استارتاپایران

آشنایی با ۵ فروشگاه آنلاین ماهی در ایران

گپی‌کوتاه با چند استارتاپ فروش ماهی

فرصت‌های موجود در زنجیره تامین و ارزش محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره باعث شده است تا ایده‌های نو و فناوری هم به حوزه کشاورزی ورود کنند. از همین رو استارتاپ‌ها هم به حوزه‌های مختلف کشاورزی، مانند فروش برنج، ماهی، زعفران و عسل و… روی آورده‌اند و تا جای ممکن هم تلاش می‌کنند تا این حوزه سنتی را مدرن‌تر کنند و دست دلال‌ها و واسطه‌ها را کوتاه کنند. در این مطلب ما قصد داریم ۵ استارتاپ فروش ماهی را معرفی کنیم.

ماهی دریا

محمد امین صالحی به همراه برادرش استارتاپ ماهی دریا را سال ۹۷ در شهر بندرعباس راه‌اندازی کردند. به گفته صالحی ماهی دریا حدود ۳۰۰ سفارش ماهانه دارد و حدود ۴۴ درصد رشد در دوران کرونا داشته‌اند. بنیان‌گذار استارتاپ ماهی دریا در رابطه با ارسال ماهی به شهرهای دیگر می‌گوید: «ماهی‌ها در بسته‌بندی‌های مخصوص و با استفاده از یخ‌های ژله‌ای توسط هواپیما در زمان مناسب برای مشتری ارسال می‌شود. با یک شرکت هواپیمایی پستی قرارداد داریم که در ۲۴ ساعت از زمان سفارش به دست متشریان می‌رسد. در حال حاضر ضمانت تازه بودن هم وجود دارد که مشتری می‌تواند در صورت تازه نبودن محصول آن را مرجوع کند. هزینه ارسال هم ۵۹ هزار تومان برای هر سفارش در نظر گرفته شده است.»

او می‌گوید که تامین و لجستیک بزرگترین چالش حوزه فروش ماهی است؛ او توضیح می‌دهد: «تازه بودن محصول و تامین آن یکی از بزرگترین چالش‌های موجود است، زیرا که هر ماهی تا ۶ روز تازه بودن آن محفوظ می‌ماند. در نتیجه برای صید دوباره ماهی ممکن است مشکلاتی از جمله خراب بودن آب‌وهوا پیش بیاید که همین موضوع باعث مشکلات زیادی از جمله تاخیر در ارسال محصول می‌شود.» به گفته صالحی این استارتاپ در حال حاضر یک تیم ۷ نفره دارد و تاکنون یک راندجذب سرمایه از موسسه برکت داشته‌اند.

آنلاین ماهی

آنلاین ماهی فعالیت خود را از سال ۹۶ شروع کرده است؛ کارخانه آنلاین ماهی در شهر شیراز کار می‌کند و محصولات خود را از سه شهر بوشهر، هرمزگان و بندرعباس تامین کرده و به دفتر اصلی یعنی تهرانسهر ارسال می‌کند. بسته‌ها که با شرایط خاص ارسال شده‌اند، توسط کارمندان دریافت شده و برای مشتریان ارسال می‌شود. خدیجه مولایی و ابراهیم حسام از بنیان‌گذاران این استارتاپ هستند.

به گفته بنیان‌گذاران این استارتاپ، طبق سفارش مشتری صید روز چک می‌شود، هر روزی که محصول صید شده موجود باشد، به کارخانه در شیراز ارسال شده، در آن‌جا پاکسازی شده و بسته‌بندی می‌شود و با هواپیما به سمت تهران ارسال می‌شود. مولایی توضیح می‌دهد: «بسته‌بندی‌ها به صورت یونولیت عایق است که دمای داخل آن ۱ تا ۲ درجه بوده و پک یخ هم در آن قرار می‌دهند. محصول در ظرف‌های جداگانه پیچیده می‌شود که با یخ برخورد نداشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود تا ۴۸ محصول تازه بماند اما کمتر از ۲۴ ساعت به مشتری می‌رسد. برای تهران و شیراز رایگان و برای مابقی شهرها ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است. محصولات تمامی از جنوب است که در هاب شیراز جمع‌اوری و ارسال می‌شود.»

به گفته او روزانه این استارتاپ حداقل ۱۰ مشتری دارد که شاید ۲ تا ۳ نفر آن جدید و مابقی از مشتریان قدیمی و ثابت هستند.

آی مزرعه

استارتاپ آی مزرعه که به شکل B۲B فعالیت می‌کند، به صورت رسمی از سال ۹۸ فعالیت خود را شروع کرده است. به گفته رضا باقری، بنیان‌گذار این استارتاپ،   آی‌مزرعه خریداران را بدون واسطه به افراد تامین کننده متصل می‌کند. او می‌گوید که بیشترین مشتراین آن‌ها از استان‌های شمالی و جنوب هستند. به گفته او آن‌ها بخشی به نام آموزش دارند که به پرورش‌دهندگان آموزش‌های مدرن برای پرورش آبزیان می‌دهند.

ماهی‌بندر

ماهی بندر از سال ۹۶ به صورت آنلاین فعالیت خود را با سرمایه شخصی شروع کرده است، غفور فریدونی، بنیان‌گذار این استارتاپ می‌گوید که ۹۵ درصد مشتریان آن‌ها از شهر تهران هستند. به گفته او ارسال محصولات به صورت هوایی انجام می‌شود که یا محصول را منجمد می‌کنند یا آن را بسته‌هایی با یخ‌های ژله‌ایی قرار می‌دهند.

او با اشاره یه چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد؛ توضیح می‌دهد: «یکی از چالش‌های ما این است که این نوع از محصولات را نمی‌توان از قبل دپو کرد؛ در نتیجه ممکن است سفارش متشری ثبت شود اما صید آن یک هفته طول بکشد. یکی دیگر از چالش‌ها هم افزایش قیمت ماهی و میگو است که با قیمت ارز تغییر می‌کند.»

فیش اپ

سروش اسیوند بنیان‌گذار فیش‌اپ با اشاره به مدل فروش این استارتاپ توضیح می‌دهد: «مدل فروش فیش اپ به صورت فروش بر اساس تقاضا (On-Demand) است. به این معنی که ما در فیش اپ انباری نداریم و بر اساس سفارشات کاربران هر سه روز از صید آن روز تامین محصول را انجام می‌دهیم و وقتی کاربر سفارشی می‌دهید سفارش ۳ روز بعد به دست او خواهد رسید. با این روش ما میتوانیم محصولات ارگانیک دریایی تازه و صید روز را به دست کاربران برسانیم.» او می‌گوید که در این سایت اینترنتی محصولاتی چون  انواع ماهی و میگو، لابستر، خرچنگ، صدف خوراکی، ادویه جات مخصوص دریایی و… به فروش می‌رسد.

او با تاکید بر این موضوع که تامین کالا یکی از بزرگترین چالش‌هایی این حوزه است؛ توضیح می‌دهد: «اوایل با مشکلات زیادی جهت تامین کالا، پایین نگه داشتن هزینه‌های ارسال، مشکلات صید، مارکتینگ  و … روبرو شدیم و با افزایش سفارشات، فشار زیادی برای ساماندهی و برنامه ریزی به تیم وارد می‌شد چرا که ما محصول را به صورت تازه و صید روز بر اساس تقاضا تامین می‌کنیم.»

به گفته او در حال حاضر فیش اپ بیش از ۵۰ تامین کننده و ۱۰ صیاد و قایق دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا