تکنولوژیموبایل

نقد و بررسی وان پلاس ۹

وان پلاس در آغازین ماه‌های سال ۲۰۲۱، از دو گوشی قدرتمند به نام‌های وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو پرده برداشت. دو گوشی هوشمندی که از دوربین‌هایی با برند هاسلبند بهره می‌برند و می‌توانند عکس‌های کم‌نظیری را از سوژه‌ها در موقعیت‌های مختلف ثبت کنند.

در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به مدل کوچک‌تر یا همان وان پلاس ۹ که از لحاظ ظاهری و ساختار بدنه، تفاوت زیادی با مدل سال قبل این شرکت ندارد اما از لحاظ مشخصات فنی و برخی ویژگی‌ها سَرتر است. وان پلاس در ساخت این گوشی از نمایشگری فلت به همراه فریم پلاستیکی جدیدی بهره برده و قسمت‌های جلویی و پشتی بدنه با پوشش گوریلا گلس محافظت می‌شود.

محل قرارگیری دکمه سلفی بدون تغییر باقی مانده اما به فناوری شارژ سیمی ارتقایافته، ماژول‌های دوربین بروزرسانی شده، پشتیبانی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و شارژ وایرلس دو طرفه (البته برای چند کشور خاص) مجهز شده است.

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تغییر در این گوشی، استفاده از پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ است که از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند. این گوشی همچنین از فناوری باتری دوآل-سل بهره می‌برده که پیشتر در مدل وان پلاس ۸تی به کار رفته بود.

این یعنی، وان پلاس ۸ از فناوری شارژ سریع Wrap charge ۶۵T پشتیبانی می‌کند و می‌توان ظرف مدت زمان ۳۰ دقیقه، شارژ باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری دستگاه را از صفر به ۱۰۰ درصد رساند. برای اشنایی بیشتر با این محصول جدید وان پلاس ما همراه باشید.

طراحی

وان پلاس ۹ از لحاظ شکل ظاهری، شباهت زیادی به مدل وان پلاس ۸تی دارد و تفاوت اصلی این دو گوشی در ماژول دوربین پشتی نهفته است. همچنین با دقت بیشتر می‌توان به نقاط مشترکی میان این گوشی با مدل وان پلاس ۷ نیز رسید.

با این حال، قسمت جلویی این گوشی به یک نمایشگر صاف یا همان «فلت» مجهز شده و دوربین سلفی نیز با طراحی punch-hole در قسمت کناری نمایشگر جای گرفته است. اگرچه در وان پلاس ۸تی از فریمی‌آلومینومی‌استفاده شده، اما وان پلاس ۹ از فریمی‌پلاستیکی تقویت‌شده بهره می‌برد که از لحاظ ظاهری، تفاوتی با فریم‌های فلزی ندارد.

چیدمان دکمه‌ها در این گوشی نیز به گونه‌ای است که دکمه تنظیم صدا در سمت چپ بدنه و دکمه‌های پاور و تنظیم حالت صدای دستگاه در سمت راست بدنه تعبیه شده است. در قسمت پشتی نیز سیستم دوربینی با طراحی جدید را شاهدیم که در قسمت کناری بدنه جای گرفته است. این دوربین به سه سنسور مجهز و لوگوی هاسلبند نیز روی آن حک شده است.

نمایشگر

وان پلاس ۹ به نمایشگری ۶.۵۵ اینچی ۸ بیتی امولد با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل مجهز شده است. این نمایشگر از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند و قادر به نمایش محتوای HDR است. در واقع، این مشخصات ما را به یاد نمایشگر وان پلاس ۸تی می‌اندازد که دقیقا با چنین ویژگی‌هایی معرفی شد.

این نمایشگر از دقت رنگ بالایی برخوردار است و می‌تواند محتوا را با کیفیت مطلوبی نمایش دهد. همچنین وان پلاس این امکان را در بخش Settings گوشی برای کاربران فراهم کرده تا در صورت تمایل، از میان حالت‌های طبیعی (sRGB) و شفاف (Display-P3)، یکی را انتخاب کنند. با این حال، توصیه می‌شود تا کاربران از حالت طبیعی استفاده کنند.

همانند وان پلاس ۹ پرو، وان پلاس۹ نیز از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند و قادر است در مواقع ضروری، نرخ رفرش را کاهش دهد که به حفظ شارژ باتری کمک خواهد شد. اما از آنجایی که نمایشگر به کار رفته در وان پلاس ۹ از نوع LTPO نیست، نمی‌توان انتظار داشت که گوشی بتواند نرخ رفرش خود را به یک هرتز برساند.

زمانی که کاربر در حال کار با نمایشگر باشد، نرخ رفرش آن به ۱۲۰ هرتز می‌رسد اما وقتی این تعامل صورت نگیرد، نرخ رفرش در زمانی که میزان روشنایی بیشتر از ۵۰ درصد باشد، به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد. از طرفی دیگر، وان پلاس ۹ به مانند برادر بزرگ‌تر خود به حالتی به نام Vibrant Color Effect Pro مجهز شده که برای تماشای ویدیوها بسیار کاربردی و مفید خواهد بود و می‌تواند رنگ‌های باکیفیتی را ارائه دهد.

حالت جدید دیگری تحت عوان Ultra-high Video Resolution در وان پلاس ۹ وجود دارد که از فناوری هوش مصنوعی برای ارتقای ویدیو در برخی اپلیکیشن‌ها از جمله اینستاگرام بهره می‌برد.

همچنین در دل نمایشگر این گوشی، حسگر اثر انگش اپتیکال تعبیه شده که در قسمت پایینی نمایشگر جای گرفته است. عملکرد این حسگر قابل قبول است و می‌تواند با سرعت و دقت مناسبی، قبل دستگاه را باز کند.

 

طول عمر باتری

وان پلاس ۹ از دو باتری ۲۲۵۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد که نهایت ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپری را برای گوشی به ارمغان می‌آورد. بررسی‌هایی که روی عملکرد این باتری صورت گرفته، نشان می‌دهد که این باتری از کارکردی قابل قبول برخوردار است.

به عبارتی دیگر، این باتری توانست با یک بار شارژ، انرژی مورد نیاز برای ۲۸ ساعت مکالمه و بیش از ۱۳ ساعت وبگردی را تامین کند. همچنین در تست پخش ویدیو نیز عملکرد ۱۵ ساعته برای آن ثبت شده است.

همچنین این گوشی از فناوری شارژ سریع Wrap Charge ۶۵T بهره می‌برد که قادر است ظرف مدت زمان ۲۹ دقیقه، صفر تا ۱۰۰ باتری را پُر کند.

نرم افزار

وان پلاس ۹ به اندروید ۱۱ و نسخه جدید رابط کاربری این شرکت تحت عنوان OxygenOS ۱۱ مجهز شده است. این رابطه از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی بهره می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به Turbo Boost ۳.۰ اشاره کرد که می‌تواند به ارتقای عملکرد دستگاه و اجرای بهتر اپلیکیشن‌ها در بکگراند کمک کند. در این گوشی، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به راحتی اجرا می‌شوند و مشکلی چون تاخیر در خواندن دستور و یا هنگ کردن دستگاه به وجود نخواهد آمد.

عملکرد

وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو، جزو اولین گوشی‌هایی هستند که مجهز به چیپستی با فناوری ساخت ۵ نانومتری هستند. در این دو گوشی از پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ Mobile به همراه تراشه X۶.۵G استفاده شده است.

این پردازنده از هشت هسته پردازشی بهره می‌برد که می‌توانند تا ۲۵ درصد عملکرد بهتری را نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ به ارمغان آورند. این چیپست از سه کلاستر تشکیل شده که قوی‌ترین آن، تک هسته‌ای با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتزی با هسته‌ای از نوع Kryo ۶۸۰ Prime ست.

یک کلاستر سه هسته‌ای دیگر از سه هسته Kryo ۶۸۰ Gold با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز بهره می‌برد و در نهایت، کلاستر سوم از چهار هسته Kryo ۶۸۰ Silver با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل شده است.

تراشه گرافیکی این گوشی از نوع آدرنو ۶۶۰ است که از لحاظ کارایی، تا ۳۵ درصد عملکرد بهتری را نسبت به تراشه آدرنو ۶۵۰ از خود ارائه می‌دهد. هر دو گوشی جدید وان پلاس به رم LPDDR5 و حافظه UFS ۳.۱ (غیرقابل ارتقا) مجهز شده‌اند. وان پلاس ۹ در نسخه‌هایی با رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابتی قابل خرید است.

دوربین

وان پلاس ۹ به دوربین سه‌گانه مجهز به سنسورهای عریض، فوق عریض و مونوکروم مجهز شده است. دوربین اصلی از سنسور IMX689 سونی با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی و لنز ۲۳ میلیمتری و البته دیافراگم f/۱.۸ بهره می‌برد.

دوربین فوق عریض نیز به سنسور IMX766 سونی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی، لنز ۱۴ میلیمتر و دیافراگم f/۲.۲ مجهز شده است. این دوربین همچنین می‌توان نقش دوربین ماکرو را نیز ایفا کند. سنسور سوم نیز از نوع تله فوتو بوده و به رزولوشن ۲ مگاپیکسلی مجهز شده است.

برخلاف مدل‌های وان پلاس ۹پرو و یا حتی وان پلاس ۸تی، این گوشی از لرزشگیر اپتیکال برخوردار نیست. این یعنی، تمامی فرآیندهای لرزشگیری به صورت دیجیتال صورت خواهد گرفت. اما هنر مهندسان و متخصصان شرکت هاسلبند در این دوربین جای گرفته است.

این گوشی از روش Natural Color Calibration برای عکاسی که توسط هاسلبند طراحی و برای سخت‌افزار این دوربین بهینه شده، بهره می‌برد.

و اما در خصوص عملکرد این دوربین در موقعیت‌های مختلف باید گفت که وان پلاس ۹، همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، می‌تواند عکس‌های باکیفیتی را در محیط‌هایی با نور کافی ثبت کند. عکس‌هایی که در آن جزییات بالایی به چشم می‌خورند و از وضوح بالایی برخوردارند.

عملکرد این دوربین در ثبت عکس از محیط‌های تاریک و کم‌نور نیز خارق العاده است. حتی بدون فعال کردن حالت عکاسی در شب (Nightscape) نیز می‌توان به نتایج خوبی دست یافت. در این عکس‌ها، دقت رنگ بالا، جزییات کافی و کنتراست مناسب به خوبی قابل رویت است.

در رابطه با قابلیت‌های فیلمبرداری وان پلاس ۹ نیز باید گفت که این گوشی می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن ۱۰۸۰p، ۲۱۶۰p یا همان ۴K و همچنین ۴۳۲۰p را که به ۸K شناخته می‌شود، ثبت و ضبط کند. دوربین اصلی این گوشی قادر به ضبط ویدیوهای ۱۰۸۰p و با دو نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه است.

همچنین این دوربین می‌تواند ویدیوهای ۴K را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و ویدیوهای ۸K را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت کند.

با نگاهی به ویدیوهای ضبط‌شده توسط این گوشی، می‌توان نمره بالایی را به عملکرد این گوشی در فیلمبرداری از موقعیت‌ها و شرایط مختلف داد. رنگ‌ها در این ویدیوها با دقت بالایی ثبت و جزییات نیز به ظرافت خاصی ضبط شده‌اند.

جمع‌بندی

وان پلاس ۹ را باید یکی از بهترین گوشی‌های این شرکت چینی دانست که توانسته به لطف ویژگی‌های بارزی چون نمایشگر باکیفیت، قابلیت‌های نرم‌افزاری متنوع، بلندگوهای قوی، دوربین‌های حرفه‌ای و پشتیبانی از شارژ سریع، خود را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای خریداران تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا