استارتاپویروس کرونا

تاثیرات کرونا بر روند سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی

شیوع ویروس کرونا تمام جهان را تحت‌تاثیر قرار داد و شرایط پیچیده‌ای را برای فعالیت صنایع مختلف ایجاد کرد. این اتفاق چشم‌انداز اقتصادی و تجاری کسب‌وکارها را تغییر داده و به‌دنبال آن روند سرمایه‌گذاری روی آنها را متحول کرده است. در همین راستا مجله آنلاین «فست کمپانی» به بررسی پیش‌بینی‌های فعالان بازار و سرمایه‌گذاران از روندهای حاکم بر جریان جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها در ماه‌های پیش‌رو پرداخته است.

احتمال رشد نجات‌یافتگان

«روئلف بوثا» یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Sequoia Capital که از ۱۷ سال پیش به این شرکت پیوسته است، در شرکت‌های مهمی مانند YouTube سهام دارد. او در این مورد می‌گوید: «ما از ابتدای ماه مارس تا حالا حدود ۱۵ سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌ها انجام داده‌ایم و با این اوصاف به‌نظر می‌رسد با وجود دوران قرنطینه، فعال بوده‌ایم. ما به‌دنبال موارد باثباتی برای سرمایه‌گذاری هستیم. مثلا استارت‌آپی مانند Instacart خریدهای خواربار فروشی افراد را به تجربه‌ای راحت و لذت‌بخش تبدیل می‌کند. این درحالی است که بعضی دیگر از استارت‌آپ‌ها به‌خصوص بعضی استارت‌آپ‌های فعال درحوزه سرگرمی، عملکرد چندان شفاف و تاثیرگذاری در این دوران ندارند. با این اوصاف اگر به این نتیجه برسیم که یک شرکت نوپا عملکردی رو به جلو و آینده‌نگرانه دارد، طبیعتا در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم. ما سعی داریم بعضی شرکت‌های درجه‌های پایین‌تر در سبد سهام خودمان را به سمت رشد سریع‌تر ترغیب کنیم. درحال‌حاضر آنها فرصت‌های زیادی برای رشد  دارند که ما کمک می‌کنیم تا آنها را پیدا کنند. انتظار می‌رود اکوسیستم استارت‌‌آپی در یک سال آینده فضای رقابتی‌تری به خودش بگیرد. آنهایی که بتوانند از این شرایط جان سالم به در ببرند، احتمالا رشد چشمگیری را تجربه می‌کنند. بحران اقتصادی لزوما تضمینی برای شکست همه شرکت‌ها نیست. در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، بسیاری از موبایل‌های هوشمند و زیرساخت‌های کلاد معرفی شدند و بسیاری از شرکت‌ها توانستند مستقل از شرایط بحرانی، رشد کنند. با این حال اما بعضی شرکت‌های تکنولوژی هم بعد از بحران سال ۲۰۰۰ تا دو یا سه سال بعد نتوانستند دوباره جان بگیرند و فعالیت‌هایشان را شروع کنند.»

  لزوم همراهی با تغییرات

«دیون پارخ» مدیر داخلی شرکت سرمایه‌گذاری Insight Partners که در بسیاری از شرکت‌ها در مرحله رشد، سرمایه‌گذاری کرده است، شرکت‌هایی مانند ۱stdibs، Calm و Nextdoor را در سبد سهامش دارد. او به فست کمپانی گفته است: «ما سعی کردیم در این مدت به شرکت‌های زیرمجموعه خودمان بگوییم که در شرایطی هستند که با تصمیم‌گیری درست می‌توانند شانس بازدهی بیشتر را داشته باشند. کارهایی که در شرایط بحران قرنطینه می‌شود انجام داد، بسیار شبیه به هم هستند. در بعضی موارد این فعالیت‌ها می‌توانند ماهیت عمیق‌تری داشته باشند، اما تقریبا در یک راستا خواهند بود. فکر می‌کنم باید تقاضای بازار را در این روزها به خوبی شناسایی کرد تا به این ترتیب بتوان با نیاز مردم و روند بازار همراه شد. ما در ماه گذشته میلادی ۷۲ میلیون دلار در استارت‌آپ فعال درحوزه خواربارفروشی Imperfect Foods سرمایه‌گذاری کردیم. ما فعالیت شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها را به‌صورت آنلاین پیگیری می‌کنیم و حتی انبارهای آنها را به‌صورت آنلاین می‌بینیم و بعد درباره سرمایه‌گذاری تصمیم می‌گیریم. با این همه اما فکر نمی‌کنم سال‌جاری میلادی، سال چندان پررونقی برای اکوسیستم استارت‌آپی باشد. شرایط تغییر کرده است و باید بتوانیم با این تغییر همراه شویم.»

تمرکز بر نیازهای مردم

«کریستن گرین» موسس و یکی از سرمایه‌گذاران شرکت Forerunner Ventures از زمان راه‌اندازی این شرکت در سال ۲۰۱۰، سرمایه‌گذاری‌های مهمی در شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های مختلف انجام داده است. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران شرکت All Raise است که در زمینه ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به زنان فعال در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کند. او معتقد است که این روزها شرایط بسیار بی‌ثبات است و این بی‌ثباتی اغلب باعث القای حس ترس در میان مردم می‌شود. گرین می‌گوید: «این حس می‌تواند در شغل، موقعیت مالی، کودکان و از همه مهم‌تر روی سلامتی شما تاثیرگذار باشد. شاید پدر و مادر مسنی هم داشته باشید که در این صورت استرس بیشتری را تجربه خواهید کرد.

اگر بحران‌های گذشته را مرور کنید، می‌بینید که همه آنها درگیر بحران‌های مالی، بهداشتی یا جنگ بوده‌اند. بحران فعلی اما انگار همه اینها را در خودش دارد و از این نظر می‌تواند تاریخی باشد. چنین بحرانی نیاز به آرامش و همکاری بیشتر دارد. وقتی دنیای شما کمی کوچک‌تر می‌شود، فرصت تمرکز بیشتر را در اختیار خواهید داشت. من فکر می‌کنم این فرصت به مردم کمک می‌کند تا اولویت‌های خودشان را بهتر شناسایی کرده و به این ترتیب تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام بدهند. روند سرمایه‌گذاری‌ها اگرچه در ابتدا کند بود، اما به تدریج سرعت گرفته است.

صرف‌نظر از بعضی کسب‌وکارها که در شرایط فعلی امکان فعالیت ندارند، اما اغلب بنگاه‌های تجاری فرصت‌های جدیدی برای فعالیت در این شرایط بحرانی پیدا کرده‌اند. من پیش‌بینی می‌کنم و امیدوارم که به جلو حرکت کنیم و با پشت‌سر گذاشتن این روزها، اهمیت توسعه پایدار و ثبات را بیشتر از گذشته بشناسیم. فکر می‌کنم بهتر است بیشترین تمرکز روی نیاز و تقاضای مصرف‌کنندگان باشد تا بتوان مردم را برای گذر از این روزها بیشتر همراهی کرد.

تصمیم‌گیری دقیق و سریع

«کریستین تسای» در سال ۲۰۱۰ شرکت گوگل را ترک کرد تا یکی از بنیان‌گذاران شرکت سرمایه‌گذاری ۵۰۰ Startups باشد. او به‌عنوان مدیرعامل این شرکت، توانست آن را به یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازیگران جهانی در زمینه سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه رشد استارت‌آپ‌ها، تبدیل کند. او درباره شرایط فعلی معتقد است: «قطعا خوش‌بینی در این روزها کار سختی است، چون کنترل کمی بر اوضاع وجود دارد و باید سعی کرد با سرعت بیشتری تصمیم گرفت. ما در طول ۱۰ سال گذشته روی حدود ۲۴۰۰ شرکت در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ما سعی کردیم تنها روی استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی متمرکز نباشیم و نوآوری را در سراسر دنیا پیگیری و دنبال کنیم. درحال‌حاضر باید بتوانیم با ترس‌های موجود مواجه شده و تصمیم‌گیری درستی در مقابل آنها داشته باشیم تا در نهایت این بحران را از سر بگذرانیم. بسیاری از استارت‌آپ‌ها این بحران را تنها یک هفته احساس کردند و بسیاری دیگر ماه‌هاست که با آن درگیر هستند و حتی چشم‌انداز مثبتی برای خروج از آن ندارند. این موقعیت بسته به حوزه فعالیت آنها متفاوت خواهد بود. با این حال اما معتقدم که اگر بعضی از این شرکت‌ها بدانند چطور باید تقاضای مردم را شناسایی کرده و نیازهای آنها را مرتفع کنند، با سختی کمتری این روزها را پشت سر خواهند گذاشت.

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا