ایرانتکنولوژی

سعید رحمانی: پشت شرکتهای استارتاپی، کارآفرینان ایرانی هستند

سرآوا پس از یک دهه همراهی با کارآفرینان، کنترل هیچ‌کدام از استارتاپ‌ها را در دست ندارد

به رغم گذشت دو روز از گزارش شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال درباره دیجی‌کالا و سرآوا واکنش‌ها نسبت به آن ادامه دارد.

سعید رحمانی بنیانگذار سرآوا که نام او بارها در این گزارش ذکر شد در یک رشته توییت به مطالب مطرح شده در این گزارش پاسخ داد. پیش از او حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا هم در یک رشته توییت نوشت که دیجی‌کالا نه کارگزار حکومت است نه عامل نفوذ بیگانه.

گزارش شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال با واکنش منفی بسیاری از فعالان استارتاپی و رسانه‌ای روبه رو شده و در همین حال این شبکه یک روز بعد از پخش این گزارش از دیجی‌کالا و سرآوا خواسته می‌توانند به طور حضوری در این شبکه به مطالب مطرح شده پاسخ بدهند.

بنیانگذار سرآوا در توییتر خود نوشت که سرآوا را پس از سی و اندی سال دور بودن از کشور در سال 1390 به عنوان نخستین شرکت خصوصی سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپی تاسیس کرده است و در آن زمان با تک سهمی از پدرش که سال گذشته در گذشته و تک سهمی از مادرش که همچنان در ایران زندگی می‌کند پایه گذاشته است.

رحمانی با اشاره به اینکه در آن زمان سهامداران ایرانی سرآوا متعلق به بخش خصوصی بودند و در سخت ترین شرایط اقتصادی با 25 میلیارد تومان در سال1391 پیشگام سرمایه‌گذاری خطرپذیر (‌VC ) در ایران شدند نوشت که ترکیب هیات مدیره سرآوا و روش حاکمیت شرکتی آن در تمام این مدت بر مبنای پیشرفته‌ترین مدلهای جهانی با شفافیت

عجیب نیست شبکه‌هایی که طبق گزارش‌های رسانه‌های معتبر، مستقل بودن‌شان زیر سوال است، مشغول به حاشیه‌سازی حول اکوسیستم کارآفرینی ایران شده‌اند؟ سعید رحمانی

 

بنیانگذار سرآوا با اشاره به اینکه شبکه ایران‌اینترنشنال بدون ارایه هیچ مدرک و سندی نمی‌تواند صلاحیت این حرکت اقتصادی سالم را زیر سوال ببرد نوشت: افتخار می‌کنم به تمامی کارآفرینان کشورم که طی ده سال گذشته با اتکا به نفس و بی‌باک کوشیدند تا خانه خوبان را علیرغم تمامی مشکلات و سختی‌های راه بسازند. عجیب نیست شبکه‌هایی که طبق گزارش‌های رسانه‌های معتبر، مستقل بودن‌شان زیر سوال است، مشغول به حاشیه‌سازی حول اکوسیستم کارآفرینی ایران شده‌اند؟ هدف ایشان از دروغ‌پردازی و پایمال کردن خون دل‌های این جوانان سخت‌کوش و ایجاد ناامیدی و دلسردی در میان آنان چیست؟

رحمانی در این رشته توییت همچنین نوشت: این تئوری‌های توطئه بی اساس را کنار بگذارید؛ پشت شرکت‌های استارتاپی ایران از جمله سرآوا هیچ‌کس به جز کارآفرینان آن‌ها نیستند. سرآوا نیز علیرغم یک دهه سرمایه‌گذاری، همراهی و پشتیبانی از این کارآفرینان، کنترل هیچ‌کدام از این استارتاپ‌ها را در دست ندارد.
وی در ادامه به اشاره به اینکه مجموع سرمایه‌گذاری سرآوا در دیجی‌کالا بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ مبلغی کمتر از ۱۳ میلیارد تومان بود، نه ۱۰۰ میلیون دلاری که گزارشگران ناآگاه یا دروغ‌پرداز شبکه ایران‌اینترنشنال مدعی آن شده‌اند. یک صد میلیون دلار مبلغی است که سرمایه‌گذاران خصوصی اروپایی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با کسب مجوز رسمی از نهادهای ذیربط در دیجی‌کالا سرمایه‌گذاری کردند، وقتی که ده سال از شکل‌گیری این شرکت توسط کارآفرینان بنیانگذار آن گذشته بود.

رحمانی در پایان درباره گزارش ایران اینترنشنال نوشت: این شبکه‌ پخش اکاذیب نمی‌داند که ما برای خواندن این قصه شیرین کارآفرینی و عشق به خاک ایران رنج دوران دیده‌ایم و چه سفرها کرده‌ایم. من در سال ۱۳۹۰ در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد (دولت دهم) به ایران بازگشتم و اکوسیستم کارآفرینی ایران در اوج تحریم‌ها و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی توسط کارآفرینان ایرانی ساخته شد. این مسیر رشد به دوره‌های ریاست جمهوری و جریان‌های سیاسی مرتبط نبوده و نیست. من علیرغم ادعاهای رسانه‌های افراطی از ایران فرار نکرده‌ام و با وجود تمامی فشارهای روحی و تهمت‌های بی‌اساس و اعمال محدودیت‌های ناروا در اجرای وظایف‌ام، پخش بذر ناامیدی و دلسرد کردن جوانان اکوسیستم کارآفرینی کشورمان را مجاز نمی‌دانم.
ما برای اینکه ایران خانه خوبان شود، رنج دوران دیده‌ایم. ما برای اینکه ایران گوهری تابان شود، خون دل‌ها خورده‌ایم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا