اینترنتشبکه‌های اجتماعی

نحوه دریافت مالیات از اینفلوئنسرها مشخص شد

افراد دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوئر، ملزم به خوداظهاری و ثبت نام در سامانه هستند

رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ای، دستورالعمل اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور را ابلاغ کرد.

امیدعلی پارسا آئین نامه اجرایی اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور را ابلاغ کرد. بر اساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد است.

در بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی آمده است: در اجرای بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مقرر می‌دارد: «درآمدهای کاربران دارای بیش از پانصد هزار فالوور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهی کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای سازمان، در منظر عموم قرار دهد

در ادامه این نامه آمده است: به پیوست دستورالعمل اجرایی بند مذکور که به تصویب وزیر اقتصاد رسیده است، جهت اقدام لازم ارسال می‌شود. تصاویر این دستورالعمل در ادامه آورده شده است.

نکات مهم قید شده در دستورالعمل

در دستورالعمل ارائه شده برای دریافت مالیات از درآمد اینفلوئنسرهای رسانه های مجازی مختلف تاکید شده است که «درآمد کاربران حقیقی و حقوقی دارای بیش از پانصدهزار دنبال کننده ناشی از تولید، انتشار و اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، حسب مورد مشمول مالیات موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون می باشد و اشخاص مزبور ملزم به ثبت نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی و انجام کلیه نکالیف مطابق قوانین و مقررات می باشند.»

در ماده ۳ این دستور العمل، مدیران صفحات اینفلوئنسرها نیز مکلف به ثبت نام و انجام تکالیف وفق قوانین و مقررات مالیاتی بوده و باید اطلاعات مربوط به صاحبان آگهی و کاربران رسانه‌های کاربر محور را ارسال کنند.

سازمان امور مالیاتی نیز مکلف شده است تا با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی سازمان و اطلاعات واصله از سایر دستگاه ها از جمله وزارت اطلاعات و ارتباطات و فن آوری ارتباطات نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این دستورالعمل اقدام و فهرست کلیه مشمولین اعم از ثبت نام و شناسایی شده را در سایت این سازمان در معرض دید عموم قرار دهند.

 

آئین نامه اجرایی مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها ابلاغ شد
آئین نامه اجرایی مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها ابلاغ شد

 

 

دستورالعمل اخذ مالیات از درآمد کاربران دارای بیش از پانصد هزار فالوور به شرح زیر است:

 

دستورالعمل اخذ مالیات از درآمد کاربران دارای بیش از پانصد هزار فالوور
دستورالعمل اخذ مالیات از درآمد کاربران دارای بیش از پانصد هزار فالوور- ص 1

 

دستورالعمل اخذ مالیات از درآمد کاربران دارای بیش از پانصد هزار فالوور- ص2
دستورالعمل اخذ مالیات از درآمد کاربران دارای بیش از پانصد هزار فالوور- ص2

 

این درحالی است که مطرح شدن این تصمیم در اواخر سال گذشته و تصویب آن در مجلس، با واکنش های بسیاری از سوی کارشناسان و سلبریتی ها همراه بود. انتقادات کارشناسان بیشتر معطوف به ابهامات این مصوبه بود. در آن مقطع آنها اظهار کردند که شروط تعریف شده نمی‌توانند مبنای مناسبی برای محاسبه درآمد افراد باشند. به عقیده آنها شاخصی چون تعداد فالوور مشخص‌کننده میزان درآمد نیست و حتی برخی اکانتها دارای فالوئر فیک بوده و درآمد چندانی ندارند.

در همین حال هنرمندان فعال در شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها هم عموما از این گلایه داشتند که وقتی دولت تسهیلاتی در راستای بهبود شرایط کاری آنها ارائه نمی‌دهد، چطور توقع دارد که فعالان این شبکه‌ها مالیات دهند. حتی یکی از اینفلوئنسرها به طعنه گفت که خود پلت‌فرم‌ها باتمام بستری که برای فعالیت ما فراهم کرده‌اند هزینه‌ای اخذ نمی‌کنند، آن وقت مسوولان درحالی‌که هر روز تهدید به فیلتر این شبکه‌ها می‌کنند و مدام بر قیمت اینترنت بی‌کیفیت ارائه شده می‌افزایند، چگونه توقع پرداخت مالیات دارند؟

مرتبط : کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده باید به دولت مالیات پرداخت کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا