اپل

انتشار اطلاعاتی از پردازنده‌های جدید M2 مکس و M3 مکس اپل

هنوز تب معرفی و اخبار پیرامون‌های پردازنده‌های جدید M۱ پرو و M۱ مکس اپل سرد نشده که افشاگری‌های مرتبط با نسل جدید این پردازنده که احتمالا M۲ مکس و M۳ مکس نام خواهند داشت، در فضای وب آغاز شده است.

وب‌سایت The Information با انتشار گزارشی مدعی شد که نسل دوم پردازنده‌های اپل به نسبت نسل سوم، تغییرات و به‌روزرسانی‌های کمتری را به خود خواهند دید. همچنین در این گزارش آمده که نسل سوم این چیپست مبتنی بر فناوری ساخت ۳ نانومتری خواهد بود و تا ۴۰ هسته پردازشی را در خود جای خواهد داد.

پردزانده‌های M۱ مکس و M۱ پرو اپل توسط شرکت تایوانی TSMC تولید شده‌اند که طبق آخرین اطلاعات، با فناوری ساخت ۵ نانومتری تولید شده‌اند. عضو جدید خانواده چیپست‌های M نیز که احتمالا M۲ نام دارد، مبتنی بر فناوری ۵ نانومتری خواهد بود. با این حال، بهبودهایی را در این چیپست شاهد خواهیم بود و مهندسان اپل از هسته‌های بیشتری در این چیپ استفاده خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، نسل دوم M۱ مکس و M۱ پرو نیز که به هسته‌های پردازشی بیشتری مجهز خواهند بود، در مدل‌های جدید مک بوک پرو استفاده خواهند شد. اگرچه سری دوم این پردازنده‌ها، تا حدودی قوی‌تر از نسل قبل خود خواهند بود اما تفاوت محسوس را در نسل سوم این چیپست مشاهده خواهیم کرد.

به گفته این وب‌سایت، اپل به دنبال استفاده از فناوری ساخت ۳ نانومتری برای تولید پردازنده جدید M۳ است. تغییر از فناوری ۵ نانومتری به ۳ نانومتری می‌تواند دست اپل را برای استفاده از هسته‌های بیشتر بازتر بگذارد و در نتیجه، عملکردی به مراتب بهتر و سریع‌تر را برای دستگاه‌های مجهز به این پردازنده به ارمغان آورد.

به عبارتی دیگر، بهره‌گیری از فناوری ۳ نانومتری می‌تواند امکان استفاده تا ۴۰ هسته رایانشی را فراهم کند. این در حالی است که پردازنده مک پرو پیشرفته اپل به۳۲ هسته مجهز شده که این پردازنده متعلق به شرکت اینتل و مدل Xeon W است. در حال حاضر، پردازنده‌های اختصاصی اپل از هشت هسته (M۱) و ۱۰ هسته (M۱ پرو و M۱ مکس) بهره می‌برند.

انتشار اطلاعاتی از پردازنده‌های جدید M2 مکس و M3 مکس اپل

در حال حاضر، نسل سوم پردازنده‌های اپل با اسم رمز Ibza، Lobos و Palma شناخته می‌شوند. در این گزارش آمده که شرکت TSMC احتمالا خواهد توانست در سال ۲۰۲۳ و در همکاری با اپل، این چیپست‌ها را مبتنی بر فناوری ۳ نانومتری تولید کند.

گفته می‌شود که اپل در ابتدا از این پردازنده‌ها در محصولات بالارده و پیشرفته خود همانند نسل جدید مک بوک پرو و یا حتی آیفون‌های جدید استفاده خواهد کرد. برخی شنیده‌ها نیز از تصمیم اپل برای تولید نسخه متفاوت از این چیپ ۳ نانومتری که از توان کمتری بهره می‌برد، برای استفاده در مک بوک ایر خبر می‌دهند.

در حال حاضر، پردازنده‌های M۱ مکس و M۱ پرو که در مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک بوک پرو جای گرفته‌اند، از توان و قدرت پردازشی بالایی برخوردارند و توانسته‌اند امتیازات بالایی را در بنچمارک‌های مختلف به دست آورند.

با این اوصاف، نقشه راه اپل کاملا واضح است: این شرکت در سال ۲۰۲۲ از نسل دوم اپل سیلیکون با بهبودهایی جزیی رونمایی می‌کند و در سال ۲۰۲۳، این چیپست‌ها را با تغییراتی محسوس و قابل‌‎توجه همراه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا