علمی

اولین واکسن مالاریا به تایید سازمان جهانی بهداشت رسید

سازمان جهانی بهداشت ساعاتی پیش و در قالب یک اعلامیه بسیار مهم، اولین واکسن مالاریای RTS,S را تایید و استفاده از آن را توصیه کرد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، این واکسن می‌بایست برای کودکان آفریقایی و دیگر مناطق جهان که احتمال انتقال مالاریا بالاست، مورد استفاده قرار گیرد. این دستاورد مهم در پی پیشرفت‌های اخیرا دانشمندان در ساخت واکسن کرونا حاصل شده است.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در واکنش به این اتفاق مهم عنوان کرد: این یک لحظه تاریخی است. واکسن مالاریا برای کودکان که از سال‌های قبل در انتظار ساخت آن بودیم، پیشرفتی بزرگ در حوزه دانش پزشکی، سلامت کودکان و کنترل بیماری مالاریا محسوب می‌شود. استفاده از این واکسن در کنار دیگر ابزارهای موجود برای پیشگیری از مالاریا، می‌تواند سالانه جان هزاران نفر را نجات دهد.

بر اساس کارآزمایی‌های صورت‌گرفته در افریقا و مطالعه روی کودکان، واکسن RTS,S در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تا 39 درصد و موارد ابتلای شدید نیز 29 درصد، اثربخشی دارد. اگرچه شاید این میزان اثربخشی، کم به نظر برسد اما اگر با دیگر ابزارها و اقدامات مقابله‌ای با مالاریا ترکیب شود، این واکسن می‌تواند سالانه جان ده‌ها هزار کودک را نجات دهد.

طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 260 هزار کودک آفریقایی (از مجموع 500 هزار نفر) جان خود را در اثر این بیماری از دست می‌دهند. مهم‌تر آنکه، طبق گفته این سازمان، واکسن RTS,S را می‌توان به راحتی استفاده کرد و علاوه بر بی‌خطر بودن، از لحاظ هزینه نیز مقرون به‌صرفه خواهد بود.

طبق اطلاعاتی که گاردین منتشر کرده، شرکت GlaxoSmithKline یا همان GSK، تولید این واکسن را بر عهده دارد و قرار است سالانه تا 15 میلیون دوز واکسن را تولید کند. واکسن RTS,S نقطه آغاز مبارزه علیه مالاریاست.

ماتشیدیسو موتی، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در آفریقا در بیانیه‌ای عنوان کرد: قرن‌هاست که مالاریا در کمین مردم آفریقاست و منجر به رنج و ناراحتی بسیاری شده است. توصیه امروز، امیدی برای قاره‌ای است که سنگین‌ترین بار ناشی از این بیماری را به دوش ‌می‌کشد و ما امیدواریم که با این دستاورد، از کودکان آفریقایی بیشتر محافظت شود و به بزرگسالانی سالم تبدیل شوند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا