تکنولوژی

استفاده از پهپادها برای عرضه اینترنت 5G

دو شرکت بریتانیایی اعلام کردند که با استفاده از 60 پهپاد می‌توانند دسترسی مردم بریتانیا به فناوری ارتباطی 5G را فراهم کنند.

این طرح توسط شرکت‌های بریتانیایی Stratospheric Platforms و  Cambridge Consultants ارائه شده و هدف آن فراهم کردن دسترسی طیف وسیعی از کاربران به اینترنت 5G از پهپادهایی هیدروژنی است. این پهپادها برای ارتباط با دستگاه‌های زمینی به آنتن‌هایی خاص مجهز خواهند بود.

این دو شرکت قصد دارند تا از همکاری و تجهیزات شرکت‌های مخابراتی برای این منظور کمک بگیرند. قرار است مرحله آزمایشی این پروژه در سال 2024 در منطقه‌ای در جنوب آلمان پیاده شود. شرکت Cambridge Consultants که آنتن‌های این پهپادها را طراحی کرده، مدعی شد که این آنتن‌ها می‌توانند با ارتفاع 20 هزار متری زمین به گیرنده‌ها ارتباط داشته باشند.

این شرکت همچنین اعلام کرد که اخیرا عملکرد این آنتن‌ها در ارسال و دریافت سیگنال‌ها از طریق یک هواپیما با موفقیت تست شد. با این حال، فعلا پهپادهای مورد نیاز این دو شرکت در حال گذراندن مراحل طراحی و توسعه خود هستند. همچنین می‌بایست عملکرد سوخت هیدروژنی و آنتن 5G روی این پهپادها نیز مورد تست و ارزیابی قرار گیرد.

در حال حاضر، شرکت گوگل نیز پروژه مشابهی را تحت عنوان Project Loon را دنبال می‌کند. این شرکت قصد دارد تا از طریق بالن‌هایی با سوخت خورشیدی که در ارتفاعات بالا به پرواز درمی‌آیند، اینترنت وایرلس پهن‌باند را به دست مردم مناطق محروم و دورافتاده برساند.

اما مدیر شرکت Stratospheric Platforms معتقد است که استفاده از سوخت هیدروژنی می‌تواند موثرتر باشد. وی گفت که هر کدام از پهپادهای اینن شرکت می‌توانند تا محدوده‌ای به قطر 140 کیلومتر را پوشش دهند و اینترنت 5G را به کاربران ارائه دهند.

با استفاده از این سرویس، کاربران بریتانیایی قادر خواهند بود تا سرعت دانلودی معادل 100 مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند و این یعنی دانلود یک فیلم 4 گیگابایتی تنها در شش دقیقه. مدیران شرکت‌های مذکور معتقدند که استفاده از دکل‌ها برای عرضه فناوری 5G هزینه بیشتری را به دنبال خواهد داشت به طوری که هر پهپاد می‌تواند، کار 200 دکل را در ارائه این فناوری انجام دهد.

بن وود، از محققان مرکز تحقیقاتی CCS Insight در این باره می‌گوید: اینکه بخواهیم زیرساخت‌های موجود را با شبکه‌ای از پهپادها جایگزین کنیم، امری غیرقابل تصور است. اما می‌توان از این پهپادها برای عرضه اینترنت 5G در مناطق دورافتاده و یا در سطح دریاها بهره برد. همچنین این دستاورد می‌تواند برای شرکت‌هایی که در زمینه تولید کامیون‌های خودران فعالیت دارند نیز مفید و کاربردی باشد.

منبع
BBC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا