. برای تولید لوله فلزی بدون درز از استاندارد ASTM با شماره‌های A53 و A106 استفاده می‌شود و برای کاربرد در صنایع نفت و گاز استاندارد API 5L کاربرد دارد. در این استانداردها دستورالعمل‌های مربوط به طراحی ضخامت‌های مختلف لوله‌های مانیسمان به طور کامل درج شده است. برای سیالات پرفشار معمولا از لوله‌هایی با ضخامت بیشتر استفاده می‌شود. استفاده از عملیات حرارتی مخصوص در روش‌های تولیدی برخی از این لوله‌ها کاربرد دارد. در هر منطقه با توجه به نیازها و امکانات موجود یکی از روش‌های تولید انواع لوله فلزی بدون درز انتخاب می‌شود‌.

مراحل تولید لوله‌های مانیسمان

اولین مرحله تولید لوله فلزی بدون درز برش دادن شمش‌های فولادی است‌. شمش‌های فولادی پس از برش باید در داخل کوره‌هایی که با استفاده از حرارت گاز گرم شده‌ قرار بگیرند و تا حدی سرخ شدن گرم شوند. سطح شمش‌ها با استفاده از دستگاهی به نام الانگیتور گرد می‌شود و در نهایت با لخ پرس آن‌ها را سوراخ می‌کنند. در مرحله بعدی که به مرحله شلیک سنبه معروف است، سنبه به سمت داخل شمش فولادی با سرعت بسیار بالا شلیک خواهد شد‌. در صورت تاب داشتن لوله باید نسبت به تاب‌گیری آن اقدام شود تا به خوبی صاف شود. در این مرحله باید سنبه را از درون لوله فلزی خارج کنند و سر و ته لوله را بگیرند تا به حالت گرد در بیاید.

مرحله بعدی مرحله کشش است و طی آن لوله کشش لوله را به مقدار‌ مختلف تا اندازه 24 متر ادامه می‌دهند. بعد از مرحله کشش دمای لوله‌های گرم را با استفاده از آب و طی فرآیندهای مخصوص به پایین می‌آورند تا خنک شود. پس از خنک شدن لوله‌های بدون درز طبق خواسته مشتری در اندازه‌های مختلف برش داده می‌شود‌. پس از مرحله برش نوبت به مرحله آزمایش می‌رسد. در مرحله آزمایش لوله‌ و اتصالات مانیسمان را با استفاده از کامپیوتر آزمایش می‌کنند و ضایعات را از لوله‌های با کیفیت جدا می‌سازند. در نهایت با استفاده از تسمه لوله‌ها را به صورت شش ضلعی می‌بندند تا برای بارگیری آماده شوند. ساخت لوله‌های بدون درز معمولا با قطر کم انجام می‌شود زیرا تولید لوله‌ها با قطر زیاد کاری سخت و پرهزینه به شمار می‌رود‌.

تقسیم‌بندی لوله مانیسمان بر اساس قطر به ضخامت

  • لوله‌های مانیسمان رده سبک

این گروه از لوله‌ها نسبت به قطرشان ضخامت کمتری دارند و سایز آن‌ها بین 1 اینج تا 16 اینج است. ضخامت لوله‌های رده سبک بین 3 تا 7.9 میلی‌متر می‌باشند. یک نمونه از لوله‌های رده سبک لوله گاز مانیسمان است.

  • لوله مانیسمان رده 40

لوله‌های رده 40 دارای قطر 0.5 اینچ الی 16 اینج می‌باشند. این لوله‌ها با ضخامت بین 2.7 الی 12.7 میلی‌متر تولید می‌شوند‌. لوله و اتصالات مانیسمان در ایران معمولا در رده 40 تولید می‌شود.

  • لوله‌های مانیسمان رده 80

قطر لوله‌های رده 80 همواره بین 0.5 اینچ الی 16 اینچ است‌. ضخامت این لوله‌ها نیز بین 3.7 الی 21.4 میلی‌متر متغیر می‌باشد‌.

  • لوله‌ مانیسمان رده 160

قطر لوله‌های بدون درز رده 160 مانند لوله‌های رده‌های قبلی بین 0.5 الی 16 اینچ و ضخامت آن‌ها بین 4.7 الی 40.4 میلی‌متر می‌باشد.

لوله مانیسمان با لوله‌های صنعتی دیگر چه تفاوتی دارد؟

برای نصب در شرایطی مانند فشار عملیاتی بالا از لوله فولادی درزدار، لوله مانیسمان و انواع مختلف لوله فلزی استفاده می‌شود. لوله‌های صنعتی دیگری مانند لوله‌های یو پی وی سی و لوله‌های پلی اتیلن نیز برای نصب در فشارهای عملیاتی معمولی و بالا قابل استفاده هستند. در برخی از مواقع مهندس‌ها تشخیص می‌دهند که در تاسیسات و سیستم‌های لوله‌کشی از چه نوع لوله و اتصالاتی استفاده شود. در انتقال آب و فاضلاب نیز معمولا از لوله‌های پلی اتیلن، لوله‌های پوش فیت و لوله‌های یو پی وی سی کاربرد دارند. اکثر لوله‌های صنعتی با وجود کاربردهای متفاوتی که دارند، از دیواره‌ای مستحکم و مقاوم برخوردارند و به خوبی می‌توانید در شرایط مختلف پایداری خود را حفظ کنند

لوله اتصالات مانیسمان2

معرفی تست‌های انجام شده روی لوله و اتصالات مانیسمان

کسانی که قصد خرید لوله مانیسمان را دارند، باید هنگام خرید از فروشنده راجع به تست‌هایی که در ادامه توضیح داده می‌شود، سوال کنند. با کمک این تست‌ها می‌توانید به کیفیت محصول پی ببرید.

  • تست سختی

در انجام این تست همه مشخصات مکانیکی لوله‌های مانیسمان، عملکرد و کیفیت آن با استفاده از دستگاه تستر بررسی می‌شود‌ و سایز و همچنین میزان تورفتگی لوله‌ها اندازه‌گیری خواهد شد. نحوه انجام تست سختی بسیار راحت است. البته برای لوله‌های دارای سطحی ناهموار و رنگ تیره این تست را توصیه نمی‌کنیم. انواع تست سختی شامل تست Luo، Cloth، Victoria می‌باشد. هر یک از این تست‌ها توسط دستگاه‌های راکول، برنیل و ویکرز انجام می‌شود.

  • تست کشش

این تست به صورتی انجام می‌شود که در آن لوله در حد شکستن کشیده می‌شود و دستگاه تستر مشخصات فیزیکی مانند عملکرد، میزان استحکام کششی و کشیدگی لوله را اندازه‌گیری می‌کند.

  • تست فشار

در تست فشار یک دستگاه مخلوطی شکل به داخل لوله وارد می‌شود و آن را منبسط می‌کنند تا لوله به مدت پنج ثانیه زیر فشار این انبساط ترک برندارد. در صورتی که لوله ترک برداشت کیفیت لازم را ندارد.

  • تست خوردگی

در این تست مقداری اسید نیتریک را به داخل لوله می‌ریزند تا میزان خوردگی آن را مورد بررسی قرار دهند. برای تعیین غلظت اسی نیتریک به ترکیب فولادی که در تولید لوله مانیسمان به کار رفته توجه می‌شود‌.

 خرید لوله و اتصالات مانیسمان از گروه تاسیسات سلامتی

برای خرید لوله مانیسمان می‌توانید به سایت گروه تاسیسات سلامتی با آدرس اینترنتی https://gts.ir/ مراجعه کنید. فعالیت این گروه از سال 1366 در زمینه پخش لوازم بهداشتی ساختمان و فروش انواع مختلف لوله و اتصالات توسط فردی به نام سید محمد سلامتی آغاز شد. این گروه همواره سعی دارد بهترین محصولات ملی و مرغوب‌ترین محصولات درجه یک خارجی را با مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان خود قرار دهد.(وب سایت گروه تاسیسات سلامتی طراحی شده توسط وردپس نیت)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درباره لوله واتصالات مانیسمان ، مطالب چندین سایتو خونده بودم و کلی گیج شده بودم
    سایت شما همه دیتا های لازم رو یکجا و خیلی روان بهمون توضیح داد
    خیلی ممنونم از شما و از گروه تاسیسات سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا