ایرانتکنولوژی

شماره نوزدهم ماهنامه «بازخورد» منتشر شد

دوماهنامه «بازخورد» با شماره نوزدهم وارد چهارمین سال انتشار شد. این مجله از منظر تحلیلی و نقادانه به حوزه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات، دنیای دیجیتال، روزنامه‌نگاری، مطالعات فرهنگی و رسانه، و علوم ارتباطات اجتماعی می‌پردازد. همچنین به گفته مدیر مسئول «بازخورد» این دوماهنامه از سال ۱۳۹۷، سعی می‌کند به موضوعاتی چون فلسفه و دانش و جامعه‌شناسی و ادبیات علمی‌تخیلی و سینما و رسانه‌های تصویری نگاهی انتقادی داشته باشد.

به گفته سعید ارکان‌زاده یزدی در مجله «بازخورد» پیچیدگی‌های فناوری‌های ارتباطی و جنبه‌های ناپیدای روابط میان آن‌ها واکاوی می‌شود. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «نگاه بازخورد به فناوری ارتباطات نه بدبینانه است نه خوشبینانه، و تأکید دارد ‏در برابر دوقطبیِ رویکرد بدبینانه و خوشبینانه به فناوری باید از بدیلی جدید سخن گفت: دخالت مستقیم ارزش‌های دموکراتیک در ‏فرایند طراحی فناوری، و نیز تغییر ارزش‌های دخيل در آن از طریق مشاركت عمومی.»

او با تاکید بر اینکه اولویت آن‌ها در «بازخورد» تولید محتوای باکیفیت همراه با نگاه انتقادی است، گفت: «در دنیایی که انواع و اقسام رسانه‌ها از هر سو مخاطبان را ‏محاصره کرده‌اند و به هر قیمتی محصولات سیاسی و شرکتی خود را به آن‌ها می‌فروشند، مطالعه انتقادی فناوری و رسانه و سازوکارهای حاکم ‏بر آن‌ بیش‌از‌پیش ضروری است.»

ارکان‌زاده یزدی معتقد است که رویکرد مجله نیز برخلاف رسم حاکم بر روزنامه‌نگاری کشور پرهیز از چهره‌محوری و تأکید بر متن است. او در ابن‌باره گفت: «معمولاً مصاحبه‌ای با چهره‌های معروف داخلی در مجله یافت نمی‌شود و اولویت تحریریه در انتخاب محتوا کیفیتِ متن است نه امضای نام‌ها و چهره‌ها. از این‌رو، اکثر مصاحبه‌ها نیز ترجمه‌ای بوده‌اند از گفت‌وگو با چهره‌های جهانی. البته گزارش‌هایی تألیفی نیز منتشر کرده‌ایم درباره مسایل مربوط به ارتباطات و فناوری و روزنامه‌نگاری در ایران که نویسندگان و مترجمان و روزنامه‌نگارانی باسابقه و نیروهایی تازه‌کار در این مسیر در کنار ما بوده‌اند.»

او در ادامه با توضیح فعالیت‌هایی که در این دوماهنامه انجام شده است، اظهار می‌کند: «در این راستا، در سال‌های گذشته به‌تفصیل از منظر انتقادی به برخی پدیده‌های حوزه ارتباطات ‏پرداخته‌ایم؛ پدیده‌هایی چون «کارگر/کاربر دیجیتال» و «کار گیگ» و «چورنالیسم» و «مصرف برق بیت‌کوین و اینترنت» و «اینترنت بدیل» و «بازی‌کاری» و «سئو» و ‌‏«اپلیکیشن‌های مکان‌یاب» و «وب تاریک» و «الگوریتم‌ها» و «هوش مصنوعی» و «آسانژ و افشاگری» و «فناوری‌هراسی» و «آموزش آنلاین»‏ و «رسانه‌های اجتماعی» و «پروپاگاندا» و سهم فناوری‌ها در ویرانی محیط‌زیست و بحران عالم‌گیر کرونا. اکثر مطالب «بازخورد» یادداشت و گزارش و ترجمه‌ای است از موضوعاتی که حدس می‌زنیم به گوش مخاطب فارسی‌زبان نرسیده است و اگر با موضوع‌ آشناست، زاویه‌ای دیگر از آن را نشان‌اش دهیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا