ایرانتکنولوژیدیجی‌کالا

حمید محمدی: دیجی‌کالا نه کارگزار حکومت است نه عامل نفوذ بیگانه

صد میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت تجارت الکترونیکی در دنیا ناچیز و در منطقه هم جزو کوچکترین‌هاست

مدیرعامل دیجی‌کالا در یک رشته توییت نسبت به گزارش تلویزیون ایران اینترنشنال واکنش نشان داد و گفت :‌دیجی‌کالا نه کارگزار حکومت است نه عامل نفوذ بیگانه.

حمید محمدی این گزارش را نمونه کلاسیک یک گزارش آبکی، غیر حرفه‌ای، سرهم‌بندی‌شده و پر از اطلاعات غیر واقعی دانست و نوشت وقتی ایران  اینترنشنال و برخی از تندروهای داخلی هم صدا می‌شوند برای نابود کردن هر آنچیزی که به امید و ساختن در ایران مربوط است، دو تیغه یک قیچی (‌هستند).

شب گذشته ایران اینترنشنال در گزارشی با عنوان « پشت دوچهره جوان دیجی‌کالا چه کسانی هستند» این شرکت خرده فروش آنلاین را وابسته به حاکمیت معرفی کرد و 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده در سال 95 را روی یک استارتاپ مشکوک خوانده بود.

در گزارش ایران اینترنشنال با اشاره به حضور شرکت سرآوا به عنوان سرمایه‌گذار دیجی‌کالا از 100 میلیون دلار ورود سرمایه به این شرکت به عنوان اقدامی عجیب یاد شده و 100 میلیون دلار را به قیمت ارز امروز 3 هزارمیلیارد تومان عنوان می‌کند. به گفته ایران اینترنشنال با این رقم هنگفت میشود 40 تا 50 هواپیمای 737 کارکرده خریداری کرد.

در گزارش اینترنشنال با اشاره به تاسیس سرآوا در اوایل دهه 90 شمسی آن را به عنوان ورود شرکتهای رسمی حکومتی به دیجی‌کالا تفسیر می‌کند. سپس با اشاره به سمت پرویز عقیلی (  یکی از اعضای اولیه هیات مدیره سرآوا ) در بانک کارآفرین چنین نتیجه می‌گیرد که بانک کارآفرین متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است.

در این گزارش همچنین با اشاره به سعید رحمانی (‌بنیانگذار سرآوا ) می‌گوید که او با شروع دولت روحانی وارد ایران شد و با خاتمه دولت او از ایران رفت.

در ادامه این گزارش آمده که دیجی‌کالا 90 درصد بازار خرده فروشی آنلاین را در اختیار دارد و بعد این شرکت را متعلق به سرآوا می‌داند و سپس با معرفی کردن علی بابا ، دیوار، بازار و هزاردستان به عنوان شرکتهای زیر مجموعه سرآوا چنین نتیجه می‌گیرد که ردپای حکومت در سرآوا مشهود است.

حمید محمدی در رشته توییت خود با اشاره به اینکه این استارتاپ با سرمایه اولیه بنیانگذارانش و به همت بهترین جوان‌های کشور 6 سال رشد 100 درصدی را به صورت بوت‌استرپ و بدون جذب سرمایه انجام داد و در سال 91 برای جذب سرمایه لازم بود شرکت دیدی ازنوع سهامی خاص ثبت کنیم و اولین جذب سرمایه را از شرکت خصوصی سرآوا داشتیم. به گفته محمدی در سال 95 اولین سرمایه‌گذاری خارجی را به مبلغ 100 میلیون دلار از یک صندوق اروپایی جذب کردیم و آن موقع یک استارتاپ تازه تاسیس نبودیم! یک شرکت 10 ساله بودیم.

بنیانگذار دیجی‌کالا می‌نویسد: دیجی‌کالا از ابتدای فعالیتش تا امروز مستقیم یا غیر مستقیم هیچ سهامدار حاکمیتی ننداشته و سرآوا (‌که ایران اینترنشنال آن را مالک دیجی‌کالا معرفی کرده بود ) یک شرکت  خصوصی است که امروز 26 درصد سهم ( در دیجی‌کالا ) دارد. این به معنی مالکیت دیجی‌کالا توسط سرآوا نیست اینها بخشی از دروغ‌ها(ی ایران اینترنشنال) بود.

حمید محمدی در بخش دیگری از  رشته توییت خود در مورد جذب سرمایه 100 میلیون دلاری و برجسته سازی آن می‌نویسد: صد میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت تجارت الکترونیکی در دنیا ناچیز و در منطقه هم جزو کوچکترین‌هاست. نون در امارات 1 میلیارد دلار در روز نخست کاری خود سرمایه جذب کرده (‌است). همین چند ماه یش ترندیول در ترکیه 1.6 میلیارد دلار و گتیر – سوپرمارکت آنلاین ترک – 1 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند.

به نوشته محمدی همین سرمایه‌گذاری انجام شده باعث گذار ده‌ها هزار کسب و ایرانی به اقتصاد دیجیتال شده. خرید آنلاین را برای میلیون‌ها نفر از مردم فراهم کرده و ده‌ها هزارنفر مشغول به کار شده‌اند. نخبگان برای ماندن در کشور نیاز به امید دارند و ساختن ایران به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری هم نیاز دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا