گوناگون

یک تریلیون دلار به ثروت میلیاردهای آمریکا اضافه شد

حدود چهار سال پیش، مردم آمریکا اولین رئیس جمهور میلیاردر خود را انتخاب کردند. از آن زمان تا به امروز، میلیاردرهای آمریکا که 0.00006 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، توانستند یک تریلیون دلار به مجموع ثروت خود اضافه کنند.

حال بعد از گذشت چهار سال، مردم آمریکا باری دیگر به پای صندوق‌ها‌ی رای آمدند. نتیجه این انتخاب، نه تنها بر آینده آمریکا بلکه بر ثروت و دارایی مردم این کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود. در این چهار سال و با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، بر ثروت و دارایی بسیاری از ثروتمندان آمریکا اضافه شد. اکنون نیز بسیاری از این افراد در تلاشند تا بتوانند در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، از دارایی‌ها‌ی خود محافظت کنند..

کیمبرلی کلازینگ، استاد دانشگاه رید کالج (Reed College) با اشاره به این موضوع که قانون مالیاتی سال 2017 در جهت منافع ثروتمندان و شرکت‌ها‌ی بزرگ است، عنوان کرد: ترامپ در بسیاری از فاکتورهایی که منجر به نابرابری‌ها‌ می‌شود، نقش و مسئولیتی ندارد. اما تغییراتی که وی در سیاست‌ها‌ی خود اعمال کرد، به جای کم کردن نابرابری، شکاف بیشتر این مسئله را به دنبال داشته باشد.

طبق گزارشی شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ثروت آمریکایی‌ها‌ در سال 2016 حدود 1.8 تریلیون دلار بود که اکنون از رمز 2.8 تریلیون دلار فراتر رفته است. افراد حاضر در این شاخص که جزو 500  فرد با بیشترین ثروت در جهان هستند، ممکن است روز به روز تغییر کنند اما در سال 2016، تعداد آمریکایی‌ها‌ی حاضر در این شاخص برابر با 168 نفر بود که اکنون با کمترین تغییر به 166 نفر رسیده و این یعنی روندی ثابت را طی می‌کند.

در راس این افراد ثروتمند، جف بزوس مدیرعامل آمازون جای دارد. البته رابطه خوبی میان وی و ترامپ  حکمفرما نیست. ترامپ چندی پیش در توییتی وی را به دلیل داشتن اختلاف با همسرش مسخره و از عنوان Jef Bozo برای نامیدن وی استفاده کرد. این واژه در انگلیسی به معنای احمق است. جدای از آنچه میان این دو وجود دارد، جف بزوس توانست در زمان ریاست جمهوری ترامپ، حدود 121 میلیارد دلار به ثروت خود بیفزاید.

میلیاردرهای آمریکا، یک تریلیون دلار ثروتمندتر شدند

بخش زیادی از افزایش دارایی‌ها‌ی میلیاردرهای جهان، از صعود ارزش سهام در بازار بورس آمریکا نشات گرفت که این امر با روی کار آمدن دونالد ترامپ محقق شد. تا قبل از شیوع کرونا نیز کارگران آمریکایی نیز در چهار سال اخیر، با رشد سرمایه خود مواجه شدند.

اما همه‌گیری کرونا نابرابری و شکاف میان غنی و فقیر در آمریکا را به طور قابل‌توجهی افزایش داد. در این ایام، میلیون‌ها‌ نفر شغل خود را از دست دادند اما در عین حال، اوضاع به کام میلیاردرهای فعال در حوزه فناوری شد و با توجه به تغییراتی که در شیوه کار و زندگی انسان‌ها‌ به بوجود آمد، چند صد میلیون دلار به سرمایه آن‌ها‌ اضافه شد.

روی هم رفته، در طی دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دارایی 50 فرد اول ثروتمند آمریکا از 835 میلیارد دلار فراتر رفت و توانستند 80 درصد از مجموع افزایش درآمدی تمامی‌میلیاردرهای آمریکایی را در شاخص میلیاردرهای بلومبرگ از آن خود کنند.

اما بایدن در صحبت‌ها‌ی پیش از انتخابات از تصمیم خود برای اعمال تغییراتی جدید در آمریکا خبر داد و عنوان کرد که با وضع قانون جدید مالیاتی، سالانه دریافت بیش از 400 هزار دلار مالیات از ثروتمندان را در دستور کار قرار خواهد داد.

ترامپ اما از عملکرد خود در این چهار سال دفاع و ادعا می‌کند که می‌تواند شکوفاترین اقتصاد تاریخ آمریکا را برای این کشور رقم بزند. آمارها نشان می‌داد که قبل از شیوع کرونا، دستمزد کارگران در آمریکا با رشد همراه بود و میزان بیکاری نیز به کمترین حد ممکن رسیده بود. همچنین طبق گزارش‌ها‌ی رسمی، متوسط درآمد سالانه خانوارها نیز رشدی 6.8 درصدی را به خود دید و برابر با 68 هزار و 703 دلار عنوان شد.

میلیاردرهای آمریکا، یک تریلیون دلار ثروتمندتر شدند

اما اوضاع بیش از همه خوشایند میلیونرها و میلیاردرها بود. طبق قانون مالیاتی ترامپ، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها‌ مالیات کمتری را پرداخت می‌کردند. با این حال، در انتخابات 2020، بخش زیادی از بودجه انتخاباتی بایدن از سوی شرکت‌ها‌ی واقع در سیلیکون ولی تامین شد.

از جمله مهم‌ترین این شرکت‌ها‌ می‌توان به داستین موسکویتز هم‌بنیانگذار فیسبوک و همچنین اریک اشمیت، مدیر ارشد اجرایی گوگل اشاره کرد. ثروت این دو چهره سرشناس دنیای فناوری به ترتیب برابر با 16 و 17.4 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که موسکویتز در دوران ریاست جمهوری ترامپ، رشد سرمایه 32 درصدی و در اریک اشمیت نیز رشد سرمایه 61 درصدی را تجربه کرد.

ترامپ نیز از حمایت بخشی از ثروتمندان آمریکا برخوردار است. اما تعداد زیادی از حامیان ترامپ، افرادی هستند که بخشی از سرمایه و دارایی خود را در دوره نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ از دست دادند. این افراد بیشتر از میلیاردرهای بخش املاک هستند که طبق گزارش بلومبرگ، 12 درصد از سرمایه آن‌ها‌ در طی ماه‌ها‌ و سال‌ها‌ی اخیر تقلیل یافت.

درواقع، همه‌گیری ویروس کرونا را می‌توان اصلی‌ترین متهم در این زمینه قلمداد کرد. گزارش‌ها‌ نشان می‌دهد که مجموع سرمایه میلیاردرهای این حوزه، از 93 میلیارد دلار به 69 میلیارد دلار کاهش یافته است.

ناگفته نماند که ترامپ نیز یکی از افراد ثروتمند آمریکا محسوب می‌شود اما دارایی وی آن قدری نیست که بخواهد در فهرست میلیاردرهای بلومبرگ جای گیرد. طبق آخرین اطلاعات، ترامپ از زمان تصدی‌گری سمت ریاست جمهوری حدود 10 درصد از ثروت خود را از دست داد.

 

منبع
Bloomberg

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا