تکنولوژی

ساخت پارچه‌ای عایق در برابر تشعشعات مضر

محققان کالج مهندسی دانشگاه درکسل (Drexel) موفق به ساخت پارچه‌ای با پوششی از ماده‌ای رسانا به نام MXene شده‌اند که می‌تواند سدی در برابر نفوذ امواج الکترومغناطیسی و تشعشعات مضر باشد.

این محصول، کشفی بزرگ در زمینه به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری در انواع لباس‌ها و وسایلی باشد که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، ایده ساخت موادی که بتوانند مانع از نفود امواج الکترومغناطیسی شوند، به چند سال قبل برمی‌گردد؛ زمانی که نگرانی‌هایی در خصوص سرقت اطلاعات بانکی، پاسپورت و هک لپتاپ یا سوییچ خودرو که در کیف پول یا جیب افراد نگهداری می‌شد، از طریق روش‌های جدید مطرح شد.

اگرچه شاید این قبیل نگرانی‌ها، کمی‌بدبینانه باشد اما اخیرا و با توجه به تولید انواع محصولات و دستگاه‌های مجهز به امواج الکترومغناطیسی، تقاضا برای تولید این قبیل پارچه‌ها که بتوانند مانع از نفوذ و برخورد این امواج و تشعشعات به بدن شوند، بیش از پیش احساس می‌شود.

حتی می‌توان از این پارچه برای دستگاه‌های نظامی‌و دفاعی نیز استفاده کرد تا از ردیابی و هک شدن شدن در امان بمانند. یوری گوگوتسی، از اساتید دانشگاه درکسل در این باره می‌گوید: دستگاه‌های پوشیدنی نیازمند محافظت در برابر تداخلات الکترومغناطیبی هستند که به طور مرتب توسط دستگاه‌های موبایلی تولید می‌شوند. و این محافظت باید به صورت یکپارچه و در دل لباس صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما از مدت‌ها پیش می‌دانستیم که MXene، می‌تواند تداخلات الکترومغناطیسی را بهتر از هر نوع ماده دیگری انجام دهد. با این دستاورد نشان دادیم که می‌توان این ماده را به پارچه چسباند و در کنار آن، قابلیت محافظتی آن را نیز حفظ کرد.

به گفته این محقق، MXene به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان از آن به اشکال مختلف استفاده کرده به طوری که می‌توان هم به صورت اسپری، رنگ و غیره در بافت پارچه‌ها استفاده کرد و در این در حالی است که وزن و یا حجم چندانی را نیز به پارچه یا انواع لباس‌ها اضافه نخواهد کرد.

این محققان همچنین برای تست کارایی این دستاورد در درازمدت، پارچه‌هایی با پوشش MXene را به مدت دو سال در یک اتاق نگهداری کردند که در نهایت، مشخص شد که بعد از گذشت این مدت زمان، تنها 10 درصد از کارایی این پوشش در برابر امواج و تشعشات افت پیدا کرد.

ساخت پارچه‌ای مقاوم در برابر تشعشعات مضر

منبع
Drexel

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا