ایرانتکنولوژی

رشد میزبانی هاست‌‌های ایرانی در دوران کرونا

عواملی چون قیمت، تحریم و در دسترس بودن باعث استقبال از هاست‌های ایرانی شده است

استفاده صاحبان وب‌سایت‌ها از شرکت‌های مختلف میزبانی وب (هاستینگ) داخلی نسبت به شرکت‌های خارجی طی یک سال گذشته ۱۰درصد افزایش یافته است. به تازگی گزارشی از شرکت شیرازی اَبر دِراک، ارائه دهنده خدمات راهکارهای توزیع محتوا، امنیت ابری و تحلیل داده در اینترنت، منتشر شد که نشان می‌دهد به رغم کیفیت خوب سرویس‌های خارجی به خصوص در اروپا طی یکسال گذشته استفاده از میزبان‌های داخلی افزایش چشمگیری داشته است. در همین حال مدیران شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی، یکی از دلایل این استقبال، افزایش قیمت دلار و ارزانتر بودن میزبان‌های ایرانی نسبت به سرویس‌های مشابه خارجی است.

تجربه قطع اینترنت

مدیرعامل شرکت میهن‌وب‌هاست، از شرکت‌های قدیمی فعال در زمینه میزبانی در گفت‌وگو با آی‌تی ایران گفت که از اواخر سال ۹۸، استقبال کاربران میهن‌وب‌هاست برای خرید سرویس‌های داخل ایران ۹۰درصد افزایش پیدا کرده است. سعید رحمت مهم‌ترین دلیل این موضوع را تجربه قطع ۱۰ روز اینترنت بین‌الملل در سال ۹۸ و به دنبال آن چالش‌هایی می‌داند که برای کسب‌وکارهایی که هاست خارج از کشور داشتند، پیش آمده است. به گفته وی کاربران این شرکت در هاست‌های خارجی، ۹۰ درصد سرویس‌های آلمان، ۵ درصد فرانسه و ۵ درصد هم از سایر سرویس‌های خارجی را انتخاب می‌کنند.

او در ادامه با اشاره به اینکه تا چه اندازه استفاده از میزبان‌های خارجی به صرفه است و بهتر است چه افرادی با چه نیازهایی از کدام هاست خارجی یا ایرانی استفاده کنند، گفت: «پارامترهای مختلفی مانند سرعت، تحریم، کیفیت، آپ‌تایم (Up Time) ، قیمت و قابلیت‌ها در انتخاب هاست از ایران یا خارج از کشور دخیل هستند. از ابتدا باید نیاز مشتری بررسی شود تا مشخص شود کفه ترازو به سمت ایران سوق پیدا می‌کند یا خارج. عموما افرادی که نیاز به ارتباط با تلگرام یا سایر پیام رسان‌ها دارند، یا افرادی که بخشی از مشتریانشان خارج از کشور هستند بهتر است از سرویس خارجی استفاده کنند.»

مدیرعامل میهن‌وب‌هاست: از اواخر سال ۹۸، استقبال کاربران میهن‌وب‌هاست برای خرید سرویس‌های واقع شده در ایران ۹۰درصد افزایش پیدا کرده است. کاربران ایرانی در هاست‌های خارجی، ۹۰ درصد سرویس‌های آلمان، ۵ درصد فرانسه و ۵ درصد هم از سایر سرویس‌های خارجی را انتخاب می‌کنند.

هزینه پایین، دلیل انتخاب ایرانی‌ها

مدیرعامل هاست ایران با تاکید بر این موضوع که از سال ۹۸ تاکنون با شیوع بیماری کرونا اعتماد به میزبان‌های داخلی افزایش یافته است، به آی‌تی ایران گفت: «به طور کلی از سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹، اعتماد از دست رفته بازگشت و با شروع بیماری کرونا، حجم سرویس‌های داخلی به خصوص پلتفرم‌های آموزشی و فروشگاهی افرایش پیدا کرد. به گفته فرشاد اسماعیلیان کاربران معمولا از سرویس کشورهایی که آپ‌تایم بالاتری داشته باشند مانند آلمان، فرانسه و ترکیه استفاده می‌کنند. او توضیح داد که استفاده کاربران سرویس‌های کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان به دلیل تحریم و نوع ارتباطی که با ایران دارند، نزدیک به صفر است.

مدیرعامل هاست ایران با اشاره به این موضوع که هزینه نگهداری برخی از سرویس‌های ایرانی معمولا گرانتر از سرویس‌های خارجی است، توضیح داد: «هزینه تمام شده سخت‌افزارها در کشورهای خارجی معمولا نسبت به ایران کمتر است. برای مثال ارائه خدمات سرویس‌ها میزبانی مانند خرید سرویس و تجهیزات شبکه با هزینه‌های گران وارد می‌شوند اما در خارج از کشور با سوبسید و تخفیف‌های بالا با اقساط طولانی مدت می‌توانند آخرین تکنولوژی‌ها را به‌کار بگیرند. به اعتقاد وی هاست‌های اشتراکی (shared host) در ایران ارزان است اما قیمت سرویس‌های مجازی و وی‌پی‌اس (VPS  مخفف Virtual Private Server یا همان سرور مجازی شخصی است.)   با توجه به قیمت دلار در ایران با قیمت‌های مشابه خارجی برابری می‌کند یا حتی گران‌تر است. از طرفی مباحثcloud  و VPS با توجه به تحریم‌ها و حواله پول چالش‌های خود را دارد که گران‌تر از سرویس‌های داخلی است.»

فرشاد اسماعیلیان، مدیرعامل «هاست ایران»: به طور کلی از سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹، اعتماد از دست رفته بازگشت و با شروع بیماری کرونا، حجم سرویس‌های داخلی به خصوص پلتفرم‌های آموزشی و فروشگاهی افرایش پیدا کرد.

به گفته وی استقبال کاربران به سمت استقبال از هاست‌های اشتراکی رفته است؛ هاست اشتراکی هاست اشتراکی به نوعی از میزبانی وب گفته می‌شود که در آن یک سرور فیزیکی به تنهایی میزبانی چندین سایت را بر عهده دارد. اسماعیلیان توضیح داد بیشتر کسب‌وکارها در ابتدا فعالیت خود از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند و زمانی که کسب‌وکارها توسعه پیدا می‌کنند به سمت خدمات cloud و VPS  و سرویس‌های اختصاصی می‌روند. مدیرعامل «هاست ایران» با اشاره به فضای محدود این حوزه گفت که بازیگران این فضا به حدود ۵۰ شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ می‌رسد که ده بازیگر اول آن جزو اصلی‌ترین‌ها به شمار می‌آیند.

چشم انداز بازار میزبانی وب با توجه به کاهش نرخ دلار 

با توجه به افت ارزش برابری دلار در برابر ریال در هفته‌های اخیر و احتمال پایدار بودن آن در ماه‌های آینده (با توجه به  چشم‌انداز تحولات و مذاکرات سیاسی) به احتمال زیاد قیمت استفاده از سرویس‌های خارجی به قیمت سرویس‌های ایرانی نزدیک‌تر خواهد شد. از سوی دیگر ممکن است با توجه به احتمال رفع تحریم‌ه، دسترسی کاربران به سرویس‌های خارجی راحت‌تر انجام خواهد پذیرفت. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد سرویس‌های ایرانی مجبور به ارتقای کیفیت خود برای راضی نگه داشتن مشتریان برای استفاده از این سرویس‌ها کنند. باید منتظر ماند و دید طی ماه‌های آینده تحولات سیاسی چه تاثیری در این بازار خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا