گوناگون

علت تفاوت قیمت لوله مبلی در کارخانه‌های مختلف چیست؟

امروزه فولاد و محصولات فولادی جایگاه ویژه‌ای در صنایع تولیدی پیدا کرده‌اند و به شکل گسترده‌ای از تولید مبلمان تا درب و پنجره ی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با گسترش شهرها و به لطف مقاومت بالای این مقاطع، امروزه محصولات فولادی جزو لاینفک زندگی شهری شده اند.

لوله مبلی بین تمامی انواع این مقاطع فولادی یکی از پرکاربرد‌ترین و پر طرفدار ترین‌ها است. بدیهی است تقاضا زیاد باعث گسترش بازار تولید هم می‌شود به همین خاطر در کشور چندین و چند کارخانه فولاد و تولید محصولات فولادی وجود دارد که قیمت محصولات هر کدام متفاوت از دیگری است. داشتن دانشی کامل درباره ی این مقطع و ویژگی‌های آن و علل نوسان و تفاوت قیمت لوله مبلی تولیدات کارخانه‌های مختلف میتواند کمک بزرگی به انتخاب درست و تولید پر سود صنعتگران کند.

ویژگی‌های لوله مبلی

لوله در صنعت به مقطع فولادی گفته می‌شود که شکل مقطع آن دایره باشد. اگر برای تولید این لوله از ورق روغنی استفاده شده باشد به آن لوله مبلی یا سبک گفته می‌شود. علت این نامگذاری وزن کم و کاربرد زیاد این مقطع در صنعت تولید مبلمان است. ورق روغنی می‌تواند در ضخامت‌های مختلفی از ۰.۴ میلی متر تا ۱.۵ میلی متر تولید بشود و دقیقا به همین دلیل تا این حد در مقایسه با لوله سیاه سبک وزن است. ورق با کیفیت این مقطع فولادی باعث شده به خوبی و با کمترین ایراد فرآیند پذیر و مناسب انواع طراحی‌ها باشد. علاوه بر آن ضخامت ورق روغنی با توجه به نحوه ی تولیدش از دقت بالایی برخوردار است به همین خاطر لوله مبلی نیز با دقت ابعادی بالایی تولید می‌شود که بسته به کیفیت دستگاه‌های کارخانه تولید کننده می‌تواند از ۰.۲ تا ۰.۵ میلی متر متفاوت باشد. کیفیت سطح ورق روغنی به قدری بالا است که به شکل خام برای تولید انواع محصولات تزئینی مناسب است و علاوه بر آن انواع رنگاری و آبکاری به خوبی برای این مقطع انجام پذیر است.

عوامل موثر بر قیمت لوله مبلی

در مورد قیمت لوله مبلی اصفهان پیش از بررسی عوامل موثر بر نوسان آن باید به نکته‌ای توجه کنیم. قیمت ورق روغنی به دلیل فرآیند‌های بیشتر و کیفیت بهتر آن از ورق سیاه بیشتر است. اما بعد از تولید، قیمت لوله سبک به ازای یک شاخه کمتر از قیمت لوله سنگین است، علت آن چیست؟ ضخامت کم ورق روغنی باعث می‌شود وزن لوله مبلی به ازای هر شاخه کمتر از وزن لوله سنگین باشد در نتیجه نهایتا تولید کننده برای خرید لوله مبلی هزینه ی کمتری پرداخت می‌کند. به غیر از این مورد چندین و چند عامل داخلی و خارجی می‌توانند قیمت لوله مبلی را دچار نوسان کنند.

عوامل موثر بر قیمت لوله مبلی
عوامل موثر بر قیمت لوله مبلی

عرضه و تقاضا 

اولین و اصلی‌ترین عامل، میزان عرضه و تقاضا است. مثل بازار تمامی اقلام دیگر در بازار مقاطع فولادی نیز عرضه و تقاضا نقش کلیدی در تعیین قیمت نهایی دارد.

کیفیت تولید

شاید در ظاهر محصولات تمامی کارخانه تولید لوله مبلی چون گروه صنعتی صبا یکسان باشد اما حقیقت این است که ۹۰٪ قیمت لوله مبلی هزینه ی ورق آن و تنها ۱۰٪ از کل قیمت هزینه ی فرآیند‌های تولید در کارخانه و سایر هزینه‌های جانبی است. به همین خاطر نوع ورق مصرفی تاثیر قابل توجهی بر کیفیت نهایی و البته قیمت نهایی آن می‌گذارد. علاوه بر ورق، کیفیت جوشکاری نیز برای انجام انواع فرآیند‌ها بسیار مهم است چرا که کیفیت پایین جوشکاری می‌تواند تولید کننده را برای انواع فرآیند‌ها چون خمکاری دچار مشکل کند.

قیمت جهانی فولاد

ایران در بازار فولاد وابستگی زیادی به سایر کشور‌های تولید کننده ندارد زیرا هم در تولید ورق و هم در تولید مقاطع جایگاه مناسبی دارد.

نوسانات قیمت ارز

همان طور که پیشتر گفتیم با توجه به آن که ایران خود جزء تولید کنندگان اصلی در بازار جهانی فولاد است حجم کمی ورق و مقاطع فولادی وارداتی در بازار فولاد ایران وجود دارد در نتیجه نوسانات قیمت ارز تاثیری بر کل بازار فولاد ندارد بلکه تنها قیمت محصولات وارداتی را دچار نوسان می‌کند.

هزینه ی حمل و نقل

تمرکز معادن تامین کننده ی مواد اولیه ی فولاد در مرکز کشور است در صورتی که اغلب کارخانه‌های تولید کننده ی ورق و مقاطع فولادی در استان‌های حاشیه‌ای قرار دارند. به همین دلیل هزینه ی زیادی صرف جابجایی و انتقال مواد اولیه به کارخانه‌ها می‌شود. هزینه ی حمل نقل برای بار‌های وارداتی با توجه به بعد مسافت خیلی بیشتر است.

جمع‌بندی

در پایان تمامی عواملی که به آن‌ها اشاره کردیم بر قیمت نهایی لوله مبلی تاثیر گذار است که مهم‌ترین آن‌ها کیفیت تولید بود. صنعتگران برای خرید مناسب‌ترین لوله مبلی از نظر قیمت و ویژگی بهتر است نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم را در نظر داشته باشند زیرا همان طور که گفته شد در ظاهر شاید مقاطع تولیدی تمامی کارخانه‌ها کیفیت یکسانی داشته باشند و تفاوت قیمت تولیدات کارخانه‌های مختلف بی‌دلیل باشد اما کیفیت اصلی حین انجام کار مشخص می‌شود. اگر بار کیفیت مناسب تولید را نداشته باشد می‌تواند باعث هدر رفت حجم قابل توجهی از سرمایه بشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا