شبکه‌های اجتماعیگجتمتا

ریسک نقض حریم خصوصی با عینک هوشمند فیسبوک

با پوشاندن چراغ LED روی عینک، بدون متوجه شدن اطرافیان می توان تصاویر را ثبت و ضبط کرد.

همزمان با رونمایی عینک هوشمند جدید فیسبوک که با همکاری برند Ray-Ban ارائه شده است، گمانه زنی‌هایی درباره ریسک‌های امنیتی و نقض حریم خصوصی افراد توسط این ابزار مطرح شده است.

با وجود آنکه در قسمت جلویی این عینک هوشمند، یک چراغ LED با هدف آگاه سازی اطرافیان از ضبط شدن تصاویر تعبیه شده است، می‌توان آن را با چسب و یا چیزهای دیگر پوشاند. به این ترتیب بدون آنکه افراد از ضبط شدن تصاویر اطلاع پیدا کنند، ممکن است داده‌هایی از آنان ثبت و ضبط شود.

به گزارش بیزنس اینسایدر، زمانی که یکی از خبرنگاران تکنولوژی که به این ترتیب تست کوتاهی با این عینک هوشمند انجام داده بود از این نقص با نایب رییس دپارتمان واقعیت افزوده فیسبوک سخن گفت، وی این اقدام را خلاف مقررات سرویس دهی این دستگاه عنوان کرد. الکس هیکل در این باره گفت: افزودن این چراغ کوچک به طراحی عینک مذکور، پس از مشورت فیسبوک با گروه‌های مختلف فعال در حوزه حریم خصوصی انجام شده است.

با این حال به نظر می‌رسد این موضوع در دنیای عینک‌های هوشمند (یا عینک‌های مجهز به دوربین) چندان موضوع جدیدی نیست. افزون بر این عینک جدید فیسبوک، برندهای متعدد دیگری نیز تا امروز اقدام به عرضه این نوع عینک‌ها کرده‌اند که با دوربین تعبیه شده در آنها می‌توان تصاویر اطراف را ثبت و ضبط کرد. حتی برخی از این عینک‌ها به سادگی قابل خریدند و با قیمت حدودا ۵۰ دلار در فروشگاه آمازون عرضه می‌شوند.

هنوز مشخص نیست فیسبوک چطور قرار است از تخطی کاربران و پوشاندن این چراغ‌های هشدار دهنده جلوگیری و چالش‌های احتمالی این عینک در زمینه حریم خصوصی و امنیت کاربران را مدیریت کند.

مقامات فیسبوک در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگاران درباره این موضوع اعلام کرده‌اند که از این باگ و احتمال سواستفاده برخی کاربران از آن آگاهند. آنها اعلام کرده‌اند که با هدف بهبود فرهنگ استفاده از این ابزار جدید، دستورالعمل‌هایی تنظیم و در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این دستورالعمل‌ها شامل نکاتی درباره آن است که چگونه کاربران می‌توانند خود و اطرافیانشان را از خطرات احتمالی سواستفاده از این عینک هوشمند مصون نگه دارند.

افزایش ریسک جاسوسی با عینک های هوشمند
افزایش ریسک جاسوسی با عینک های هوشمند

به گفته مقامات فیسبوک، در این دستورالعملها کاربران صریحا از پوشاندن چراغ‌های LED دستگاه منع شده و از آنها خوساته شده تا به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارند.

امروز گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و بسیاری از تجهیزات دیجیتال دیگر به وفور در اطراف همه یافت می‌شوند و هیچ کدام از این ابزارها هشداری مبنی بر ضبط تصاویر توسط دارنده دستگاه به اطرافیان ارسال نمی‌کنند. با این حال، کاربری ساده و ظاهر عینک‌های هوشمند (که در نگاه اول تفاوت چندانی با عینک‌های معمولی ندارند) باعث می‌شود ریسک ضبط پنهانی تصاویر توسط افراد از طریق این دستگاه‌ها نسبت به گوشی و… بالاتر باشد.

در سالهای اخیر، فیسبوک با چالش‌هایی جدی در زمینه رعایت حریم خصوصی کاربران در سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود مواجه بوده است. انتقادها از این شرکت زمانی به اوج خود رسید که فسیبوک در سال ۲۰۱۶ با شرکت خدمات داده‌ای کمبریج آنالیتکا وارد مشارکت شد و از داده‌های کاربران سو استفاده کرد. این همکاری رسوایی بزرگی برای فیسبوک به حساب آمد.

به موجب همکاری مشترک فیسبوک با این شرکت بریتانیایی، داده‌ها بیش از ۸۷ میلیون کاربر شبکه اجتماعی معروف، برای مقاصد سیاسی مورد استفاده قرار گرفت. این اقدام فسبوک در آن زمان واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و از آن زمان تا امروز، این شرکت به یکی از بدنام‌ترین شرکت‌های تکنولوژی در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربرانش به حساب می‌آید.

با توجه به این سوابق، به نظر می‌رسد هرگونه اقدام این شرکت در ارائه گجت‌های جدید، به شدت زیر ذره بین منتقدان و فعالان مدنی قرار گیرد.

تمامی تصاویر ضبط شده توسط عینک جدید فیسبوک، قابل انتقال به گوشی هوشمند و اشتراک گذاری بر روی شبکه‌های اجتماعی این شرکت هستند.  فیسبوک پیش‌تر عنوان کرده بود که هدف از طراحی این عینک هوشمند، اشتراک راحت‌تر محتوا توسط کاربران در پلتفرم‌هایی همچون فیسبوک، واتس‌اپ، اینستاگرام، مسنجر، توییتر، تیک تاک و اسنپ‌چت است.

منبع
businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا