بازیسونی

سونی: پلی استیشن 5 به سوددهی رسید

کمتر کنسولی را ‌می‌توان نام برد که به محض ورود به بازار به مرحله سوددهی برسد. اما پلی استیشن 5 معادلات را برهم زد و نسخه استاندارد این کنسول توانست تنها پس از گذشت هشت ماه از عرضه ، به سوددهی رسیده و یا به عبارتی با ضرر فروخته ن‌می‌شود.

با این حال هنوز نسخه دیجیتال پلی استیشن 5 تا رسیدن به سوددهی ک‌می‌فاصله دارد. این‌ها، اطلاعاتی است که سونی در گزارش عملکرد خود طی سه ماهه دوم سال 2021 میلادی ارائه داده است. هیروکی توتوکی، مدیر مالی سونی اعلام کرد که نسخه استاندارد پلی استیشن 5 که با قیمت 499 دلار عرضه ‌می‌شود، دیگر با زیان فروخته ن‌می‌شود. اما هنوز نسخه دیجیتال این کنسول (با قیمت 399 دلار) به این مرحله نرسیده که البته این ضرر با فروش دیگر محصولات سخت‌افزاری همانند لوازم جانبی و پلی استیشن 4 جبران شده است.

برای درک بهتر عملکرد موفق پلی استیشن 5، باید به این نکته اشاره کرد که چیزی حدود چهار سال طول کشید تا کنسول پلی استیشن 3 توانست به سوددهی برسد. اما پلی استیشن 5، این راه را هشت ماهه طی کرد. البته پلی استیشن 4 نیز بسیار موفق ظاهر شد و طبق گزارش سونی، با اختلاف اندکی نسبت به پلی استیشن 5 و تنها در شش ماه به سوددهی رسید.

میزان فروش پلی استیشن 5 تا آوریل 2021، برابر با 7.8 میلیون دستگاه بود که تا 18 ژوئیه امسال این عدد از مرز 10 میلیون دستگاه عبور کرد. با این حال، سونی به دنبال فروش بیشتری از این کنسول است و اعلام کرد که ‌می‌خواهد تا پایان ماه مارس 2022، میزان فروش پلی استیشن 5 را به 22.6 میلیون دستگاه برساند.

در گزارش اخیر سونی، همه آمارها مثبت نبود و طبق گفته این شرکت، مشترکان پلی استیشن پلاس در سه ماهه دوم امسال، از 47.6 میلیون نفر به 46.3 میلیون نفر رسیده‌اند. همچنین تعداد کاربران فعال ماهانه نیز از 109 به 104 میلیون نفر رسیده‌ است.

طبق گفته سرکان توتو، مدیرعامل کانتان گیمز، همه‌گیری کرونا و تاخیر در عرضه بازی‌های جدید، علاوه بر کاهش فروش محصولات سخت‌افزاری، افت مشترکان شبکه پلی استیشن را نیز به دنبال داشته است.

با توجه به برآوردها و انتظارت سونی، این شرکت معتقد است که میزان تقاضا برای کنسول پلی استیشن 5 در ماه‌های پیش رو همچنان بالا خواهد بود اما احتمالا بحران کمبود تراشه در جهان، بر برنامه‌های این شرکت تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

سونی معقتد است که کمبود تراشه احتمالا تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت اما برخی از تحلیلگران امیدوارند که تا پایان سال 2021 این بحران پایان یابد.

 

منبع
Techspot

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا