ایرانشبکه‌های اجتماعی

کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده باید به دولت مالیات پرداخت کنند

اینفلوئنسرهایی که دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام هستند باید طبق مصوبه مجلس مالیات پرداخت کنند.

براساس تبصره ۶ ماده واحده این لایحه، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن‌ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

نماینده مشهد در این جلسه پیشنهاد دریافت  مالیات از اینفلوئنسرها را داد و در این مورد گفت: «در حال حاضر بخشی از کسب و کارها در فضای واقعی و حقیقی انجام نمی‌شود بلکه فضای مجازی و نت فرصت خوبی است برای توسعه دولت الکترونیک و کسب و کارهای مجازی و به طور حتم باید شکل سالم آن را تشویق کنیم و مشوق‌هایی در نظر بگیریم.»

محمدحسین حسین زاده بحرینی در ادامه افزود: «در فضای مجازی برخی از کسب و کارها شکل خاصی پیدا کرده‌اند به عنوان مثال  تعداد کاربران برخی کانال‌هایی که در اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند، نجومی است و به چند صد هزار کاربر می‌رسد که در اصطلاح به آنها اینفلوئنسرها می‌گویند و شاخه‌های مختلفی ایجاد می‌کنند که در این کانال‌ها از جمله کارهایی که انجام می‌شود تبلیغات است.»

بحرینی تاکید کرد که این قانون فقط برای صفحات و کانال‌هایی با بیش از ۵۰۰ هزار کاربر است و شامل همه کسب و کارها در فضای مجازی نمی‌شود. او گفته هدف، کانال‌ها و صفحاتی  هستند که بستری برای گرفتن تبلیغات ایجاد کرده و درآمد زیادی هم دارند و بعضا پشت آن یک سلبریتی یا افراد دیگری هستند.

نماینده مشهد با اشاره به این موضوع که حتی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده نیز مشمول این مالیات می‌شوند، اعلام کرد: «این پیشنهاد با همکاری مرکز پژوهش‌ها تنظیم شده است. منظور از رسانه‌های کاربرمحور کانال‌های اینستاگرام، تلگرام و غیره است و اگر بیشتر از ۵۰۰ هزار کاربر داشته باشند، مشمول مالیات می‌شوند و این حکم شامل تمامی کسب وکارهای کوچکی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، نمی‌شود.»

در حالی مصوبه دریافت مالیات از کاربران بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در تلگرام و  رسانه‌های کاربرمحور مورد تایید مجلس قرار گرفته است که به تازگی هم‌بنیان‌گذار نوین‌هاب در گفت‌وگو با آی تی ایران اعلام کرده که تعداد کاربران ایرانی فعال در تلگرام حدود ۵۰ میلیون تخمین زده می‌شود؛ یعنی بیش از ۱۰ درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند و با توجه به فیلتر بودن آن در کشور، این سهم قابل توجهی است.

پس از تلگرام، رتبه دوم واتس‌اپ با حدود ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جایگاه دوم و اینستاگرام با ۴۷ میلیون کاربر در جایگاه سوم قرار دارند. شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توییتر با ۲ میلیون کاربر فعال و لینکدین با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

منبع
خانه دولت

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا